پروفیل سبک و کاربرد آن در صنعت خودرو

    کد خبر :972866

از انواع فلزات برای ساخت لوله و پروفیل استفاده می شود. بین تمام انواع این فلزات و آلیاژ های آن ها شاید بتوان گفت فولاد کاربردی ترین و البته محبوب ترین است. لوله و پروفیل های سبک در طیف گسترده ای از ضخامت ها از 0.4 تا 1.5 میلی متر تولید می شوند. هرچه ضخامت افزایش پیدا کند به همان نسبت مقاومت مقطع نیز بالاتر می رود. ضخامت های 1.25 تا 1.5 میلی متر پروفیل سبک در نگاه اول شاید خیلی ظریف و نازک به نظر برسد اما در واقع این مقاطع به قدری مقاوم هستند که از آن ها در صنایع سنگین چون خودروسازی و ساختمان سازی استفاده می شود. در ادامه به چهار مورد از کاربرد های لوله و پروفیل سبک در صنعت خودروسازی اشاره خواهیم کرد.

1.ساخت صندلی خودرو از پروفیل سبک:

صندلی های مدرن و پیچیده ای که امروزه برای ساخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند از اجزا و مواد اولیه ی گوناگونی تولید می شوند. بخش داخلی و استراکچر آن ها معمولا یا از لوله و پروفیل سبک یا قطعاتی که از ریخته گری فولاد تولید شده اند، ساخته می شود. سپس لایه فومی و بعد از آن بخش پارچه ای قرار دارد.

به چند دلیل از لوله و پروفیل سبک برای استراکچر صندلی ها استفاده می کنند. اول این که فرآیند پذیر هستند و با خم، مطابق با طراحی، ظاهر آن ها قابل تغییر است. دوم مقاطعی بسیار مقاوم هستند. این مقاومت بالا باعث می شود صندلی هم مقاومت مطلوب و کافی برای تحمل وزن سرنشین را داشته باشد. سوم عمر مفید پروفیل سبک در صورتی که دچار زنگ زدگی نشود بسیار زیاد است. چهارم و مهم ترین مورد قیمت پروفیل سبک است. این مقاطع قیمت بسیار مناسب و به صرفه ای دارند. با توجه به این که در تمامی بخش ها با اشکال گوناگون از این آلیاژها استفاده می شود. قیمت مناسب آن به شدت بر قیمت نهایی اثر می گذارد.

2.ساخت باربند از لوله و پروفیل سبک:

باربند ابزاری کاربردی است که با نصب بر روی سقف خودرو فضای بیشتری برای حمل اسباب و اثاثیه فراهم می کند. عموما به صورت فابریک این ابزار بر روی خودرو نصب نیست و مصرف کننده در صورت نیاز می توان با نصب از آن استفاده کند.

گرچه باربند ها طراحی ها و انواع بسیار متفاوتی دارند اما معمول ترین آن ها کفه ای فولادی است که با 4 پایه بر روی سقف سوار شده و به کمک دو دسته در حاشیه، اثاثیه روی آن ها محکم می شود.

فرآیندپذیری خوب پروفیل سبک و امکان انجام جوشکاری در کنار دقت ابعادی بالا این امکان را برای تولید کننده فراهم می کند که بتواند هم از خم و هم از جوشکاری برای ساخت باربند استفاده کند.

3.استفاده از لوله مبلی برای ساخت اگزوز:

اگزوز بخش بسیار مهمی در سیستم کلی خودرو است. به کمک اگزوز، آلاینده ها و گازهای مضر از موتور به بخش انتهایی خودرو و بیرون از آن منتقل می شود. اگزوز لوله ی بسیار بلندی است که طول زیاد آن چند مزیت دارد. اول این که آلودگی صوتی در امتداد این طول کاهش پیدا می کند و دوم مربوط به تاثیری است که بر لرزش ایجاد شده توسط موتور دارد. در امتداد طول این لرزش به تدریج کاهش پیدا می کند.

خم با زاویه های تند مانع از جریان یافتن سریع گاز و خروج آن از اگزوز می شود. به همین خاطر گرچه لوله مبلی فرآیند پذیر است اما از خم های خیلی شدید برای اگزوز نباید استفاده بشود.

ماده اولیه ای که برای ساخت اگزوز از آن استفاده می شود باید چند ویژگی مهم و اصلی داشته باشد. اول این که مقاوم باشد و در برابر حرارت به سرعت به آن آسیب وارد نشود. دوم مربوط به وزن لوله است. لوله باید وزن کمی داشته باشد تا هم متصل نگه داشتن آن به کف خودرو کار ساده ای باشد و هم باعث سنگین شدن بیش از حد خودرو و هدر رفت توان آن نشود.

قیمت نه فقط برای این بخش از خودرو بلکه برای تمامی اجزا مهم و تاثیر گذار است. مناسب بودن قیمت پروفیل سبک شادآباد شاید یکی از دلایل مهم استفاده از لوله مبلی برای اگزوز در صنعت خودروسازی است.

4.استفاده از لوله مبلی برای ساخت غربیلک فرمان:

سیستم فرمان و کنترل خودرو بخش مهم و بسیار بزرگی است که غربیلک بخش بیرونی آن و قسمت کنترل کننده ی این سیستم است که تحت کنترل راننده قرار دارد.

بسته به نوع خودرو، شکل فرمان و طراحی آن تغییر می کند. هدف از این تغییرات طراحی، ایجاد راحتی برای راننده و بالا بردن دقت حرکت خودرو است.

پیش تر و در خودروهای کلاسیک فرمان ها حلقه ای فولادی بود که با قطعات زاویه دار به بدنه ی اصلی فرمان متصل میشد. اما امروز و در طراحی های مدرن خودرو، دیگر بدنه ی فولادی آن دیده نمی شود و لایه ی فومی و نرمی روی آن قرار می گیرد.

سخن پایانی:

کیفیت تا حد زیادی توسط کارخانه تولید کننده تعیین می شود. این قانون هم در مورد مواد اولیه و هم در مورد محصول نهایی صادق است.این مورد همچنین تاثیر چشم گیری بر عملکرد لوله در مدت زمان مصرف دارد. با توجه به این موضوع همکاری با مجموعه های بزرگ و تهیه ی محصولات کارخانه های معتبر چون صبا پروفیل از همه لحاظ به نفع خواهد بود.

از پروفیل سبک در صنعت خودرو سازی نه فقط در این چهار بخش بلکه در قسمت های مختلف و متعددی استفاده می شود. از قطعات کوچک بیرونی تا مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در ساختار داخلی خودرو. با توجه به این موضوع، مقاطع باید مقاومت زیادی داشته باشند و درنتیجه از بیشترین ضخامت های پروفیل سبک در این صنعت استفاده می شود.

قطعاتی که برای ساخت خودرو از آن ها استفاده می شود باید مقاوم باشند و عمر مفید طولانی داشته باشند تا در مدت زمان استفاده از خودرو، شخص مجبور به تعویض و جا به جایی آنها نشود یا با فرسودگی برای مصرف کننده خطری ایجاد نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید