پایگاه های تابستانی با هدف مسئولیت پذیری و نشاط دانش آموزان

    کد خبر :346040

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتاعی شهرداری تهران گفت: پایگاه تابستانی اوقات فراغت بستری برای مسئولیت پذیری و نشاط دانش آموزان است.

خانواده‌ها علاقه زیادی دارند تا فرزندان‌شان، آموزش‌های لازم برای داشتن یک آینده خوب را ببینند. بخشی از این آموزش‌ها از طریق نهادهایی چون آموزش‌وپرورش، رسانه ملی و … به صورت رسمی منتقل می‌شود. اما به نظر می‌رسد که موفقیت در چنین هدفی، نیازمند مشارکت نهادها و سازمان‌های دیگر خواهد بود. شهرداری‌ها، جزو مهمترین ارگان‌هایی هستند که می‌توانند در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان مشارکت داشته باشند؛ رویکردی که مدت‌هاست در شهرداری تهران تبدیل به یک مأموریت سازمانی شده و دنبال می‌شود.

مرتضی توکلی، مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در گفتگو با مهر با اشاره به این موضوع گفت: باید نگاهی سرمایه‌گذارانه به اوقات فراغت فرزندان‌مان داشته باشیم. صاحبنظران اقتصادی به یک سرمایه‌گذار در حوزه تجارت اقتصادی توصیه به صبر و بردباری برای بازگشت سرمایه دارند و اینکه از عجول بودن پرهیز کنند. با چنین نگاهی به اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز، باید صبور و پرحوصله بوده و چنین رویکردی داشته باشیم.

وی ادامه داد: نگاه ما این است که اگر روی اوقات فراغت فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی کنیم، سال‌ها بعد حاصل آن را برداشت خواهیم کرد؛ همان‌طور که در حال حاضر محصول سرمایه‌گذاری نسل‌های پیشین در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ و جامعه را برداشت می‌کنیم. درواقع این نگاهی بلندمدت است و ممکن است بازدهی آن در طول زمان باشد، به همین دلیل ممکن است در برخی ارگان‌ها و نهادها جدی گرفته نشود.

وی با تاکید بر این نکته که مؤثرترین کارها، سخت‌ترین آنها هستند، اضافه کرد: مدیران فرهنگی- اجتماعی در شهرداری تهران، چنین نگاهی به امر آموزش و تربیت دارند و در حوزه سرمایه‌گذاری اجتماعی و فرهنگی، دنبال مزیت های زودبازده نیستند؛ چرا که نگاهی علمی و درازمدت به آن داریم.»

وی در ادامه به مصادیق چنین نگاهی هم اشاره کرد و برنامه‌های آموزش شهروندی در پایگاه‌های تابستانی مدارس شهر تهران یا دیگر نقاط شهری را جزو برنامه‌های مهم‌شان برای رسیدن به این مأموریت و چشم‌انداز برمی‌شمرد و با این ویژگی ها گفت: برنامه‌ای که با اهداف «غنی‌سازی اوقات فراغت با رویکرد جلب مشارکت دانش‌آموزان و آموزش شهروندی» ، «تقویت مسئولیت‌پذیری و روحیه مشارکت‌جویی دانش‌آموزان در مدیریت شهری» و «بالا بردن سطح آگاهی دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی، حقوق و تکالیف شهروندی» سروشکل گرفته است.

به گفته دکتر توکلی، این برنامه‌ها که در تابستان سال جاری شروع شده و سامان یافته‌اند و قرار است تا پایان فصل فراغت دانش‌آموزان نیز تداوم داشته باشند، به‌صورت مشارکتی میان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مناطق مختلف و آموزش‌وپرورش پایتخت در مناطق مختلف تهران و ناحیه یک و دو شهر ری انجام شده و خواهد شد.

توکلی همچنین در تشریح این برنامه‌ها گفت: در هر ناحیه شهری، دو مدرسه دخترانه و پسرانه یا کانون‌های آموزش‌وپرورش برای انجام این طرح در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها، شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، اجرای نمایش‌های خیابانی، برگزاری کارگاه‌های آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های فردی و اجتماعی، برگزاری اردوهای مختلف، اجرای برنامه‌های ورزشی، آموزشی، تفریحی و فراغتی، اجرای بازی‌های تعاملی و نشاط‌محور با سالمندان برای تقویت بنیان خانواده، برگزاری کلاس‌های آموزشی مرتبط با پسماندها، اجرای فعالیت‌های ورزشی- تفریحی و … می‌شوند.

این مقام مسئول شهری در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، رویکرد این برنامه‌ها را تقویت روحیه مشارکت‌جویی و مشارکت‌محوری دانش‌آموزان می‌داند؛ امری که شهرداری تهران سخت به آن نیازمند است و فعالیت‌های فرهنگی زیادی را برای تقویت این فرهنگ در شهروندان پایتخت‌نشین اجرایی کرده و خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید