پیش بینی کارشناسان از آمار تلفات زلزله احتمالی تهران

    کد خبر :1009564

سید محمد آقامیری در نشست بررسی راهکارهای افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله که در قالب کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله به عنوان اولین نشست مشترک مسئولین و اساتید مهندسی زلزله عصر امروز با جضور علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: بحث تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله بالای 7 ریشتر را در کمیته عمران شورای شهر تهران پیگیری کردیم. این اقدام از آبان ماه سال گذشته آغاز شد و در حین این اقدام زلزله ترکیه به وقوع پیوست که دقیقا فضا را برای ما روشن کرد و مانیتور شد آنچه را که در ذهن داشتیم.

وی افزود: برای شهر و آنچه که پیش آمد یک شوک جهانی بود. این زلزله ما را مصمم کرد که به فکر این موضوع باشیم و با دید بازتری روی این مقوله کار کنیم. بر همین اساس این کارگروه را در اسفندماه سال گذشته تشکیل دادیم.

آقامیری ادامه داد: از بین همه اساتید 45 نفر اعلام آمادگی کردند که امروز در خدمت 12 نفر از این اساتید هستیم تا در دوره اول این کارگروه از نظرات آنها بهره مند شویم. بنا داریم خروجی این جلسات پس از 4 تا 5 جلسه منجر به تشکیل کارگروهی قوی شود تا بتوان فکر اساسی در این خصوص منتج به راهکاری مناسب محقق شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به زلزله ترکیه گفت: در این زلزله استان‌های جنوبی آن درگیر مسائل مربوط به زلزله شدند ولی پایتخت سیاسی و اقتصادی ترکیه آنکارا و استانبول به کار خود ادامه می‌دادند اما تصور کنید زلزله در تهران به وقوع بپیوندد. تهرانی که پایتخت کشور است و برنامه‌های حاکمیتی، سیاسی و اقتصادی همه در این شهر به وقوع می‌پیوندد، اگر این فاجعه در تهران پیش بیاید در حقیقت این اتفاق برای کل کشور می‌افتد. چطور باید کشور را مدیریت کنیم؟ بر همین اساس ضرورت دارد که برای تهران یک فکر اساسی انجام شود و مدلی طراحی شود که برای کل کشور به ویژه کلانشهرها که در معرض زلزله قرار دارند بکار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه تهران در ردیف اهمیت بسیار زیادی قرار دارد، افزود: موضوع شهر تهران یک بحث ملی است که اگر خدای ناکرده فاجعه‌ای در آن اتفاق بیفتد یک شوک جهانی و در تاریخ زلزله‌های جهان رتبه اول را ثبت خواهد کرد. بزرگترین زلزله‌ای که در جهان داشته‌ایم زلزله اقیانوس آرام بوده که بیشترین تلفات آن با سونامی رقم خورده، 220 هزار نفر در این زلزله تلفات داشته‌ایم ولی زلزله‌ای که برای تهران پیش بینی می‌شود با نظرات مختلفی که کارشناسان ارائه می‌کنند 300 هزار نفر و 500 هزار نفر پیش بینی شده، این عددها روی کاغذ راحت است اما قطعا این موضوع شوخی نیست که چنین عددی در تهران داشته باشیم.

عضو شورای شهر تهران  ادامه داد: قطعا باید این دغدغه را اساتید برای مسئولین ما ایجاد کنند که به موضوع زلزله توجه ویژه‌ای داشته باشیم و اینکه دوره بازگشت زلزله‌ها چه زمانی است و کارشناسان باید در این خصوص اظهار نظر کنند و نظرات آنها نیز پشتوانه علمی داشته باشد. در این کارگروه باید دغدغه‌های این حوزه برای مسئولین کشور در سطح ملی و نه صرفا شهرداری تهران تبیین شود. چرا که در این اتفاق کل حاکمیت سیاسی و اقتصادی در کشور درگیر می‌شود لذا باید همه دست به دست هم دهیم تا در خصوص این مشکل راهکارهایی مناسب را اتخاذ کنیم.

آقامیری در پایان وقوع زلزله در تهران دور از ذهن نخواند و گفت: باید در این زمینه آمادگی‌های لازم قبل و بعد از زلزله وجود داشته باشد.

تسنیم/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید