پول غرفه داران الکامپ را پس بدهید/ برگزاری نمایشگاه در هاله ای از ابهام

    کد خبر :851115

در حالی که قرار بود بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ، 18 تا 21 تیرماه سالجاری برگزار شود اما همچنان و پس از گذشت 4 ماه برپا نشده و هزینه دریافتی (اجاره غرفه) از شرکت کنندگان هم به آن ها عودت داده نشده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک- الکامپ) از پربازدیدترین نمایشگاه‌های تخصصی در کشورمان محسوب می شود که برگزاری آن پس از شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه شد، سال گذشته بخشی از این نمایشگاه به صورت آنلاین برگزار شد اما امسال و به بهانه تشدید کرونا در پایتخت دو بار به تعویق افتاده است.

حالا هم که در روزهای پایانی مهر ماه به سر می بریم، نمایشگاه الکامپ نه تنها برگزار نشده است بلکه هزینه های دریافتی از شرکت ها برای رزرو غرفه ها هم به آنها پرداخت نمی شود و همین موضوع نارضایتی هایی را در میان شرکت های کامپیوتری و الکترونیکی به همراه داشته است.

این نمایشگاه همه ساله با حضور 500 تا 700 شرکت فعال در حوزه فن آوری و تکنولوژی (در نمایشگاه بیست و پنجم 589 شرکت حضور داشتند) برگزار می شود و با یک محاسبه سرنگشتی (هزینه تقریبی اجاره غرفه از 50 تا 400 میلیون تومان) می توان به میزان مبالغ جمع آوری شده نزد دبیرخانه الکامپ پی برد.

در این شرایط قریب به 4 ماه از واریز اجاره های هنگفت به حساب الکامپ 1400 می گذرد و جدا از تعویق چندباره برگزاری نمایشگاه الکامپ آن هم در شرایطی که سایر نمایشگاه ها ازجمله قیر و آسفالت با وجود کرونا برگزار شد، تا این لحظه متولیان آن هیچ تمایلی برای بازپرداخت این مبالغ از خود نشان نداده اند و از سرنوشت حساب چندین میلیاردی الکامپ هم خبری در دسترس نیست.

یکی از غرفه داران این نمایشگاه که تمایلی به درج نامش ندارد در گفت و گو با بازتاب می گوید: دبیرخانه نمایشگاه برای اجاره غرفه از شرکت من نزدیک به 200 میلیون تومان دریافت کرده اما هر بار و با دلایل مختلف از جمله ایرادات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزاری این نمایشگاه، آن را به زمان دیگری موکول کرده است.

او ادامه می دهد: علاوه بر اینکه نمایشگاه برگزار نمی شود، پولی که برای اجاره غرفه در خرداد ماه پرداخت کردم، بازگشت داده نمی شود و طی پیگیری های مکرر آنها اعلام کردند در صورت عدم برگزاری نمایشگاه؛ پول شرکت کنندگان را اواخر سال عودت خواهند داد.

به عقیده ایشان دبیرخانه الکامپ مبالغ جمع آوری شده را در حساب بانکی خود کارسازی کرده است و با توجه به اینکه زمانی برای برگزاری نمایشگاه الکامپ اعلام نشده باید پول غرفه داران هر چه سریعتر به آنها عودت داده شود.

به گفته این کارآفرین استارتاپی، در حال حاضر برخی از شرکت ها به دلیل شرایط ناشی از رکود اقتصادی و کرونا در وضعیت مالی نامطلوبی قرار دارند و این خلف وعده مجریان الکامپ، آنها را با آسیب های جدی روبه رو کرده است.

نگاهی به تقویم برگزاری الکامپ امسال

نمایشگاه ELECOMP (Electronics, Computer & E-Commerce) یک رویداد بین المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک است که هر ساله با حضور گسترده شرکت های فعال در عرصه فناوری اطلاعات در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود.

اردیبهشت ماه امسال هم عضو هیات مدیره سازمان نصر (سازمان نظام صنفی رایانه‌ای) در اظهاراتی اعلام کرد که در صورت مناسب بودن شرایط و نبود پیک‌های کرونایی، نمایشگاه الکامپ به صورت حضوری برگزار می شود و اگر شرایط کرونایی اجازه این کار را ندهد این موضوع اطلاع‌رسانی می شود.

پس از آن در خرداد ماه،سازمان نصر از برگزاری الکامپ در تیرماه 1400 به صورت حضوری خبر داد، اما اواسط تیر ماه ستاد برگزاری نمایشگاه اعلام کرد که به دلیل قرار گرفتن شهر تهران در وضعیت قرمز کرونا، تاریخ برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاده است.

البته رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران وعده داد که برخی از بخش‌های جانبی نمایشگاه الکامپ مانند الکام تاکز و الکام پیچ می‌توانند به صورت آنلاین برگزار شوند که این اتفاق هم رخ نداد.

عدم برگزاری نمایشگاه الکامپ در تیر ماه امسال در شرایطی بود که نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده و بهداشتی و نمایشگاه بین المللی قیر و آسفالت پیش از آن برگزار شده بود و درحال حاضر هم هفتمین نمایشگاه بین المللی لوله و اتصالات ماشین آلات و تجهیزات وابسته در حال برگزاری بوده ولیکن نمایشگاه الکامپ برپا نشده است.

سپس قرار شد که نمایشگاه در شهریور ماه برپا شود اما مرداد ماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نمايشگاه الكامپ با رويكرد ارايه توانمندي‌ شركت‌ها، استارت‌آپ‌ها و مجموعه ‌های دانش بنیان در مقابله با ویروس كرونا که قرار بود ١٣ شهريور سالجاري برگزار شود به دليل شيوع ويروس كرونا و قرمز شدن وضعيت تهران و ساير استان‌ها، برپا نمی شود.

البته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرد که با فراگیری واکسیناسیون کرونا و بهتر شدن شرایط کشور تاریخ جدید برگزاری نمایشگاه الکامپ تهران اعلام می شود که همچنان تاریخی از سوی برگزارکنندگان اعلام نشده و پول شرکت کنندگان هم به آنها پرداخت نشده است.

خاطر نشان می شود، رسانه «بازتاب» این آمادگی را دارد که توضیحات مستدل و منطقی دبیرخانه و متولیان الکامپ را در این باره عیناً منتشر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید