چانه‌زنی برای کاهش هزینه حمل‌ونقل زائران اربعین

    کد خبر :131664

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه ستاد اربعین به لحاظ حقوقی نمی‌تواند نرخ وسایل حمل و نقل را تعیین کند، گفت:‌ ما در حال چانه زنی برای کاهش این هزینه‌ها هستیم.
تسنیم: حسین ذوالفقاری در جلسه ستاد ویژه اربعین در پایانه مرزی مهران اظهار کرد: اقدامات زیرساختی خوبی در ایلام و مرز مهران انجام شده که در روزهای آینده تکمیل می شود؛ در تلاش هستیم که هزینه‌های سفر اربعین را کاهش دهیم؛ ما این هزینه‌ها را از مبلغ 288 هزار تومان در ایام غیر اربعین به 197 هزار تومان در ایام اربعین رسانده‌ایم.

وی تصریح کرد: تلاش ما کاهش هزینه‌های سفر اربعین است که این مبلغ را هم کاهش داده‌ایم؛ مثلا با خواهش ما هلال احمر مبلغ دریافتی خود را از 16 هزار تومان به 5 هزار تومان رساند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین خاطرنشان کرد: ستاد اربعین یک ستاد کشوری است و نه ستاد اربعین دولت؛ بنابراین از همه دستگاه‌های کشور عضو این ستاد هستند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه ستاد اربعین به لحاظ حقوقی نمی‌تواند نرخ وسایل حمل و نقل را تعیین کند، گفت:‌ ما در حال چانه زنی برای کاهش این هزینه‌ها هستیم.

وی بابیان اینکه اگر افراد بدون روادید در مرز مهران نیایند ما هیچ مشکلی بابت خدمات دهی و عبور زائران نخواهیم داشت، گفت: اگر همانند پارسال زائران بدون روادید در مرزها حضور یابند عراق مرز را می بندد؛ سال گذشته هم این اتفاق افتاد در حالیکه این شبهه بی اساسی مطرح شد که ستاد اربعین این مرز را بسته است در حالیکه ما از همه ظرفیت خود استفاده کردیم که عراق مرز را باز کند و نیروهای عراقی 36 ساعت کنار نشستند تا تردد انجام شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: اگر همکاری طرف عراقی نبود ممکن بود اتفاقی مثل منا بیفتد؛ ما باید اراده خود را تحمیل کنیم که غیرمجازها به مرز نیایند؛ البته اگر مردم بدانند که مسئله جدی است، بدون روادید راهی مرز نمی‌شوند.

ذوالفقاری تصریح کرد: ما باید در این زمینه قاطعیت داشته باشیم؛ البته باید جهت گیری ما اقناع مردم هم باشد؛ از سویی باید این فرهنگ سازی را ایجاد کنیم که مردم طولانی مدت در عراق نمانند و حداکثر دو سه روز بعد از مراسم اربعین به کشور بازگردند.

وی همچنین با بیان اینکه هماهنگی خوبی با طرف‌های عراقی انجام شده، خاطر نشان کرد: امروز نخست وزیر عراق در تهران است و ما موارد لازم را به طرف عراقی انتقال می‌دهیم.

رئیس ستاد اربعین در ادامه توضیح داد: ما روزهای پرکاری در پیش داریم و باید تلاش کنیم از این روزها بهره فرهنگی و معنوی ببریم؛ همه اقداماتی که انجام می‌دهیم باید منجر به بهره برداری فرهنگی شود.

ذوالفقاری خطاب به مسئولان گفت: از مسئولان هم خواهش می‌کنم برگزاری مراسم اربعین را متفاوت از کار متعارف سازمانی بدانند و صبر، تحمل و اخلا ق آنها در این ایام را گذشته فرق کند.

وی همچنین تصریح کرد: وظیفه حکومت در برگزاری این مراسم ایجاد زیرساختها، تامین امنیت وبهداشت است و بقیه کارها باید به مردم واگذار شود. کمک های مردمی شامل نذورات آنها و همچنین ارائه خدمات توسط مردم در مقابل دریافت وجه است. استانهای مرزی کشور هم باید از بستر ترددهایی که انجام می شود رونق بگیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه ما تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات و سازماندهی نذورات مردم انجام می دهیم، افزود: اما نباید این انتظار را در مردم ایجاد کنیم که مثلا به همه غذای نذری برسد؛ شاید امکانات ما جوابگوی جمعیت نباشد. ما اکنون سازمان و نهادی نداریم که از مردم دریافتی داشته باشند همه سازمانها هزینه دارند ولی دریافتی ندارند. ما حتی از محل اعتبارات عمرانی وزارت کشور 9 میلیارد تومان به شهرهای مرزی اختصاص داده‌ایم.

ذوالفقاری با تشکر از اقدامات استاندار ایلام برای ساماندهی امور مربوط به مراسم اربعین گفت: امسال نگرانی بابت ترافیک نداریم زیرا اقدامات زیرساختی خوبی انجام شده است؛ اعتبارات زیرساختی صد در صد اختصاص داده شده است اما باید اقداماتی از قبیل نصب علائم رانندگی یا استراحتگاه‌های موقت انجام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید