پیام های تصویب قانون “حمله اتمی پیشگیرانه” در کره شمالی چیست؟

    کد خبر :939875
موشک اتمی کره شمالی- کیم

اقدام اخیر دولت کره شمالی در تصویب قانون “حمله اتمی پیشگیرانه”، ناشی از عدم احساس امنیت فزاینده این کشور در چهارچوب معادلات پُرتنش منطقه ای و بین المللی و به طور خاص پر رنگ شدنِ جبهه بندی های سیاسی و ایدئولوژیک در جهان نظیر آنچه در دوران جنگ سرد شاهد بودیم، است.

بازتاببه تازگی رسانه های دولتی کره شمالی از تصویب قانونی در این کشور خبر داده اند که دستِ حاکمان کره شمالی جهت انجام حمله اتمی پیشگیرانه را باز می گذارد. در عین حال، تصویب این قانون عملا موقعیت کره‌شمالی به عنوان یک کشورِ دارای سلاح های اتمی را نیز تثبیت می کند.

مساله ای که چشم انداز هرگونه مذاکرات آتی دیپلماتیک با این کشور و خلع سلاح هسته ای کره شمالی را از بین می برد. در این چهارچوب، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی بر این باورند که این اقدامِ نظام سیاسی کره‌شمالی، حامل چهار پیام عمده و محوری است.

1: تقویت هر چه بیشترِ مرزبندی های ایدئولوژیک و سیاسی جهان

یکی از ابتدایی ترین و البته مهمترین پیام های اقدام اخیر دولت کره شمالی در تصویب قانون حماله اتمی پیشگیرانه و تاکید بر این مساله که کره شمالی از حیث دارا بودن سلاح های هسته ای به نقطه بی بازگشت رسیده، اشاره به تقویت و تشدید مرزبندی های ایدئولوژیک و سیاسی در جهان دارد که به طور خاص در عصر پساجنگِ اوکراین، ماهیت شدیدتر و عمیق تری را به خود گرفته است.

در واقع، رهبران کره شمالی در پی وقوع جنگ اوکراین و تشدید تنش ها میان بلوک کشورهای غربی و شرقی جهان، بار دیگر سنگینی فرارسیدنِ فضای جنگ سرد را حس کرده اند و با اقدام اخیر خود عملا رویه ای را در پیش گرفته اند که متناسب با شرایط جدیدِ جهانی است.

موشک های اتمی کره شمالی

2: اوج گیری مجدد اهمیت تسلیحات اتمی در چهارچوب معادلات راهبردی کشورها

یکی دیگر از پیام های اقدام اخیر دولت کره شمالی در تصویب قانونی در این کشور که عملا موقعیت آن را به عنوان یک کشورِ دارنده سلاح های اتمی تقویت و تثبیت می کند، رسیدنِ پیونگ یانگ و رهبران این کشور به این باور است که در شرایط کنونیِ جهان، تنها ضامن امنیت راهبردی آن، تسلیحات اتمی است.

در واقع کره شمالی با مشاهده سرنوشت اوکراین که روزگاری پس از سقوط شوروی سلاح های اتمی داشت و در قالب یک توافق با غرب و روسیه، این تسلیحات را تسلیمِ قدرت های غربی (در قالب توافق بوداپست در دهه 1990) کرد و اکنون هدفِ تهاجم روسیه به عنوان یکی از طرف های انعقاد توافقِ مذکور قرار گرفته، در حراست از سلاح های اتمی خود مصمم تر شده و البته بنیان منطقی و استدلالیِ قابل توجهی را نیز در این رابطه کسب کرده است.

3: اوج گیری تنش ها در شبه جزیره کره در راه است

یکی دیگر از پیام های اقدام جنجالی اخیر دولت کره شمالی در تصویب قانون حمله اتمی پیشگیرانه، اوج گیری سطح تنش ها در شبه جزیره کره است. در واقع پیونگ یانگ با توجه به تحرکات فزاینده آمریکا و کره جنوبی و متحدان منطقه ای آن ها علیه خود و برگزاری رزمایش های تحریک کننده از سوی آن ها در منطقه شبه جزیره کره و در عین حال اوج گیری تنش های آمریکا و بلوکِ کشورهای همراه با آن با چین، بهترین واکنش در رابطه با این تحولات را در تثبیت موقعیتِ خود به مثابه یک قدرت اتمی یافته است.

از این رو، متعاقبا کره جنوبی نیز به احتمال فراوان خواهان تقویت توانمندی های نظامی خود خواهد شد و همین مساله نوعی اوج گیریِ رقابت ها و تنش ها میان دو کره را در ادامه راه به دنبال خواهد داشت. مساله ای که عملا این منطقه را به یک منطقه در آستانه انفجار تبدیل می کند و می تواند چالش های عدیده امنیتی را در شرق آسیا ایجاد کند.

4: کره شمالی و ناامیدی از نتایج تعامل با آمریکا

دولت های مختلف آمریکا در سال های اخیر تلاش های زیادی را جهت تنش زدایی و انجام دادن مذاکرات اتمی با کره شمالی انجام داده اند. با این حال، همگی این تلاش ها به ویژه در دوران حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، راه به جایی نبرده اند و کره شمالی نتوانسته در قالب این گفتگوها، تضمین های امنیتی معتبری را از واشینگتن دریافت کند.

از این رو، پیونگ یانگ با اعلام خبر اینکه به نقطه بی بازگشت از حیث دارا بودن تسلیحات اتمی رسیده، عملا این سیگنال را به جامعه جهانی می رساند که از نتیجه هرگونه تعامل و رایزنی دیپلماتیک با دولت آمریکا و مجموعه غرب ناامید است و تامین منافع امنیتی و راهبردی خود را صرفا از دریچه حراست از زرادخانه تسلیحات اتمی اش و تقویت بنیان های بازدارندگی هسته ای می نگرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید