چرا بسیاری از دانشجویان بدنبال مهاجرت تحصیلی یا کاری هستند؟

    کد خبر :914732

اگر شما هم دانشجو هستید و یا در گذشته دانشجو بوده اید شاید به اپلای کردن و ادامه تحصیل در خارج از کشور فکر کرده اید. بنظرتان اولین ایده در ذهن فردی که به مهاجرت تحصیلی یا کاری فکر می کند چیست؟

بالا بودن رتبه های دانشگاه های خارج از کشور، مجهز تر بودن آزمایشگاه های دانشگاهی در خارج از کشور، دسترسی به امکانات رفاهی و تحقیقاتی بهتر از جمله خوابگاه ها و کتابخانه ها همه می توانند از دلایل بسیاری از افرادی باشند که اپلای را انتخاب می کنند.

افرادی هم هستند که بعد از فراغت از تحصیل تصمیم می گیرند تا مهاجرت کاری به کشورهای خارج از کشور داشته باشند. لازم بذکر است که معتبر بودن مدرک تحصیلی بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور نیز می تواند یکی از مواردی باشد که افراد در نظر می گیرند تا بتوانند با ارائه آن در شرکت های خارجی مشغول بکار شوند.

در این مقاله می خواهیم با اشاره به مزایا و معایب اپلای تحصیلی و کاری، دلایل اپلای تحصیلی و کاری را با در نظر گرفتن جزئیات و شرایط تحصیلی و کاری دانشجویان خارج از کشور بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای مهاجرت تحصیلی

شرایط تحصیل، کار و زندگی در تمامی کشورها یکسان نمی باشد و بدون شک در هر نقطه از دنیا افراد با تفاوت ها و جزئیات خاصی روبرو می شوند، اما اگر بخواهیم به طور کلی به مزایای خارج از کشور بپردازیم از جمله آنها می توانیم به آشنایی با فرهنگ جدید، یادگیری زبان خارجی، بالارفتن اعتماد بنفس، تقویت روابط اجتماعی، بالا رفتن درصد جذب در بازار کار بعد از فراغت از تحصیل، ارتقا دیدگاه و جهان شمول شدن آن، امکان زندگی کردن در کنار خانواده های خارجی بجای داشتن خوابگاه، رسیدن به استقلال مالی و شخصیتی، دریافت فاند های تحصیلی که با توجه به رزومه و سوابق دانشجویان به آنها تعلق می گیرد، انجام کارهای پاره وقت در طول تحصیل و داشتن درآمدهای ارزی، امکان گذراندن اوقات فراغت در مکان های بسیار زیبا و دیدنی و … اشاره کرد.

معایب مهاجرت تحصیلی

اما در کنار تمامی مواردی که به آنها اشاره شد، باید معایب مهاجرت تحصیلی را هم در نظر داشت زیرا اگر شما همان فردی هستید که تصمیم به اپلای گرفته اید، باید کاملا آمادگی رویایی با تمامی شرایطی که در خارج از کشور با آنها مواجه خواهید بود را داشته باشید.

از جمله معایب که برای اپلای تحصیلی و یا کاری مطرح است می توانیم به مواردی از جمله گران بودن هزینه تحصیل، دلتنگی و دوری از خانواده، مشکلات برقراری ارتباط، مطابقت نداشتن با فرهنگ جدید، شرایط سخت آموزشی و سختگیری ها و فشردگی های زیاد دوره های آموزشی دانشگاه های خارج از کشور اشاره کرد.

آیا شرایط تحصیل و کار در خارج از کشور بهتر است؟

بهتر بودن شرایط تحصیل و کار در خارج از کشور نسبت به داخل را باید با مقایسه تفاوت های بین آنها سنجید. گستردگی صنایع و تکنولورژی در کشورهای خارجی و همچنین بیشتر بودن کارخانه های تولیدی در این کشورها، باعث شده است که شرایط کاری در این کشورها بهتر از داخل کشور باشد، زیرا مقدار نیرو کار زیادی برای ورود به بازار کار نیاز است و افراد می توانند با جذب در موقعیت های شغلی مورد علاقه به درآمدهای ارزی بهتری برسند. در نتیجه افراد زیادی هم که به فکر مهاجرت تحصیلی یا کاری هستند درصدد دستیابی به این فرصت هستند.

اما از طرفی دیگر رقابت بین صنایع در خارج از کشور بسیار بالا بوده و هر صنعتی سعی دارد با استخدام افراد متخصص، تجارت خود را به نحوی گسترش دهد که در این رقابت برنده میدان باشد. لذا اینجاست که شایستگی و توانایی های افراد برای جذب در موقعیت های شغلی خوب یک عامل بسیار مهمی تلقی می شود.

اگر شما همان مهندس یا کارمندی باشید که در شغل خود بدنبال خلق ارزش هستید و برای پیشرفت صنعتی که آ در آن مشفول به کار می شوید تلاش می کنید تا به بهره وری بیشتر برسد، قطعا در آینه ای نزدیک به یک ارتقا شغلی عالی با درآمد بسیار بالاتر خواهید رسید!

چگونه می توان در داخل کشور هم به ارتقای شغلی عالی با درآمد بالاتر رسید؟

همانطور که در بخش قبل در مورد آن صحبت کردیم، رسیدن به ارتقای شغلی و درآمد بالاتر از خلق ارزش بدست می آید نه صرفا مهاجرت تحصیلی یا کاری!

زیرا اگر شما از قابلیت ها و مهارت های تخصصی متناسب با رشته تحصیلی خود برخوردار نباشید هم شرایط مهاجرت تحصیلی و کاری برایتان مشکل خواهد بود و هم اینکه برای ماندن در کشورهای خارجی شرایط خوبی را نخواهید داشت.

در ذکر مزایای مهاجرت تحصیلی و کاری به تعلق یافتن فاند های تحصیلی به دانشجویان اشاره شد، ولی همانطور که گفته شد این فاند های تحصیلی به آن دسته از دانشجویانی تعلق می گیرد که رزومه و سوابق قابل قبولی را داشته باشند. لذا افرادی که مهارت های تخصصی لازم را آموزش ندیده باشند شانس بسیار کمتری برای دریافت فاند تحصیلی خواهند داشت و در صورت تصمیم بر اپلای مجبور هستند تمام هزینه های تحصیلی و زندگی در آنجا را خودشان بپردازند که پول کمی هم نیست!

حال آنچه که بسیار مهم است مسئله جذب شدن در بازار کار داخل کشور با داشتن مهارت های تخصصی است. با پیشرفت های اخیری که در سال های گذشته در داخل کشور صورت گرفته است نیاز بازار کار برای جذب افراد متخصص به شدت افزایش یافته است. لذا هر فردی که از شایستگی ها و قابلیت های مهارتی قابل قبول برخوردار باشد در داخل کشور هم می تواند به ارتقای شغلی خوب دست پیدا کند.

یادگیری مهارت یا اپلای؟

امروزه در کنار دانشگاه ها بسیاری از موسسات آموزشی از جمله گروه آموزشی پارس پژوهان نیز در زمینه آموزش مهارت های تخصصی فعالیت دارند که دانشجویان با شرکت در دوره های آموزشی این موسسات می توانند با اجرای پروژه های کاربردی خود را به یک متخصص تبدیل کنند!

خدماتی که توسط گروه آموزشی پارس پژوهان به خدمت دانشجویان ارائه می شود شامل دوره های آنلاین، آفلاین( پکیج) و حضوری است. بسیاری از دانش پژوهان فعال در این مجموعه، دانشجویان خارج از کشور هستند و تعدادی از دانشجویانی نیز که در صدد مهاجرت تحصیلی هستند توانسته اند با استفاده از نرم افزار های تخصصی حوزه های مرتبط با رشته تحصیلی خود که در دور های آموزشی این مجموعه یاد گرفته اند مقالاتی را در ژورنال های خارجی به چاپ برسانند و مراحل اپلای را برای خود آسانتر کنند. تیم پشتیبانی گروه آموزشی پارس پژوهان از کارشناسان مجرب تشکیل یافته که در طول دوره های آموزشی دانش پژوهان را همراهی می کنند و تمامی سوالات آنها را پاسخگو هستند.

بطور کلی می توان چنین نتیجه گرفت که در صورت تصمیم گرفتن بر مهاجرت تحصیلی باید تمامی مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گیرد و به این نکته مهم توجه شود که صرف حضور در یک کشور خارجی نمی تواند منجر به موفقیت افراد شود، بلکه آنچه نیاز است شایستگی ها و تخصص هایی است که یک فرد از خود نشان می دهد و بوسیله آنها خلق ارزش می کند. با این دیدگاه است که در هر نقطه ای جهان می توان به مدارج بالای علمی و شغلی دست یافت.

 

 

 

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید