چرا ین و یوان در مقابل دلار سیر صعودی پیدا کردند؟

    کد خبر :1020829
ین و یوان دلار سیر صعودی

تمایل چین و ژاپن برای انجام اقداماتی در جهت بهبود ارزش پول‌های ملی خود،‌ کاهش زیاد ارزش دلار آمریکا را به همراه داشته است؛ اتفاقی که باعث رشد ارزش یوآن و ین شده است.

سیگنال‌های چین و ژاپن برای حمایت از یوآن و ین، باعث شد رشد مستمر ارزش دلار طی یکی از طولانی‌ترین بازه‌های چند سال اخیر، متوقف شود. همچنین تاب‌آوری بسیار بالای اقتصاد آمریکا این تصور را به وجود آورده که «بانک مرکزی آمریکا» (فدرال رزرو) نرخ بهره را بالاتر از کشورهای دیگر نگه خواهد داشت. با وجود کاهش ارزش دلار در روز دوشنبه (20 شهریور)، تحلیل‌گران معتقدند این تفاوت در نرخ بهره باعث فراهم شدن شرایط برای بالا رفتن ارزش دلار می‌شود و بنابراین انتظار نمی‌رود ارزش دلار در کوتاه‌مدت با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شود.

به نوشته بلومبرگ،‌ پس از آنکه رئیس بانک مرکزی ژاپن از احتمال پایان سیاست مربوط به نرخ بهره منفی در این کشور خبر داد، ارزش ین در برابر دلار با رشد 1.3 درصدی همراه شد که بیشترین میزان در دو ماه اخیر است. همچنین ارزش اوراق قرضه ژاپن به بالاترین سطح خود از سال 2014 رسیده است.

در این مدت، تنظیم‌کنندگان مالی چین با هشدار جدی به دلال‌ها درباره تصمیمات یک‌جانبه، باعث شدند ارزش یوآن با افزایش 1.2 درصدی همراه شود، تا این ارز از پایین‌ترین سطح خود در 16 سال اخیر فاصله بگیرد. همچنین افزایش تقاضای وام در چین و کاهش فشارهای تورم منفی در این کشور،‌ در بهبود ارزش یوآن تأثیرگذار بوده‌اند.

همه این اقدامات باعث شده «شاخص نقدی دلار بلومبرگ» دست‌کم 0.6 درصد کاهش پیدا کند تا ارزش صعودی دلار طی هشت هفته متوالی، به پایان برسد. این طولانی‌ترین بازه صعودی دلار از زمان راه‌اندازی شاخص نقدی دلار بلومبرگ از سال 2005 محسوب می‌شود. تمام 16 ارز اصلی جهان که توسط بلومبرگ رصد می‌شوند،‌ با افزایش ارزش در برابر دلار همراه شده‌اند.

با این حال‌، ارزش دلار فاصله زیادی با اوج خود در سال 2023 نگرفته و چشم‌اندازهای اقتصادی متفاوتی که باعث افزایش ارزش این ارز شده‌اند، هنوز پابرجا هستند.

پیش‌بینی‌ها درباره تصمیم بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) مبنی بر اینکه این نهاد به احتمال زیاد نرخ بهره را بالا نگه می‌دارد تا تورم افزایش پیدا نکند، باعث شد ارزش دلار طی هشت هفته با افزایش همراه باشد. همچنین هرگونه تغییر کوتاه‌مدت در ارزش دلار آمریکا ممکن است پس از تازه‌ترین شاخص قیمت مصرف‌کننده که چهارشنبه (22 شهریور) منتشر می‌شود،‌ تغییر پیدا کند؛ آماری که می‌تواند پیش‌بینی‌های پیشین از تصمیم بانک مرکزی آمریکا را تغییر دهد؛ حتی آن دسته از سرمایه‌گذاران که معتقدند ارزش ین در میان‌مدت افزایش پیدا می‌کند، محتاطانه تصمیم می‌گیرند.

هم‌اکنون هر دلار آمریکا معادل 146 ین ژاپن است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این برابری تا پایان سال جاری میلادی به 142 ین نیز برسد. با این حال،‌ بانک «یوبی‌اس» به سرمایه‌گذاران توصیه کرده که اکنون به جای دلار،‌ بر پیشروی ین در برابر یورو یا پوند تمرکز کنند چراکه نرخ دلار با توجه به اطلاعات جدید تورم و تصمیم آتی بانک مرکزی آمریکا، می‌تواند با بی‌ثباتی همراه شود.

یوآن چین هم با توجه به افزایش تقاضای وام در این کشور و کاهش فشارهای تورم منفی با رشد ارزش روبه‌رو شد و کارشناسان معتقدند پول ملی چین هنوز می‌تواند پیشروی بیشتری در برابر دلار داشته باشد.

 اکوایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید