چطور با آیفون در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟

    کد خبر :887514

با رشدی که بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ تجربه کرد حتما برای برای یک‌بار هم که شده اسم ارزهای دیجیتال را شنیده‌اید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد. در ادامه به این دو سوال اساسی، پاسخی جامع خواهیم داد.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال در اصل یک نوع پول است که فرم فیزیکی ندارد و تراکنش‌های مربوط به آن با استفاده از یک نرم‌افزار دیجیتالی متصل به اینترنت یا شبکه‌ای خاص نهایی می‌شود. بر خلاف ارزهای فیات یا معمولی مثل ارزهایی که دولت‌های مختلف چاپ می‌کنند، ارزهای دیجیتال ملموس و دارای ویژگی‌های فیزیکی خاص نیستند.

ارزهای دیجیتال با ارزهای معمولی کاربردها و ویژگی‌های یکسانی دارند که می‌توان از آن‌ها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. البته در کنار این کاربردها و ویژگی‌های مشترک یک سری ویژگی‌های خاص مانند تسهیل در انتقال ارزش، استفاده در شبکه‌های مشخص و … هم دارند.

یک نکته که باید در درک معنا و مفهوم ارزهای دیجیتال در نظر گرفت این است که خود ارز دیجیتال به سه دسته تقسیم می‌شود و آن بخشی که در حال حاضر بسیار ترند و محبوب شده است یکی از زیرمجموعه‌های ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

به طور کلی ارزهای دیجیتال به ۳ دسته ارزهای مجازی، رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDCها تقسیم می‌شوند. اگر به طور اتفاقی اسم ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتریوم را شنیده‌اید بهتر است بدانید این دارایی‌ها در دسته رمزارزها قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال را می‌توان از دهه ۸۰ میلادی که آن‌ها را ارزهای سایبری می‌نامیدند، ردیابی کرد اما رمزارزها به صورت رسمی از سال ۲۰۰۸ با معرفی بیت‌کوین توسط یک برنامه نویس یا گروهی از برنامه نویسان ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو، کار خود را آغاز کردند.

از زمان راه‌اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۹، رمزارزها به صورت روزشمار، محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند و افراد زیادی بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رمزارز چیست؟

همانطور که گفته شد رمزارزها در اصل یک نوع ارز دیجیتال هستند که به عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتالی برای تایید تراکنش‌ها به بانک یا شخص ثالثی متکی نیستند.

رمزارزها یک سیستم همتا به همتا محسوب می‌شوند که هر کسی را در هر جایی قادر به ارسال و دریافت ارزشی معین می‌کنند.

یکی از دلایلی که به این دارایی‌ها رمزارز گفته می‌شود این است که در دل طراحی خود از نوعی رمزنگاری پیشرفته به نام تابع هش استفاده می‌کنند. رمزارزها یا ارزهای رمزپایه تقریبا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که هیچ آتوریته‌ایی مانند دولت‌ها نتواند در آن دستکاری داشته باشد یا آن را کنترل کند.

خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد ارزهای دیجیتال ملموس نیستند و فرمی فیزیکی ندارند، پس طبیعتاً امکان خرید آن‌ها مانند برگه سهم اوراق بهادار امکان‌پذیر نیست. برای خرید ارزهای دیجیتال شما به یک صرافی رمزارزی معتبر نیاز دارید.

در حال حاضر صرافی‌ها یا پلتفرم‌های مبادله رمزارز زیادی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی استفاده از این صرافی‌ها برای هم‌وطنان عزیز کشورمان غیرممکن یا بسیار دشوار است. در بعضی موارد حتی احتمال بلوکه شدن حساب و دارایی‌های کاربران ایرانی هم به بهانه تحریم‌ها وجود دارد و دولت آمریکا تاکنون از روش‌های زیادی برای ردیابی حساب‌های رمزارزی متعلق به ایرانیان استفاده کرده است.

در نتیجه استفاده از صرافی ایرانی به مراتب امنیت بیشتری برای کاربران ایرانی دارد. یکی از نمونه‌های موفق صرافی‌های ایرانی صرافی اکسکوینو است. صرافی اکسکوینو به عنوان یک شرکت دانش بنیان از سال ۹۶ فعالیت خود را در زمینه ارائه یک کیف پول امن برای نگهداری ارزهای دیجیتال و مبادله آن‌ها شروع کرده است. کاربران ایرانی می‌توانند با استفاده از این بستر به راحتی ارزهای دیجیتال را خریداری کنند و حتی اگر دیدگاه بلندمدتی برای سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌ها دارند، ارزهای دیجیتال خریداری شده را در کیف پول اکسکوینو خود نگهداری کنند.

از مزایای اکسکوینو می‌توان به پشتیبانی از بیش از ۸۰ رمزارز، کارمزد پایین و هوشمند، تبدیل آنی و محدود، ‌قرعه کشی ماهانه و پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته اشاره کرد.

اکسکوینو علاوه بر داشتن مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک وبسایت معتبر دارد که آدرس و تلفن دفتر مرکزی آن در تهران در آن ذکر شده و حتی برخی کاربران برای کسب اطمینان خاطر به این آدرس هم مراجعه می‌کنند.

از دیگر مزایای اکسکوینو این است که زیرمجموعه یک هولدینگ بزرگ و معتبر است و به همین علت خوش‌نامی ارزشمندی در میان صاحبان بیزنس‌های بزرگ ایرانی دارد.

تحریم اپل و عدم امکان استفاده کاربران و برنامه‌های ایرانی از اپ‌استور

اما کاربران ایرانی برای استفاده از دنیای رمزارزها چالش‌های خود را دارند. نهم اسفند ماه ۱۳۹۷ خبر عدم دسترسی کاربران آیفون به برنامه‌های ایرانی در اپ‌استور، کاربران ایرانی را در شوک فرو برد. از آن زمان بسیاری از شرکت‌های ایرانی برای پیشبرد اهداف خود و ارائه خدمات بر بستر iOS برنامه‌های خود را در بستر سیب‌اپ قرار می‌دهند.

از آن‌جایی که تسهیل در استفاده و ارائه خدمات نوین به کاربران در راستای اهداف اکسکوینو قرار دارد، برنامه موبایلی اکسکوینو بر بستر هر دو سیستم عامل محبوب حال حاضر یعنی اندروید و iOS به بازار عرضه شده است. همانطور که گفتیم ارائه یک برنامه ایرانی در اپ‌استور اپل امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل اکسکوینو در یک همکاری ارزشمند با بستر سیب‌اپ یک جشنواره بسیار جذاب و جالب را راه‌اندازی کرده است تا کاربران ایرانی در کنار نصب برنامه اکسکوینو از جوایز این جشنواره نیز بهره‌مند شوند.

همکاری صرافی اکسکوینو و بستر سیب‌اپ

در این جشنواره جذاب به مناسبت راه‌اندازی نسخه iOS اپلیکیشن اکسکوینو، دارندگان گوشی‌های آیفون می‌توانند با نصب اپلیکیشن اکسکوینو از استور ایرانی سیب‌اپ بدون قرعه‌کشی معادل رمزارزی ۶ ماه اشتراک سیب‌اپ را از اکسکوینو هدیه بگیرند.

در این جشنواره، ۳۰ هزار نفر اولی که اپلیکیشن اکسکوینو را تا قبل از به اتمام رسیدن سال ۱۴۰۰ بر روی گوشی خود نصب کنند و تا آخر فروردین ۱۴۰۱ آن را روی گوشی خود نگه دارند، این هدیه را در کیف پول اکسکوینو خود دریافت می‌کنند. این هدیه در آخر فروردین ۱۴۰۱ به حساب کاربران واریز می‌شود.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید