چرا جزیره مالت در شورای امنیت قطعنامه تصویب می‌کند اما ما نمی توانیم؟

  • کامنت
  • سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۲
    کد خبر :1038637
جزیره مالت شورای امنیت قطعنامه

چه بر سر اعتبار ایران آمده که در عمل قادر نیست به تنهایی پرونده جنایات اسرائیل – از کشتار مردم بی گناه فلسطین گرفته تا زرادخانه هسته‌ای آن – را در دست بگیرد.

رضا نصری حقوقدان بین الملل با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت:

چرا جزیره مالت، با ۵۰۰ هزار جمعیت، در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه به تصویب می‌رساند و ایران نمی‌تواند؟

به بهانه کم‌تر از ۵٪ غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، اسرائیل چند دهه ایران را تحت انواع فشارهای اقتصادی و سیاسی قرار داد به نحوی که تک‌تک ایرانیان آثار آن را در بازار کارشان، بیمارستان‌هایشان، کیفیت زندگی‌شان و سفره‌هایشان احساس کردند.

یک آسیب‌شناسی بکنیم تا ببینیم چرا ایران نمی‌تواند به صورت مستقل جنایات و قانون‌شکنی‌های بی‌سابقه اسرائیل را در صحنه بین‌الملل دست‌مایه منزوی‌سازی و پاسخگو کردن اسرائیل قرار دهد؟

چه بر سر اعتبار ایران آمده که در عمل قادر نیست به تنهایی پرونده جنایات اسرائیل – از کشتار مردم بی گناه فلسطین گرفته تا زرادخانه هسته‌ای آن – را در دست بگیرد و با ارائه پیش‌نویس قطعنامه و کنوانسیون‌های جدید این رژیم آپارتاید را وادار به تمکین به حقوق بین‌الملل سازد؟

چرا نمی‌توانیم حتی در سطح منطقه چند کشور مسلمان و همسایه را به سمت اتخاذ یک موضع واحد و هماهنگ هدایت کنیم و سازوکارهای جدی برای مواجه با تهدیدات امنیتی اسرائیل ایجاد نماییم؟

بحث «قدرت نظامی» جای خود! اما چه شده که خود نیز می‌دانیم پیشنهادات و ابتکارات‌ ما – به عنوان یک کشور ۹۰ میلیونی با این همه ظرفیت – در صحنه دیپلماسی جهان و منطقه مورد استقبال قرار نخواهد گرفت؟

دلسوزانه می‌پرسم چرا – علیرغم اینکه تاثیر فشار سیاسی و دیپلماتیک را با پوست و گوشت و استخوان تجربه کرده‌ایم – هنوز این مولفه قدرت را جدی نگرفته‌ایم و قدرت «دیپلماسی» را به حال خود رها کرده‌ایم؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید