دو هفته بیشتر تا پایان فرصت طلایی تزریق واکنس آنفلوانزا باقی نمانده است/ دولت چگونه با ندانم کاری سلامت شهروندان را به بازی گرفته است؟

    کد خبر :748473

با اینکه دوران طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا در حال اتمام است و شمار زیادی از بیماران و شهروندان در معرض خطر، به تزریق این واکسن نیاز مبرم دارند، بررسی ها نشان می دهد که مسئولان مربوطه در یک سردرگمی غیر قابل وصفی اسیر شده و با ندانم کاری های خود سلامت شهروندان را به بازی گرفته اند.

به گزارش «بازتاب»، دکتر مینو محرز – عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا چندی پیش از اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه به عنوان دوران طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا یاد کرد و مدعی شد که مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور در تلاش هستند در این بازه زمانی نسبت به تزریق این واکسن به افراد نیازمند اقدام کند.

مینو محرز در همین باره افزود: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است تا مصونیت در بدن فرد ایجاد شود و ایمنی واکسن در بدن تا اوایل بهار باقی بماند.

محرز با بیان اینکه بیماران و افراد پرخطر در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند، گفت: به عنوان مثال افراد دارای سنین بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی مزمن، افرادی که بیماری زمینه ای یا نقص ایمنی دارند، افرادی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، زنان باردار، افراد مبتلا به چاقی و کادر درمان باید حتما واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

محرز درباره تزریق واکسن آنفلوانزا از سوی عموم مردم، گفت: اگر مازاد واکسن به میزان کافی وجود داشت که با توجه به تقاضای جهانی، بعید می دانم، سایر افراد هم واکسن را تزریق کنند. در غیر این صورت اولویت تزریق با افراد پر خطر است.

دکتر سید حیدر محمدی- مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در تاریخ 12 شهریور ماه درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: تا قبل از پایان شهریور ماه توزیع واکسن آنفلوآنزا را انجام می‌دهیم و تلاش‌مان این است که تا پایان شهریور ماه بخش اعظمی از واکسن‌ها را وارد کنیم و توزیع آن‌ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزا به کشور وارد شده است، افزود: قصد داریم تا میزان واکسن‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، افزایش یاید تا توزیع آن‌ها را انجام دهیم. واردات واکسن آنفلوآنزا بیشتر از کشورهای فرانسه، هلند، روسیه و… است.

محمدی تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا تنها برای گروه‌های پرخطر جهت پیشگیری از ابتلای به آنفلوآنزا توصیه می‌شود اما برای سایر مردم صرفاً نوعی هزینه اضافه است.

وی با بیان اینکه هنوز قیمت تمام شده واکسن آنفولانزا برای مردم مشخص نیست، درباره نحوه عرضه واکسن آنفلوآنزا به مردم گفت: توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا مانند سال‌های گذشته نیست و در عین حال اینطور هم نخواهد بود که مردم برای تهیه آن نیاز به نام‌نویسی داشته باشند. بلکه هر فرد به داروخانه مراجعه می‌کند و با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند واکسن را تهیه کند. علت این اقدام نیز آن است که هر فرد بتواند یک واکسن تهیه کند و در نتیجه هر فرد نمی‌تواند بیش از یک واکسن تهیه کند.

به این موضع گیری ها می توان اظهارات عبدالحسین روح الامینی، رئیس کمیته غذا و دارو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را نیز اضافه کرد که 22 شهریورماه سال جاری صراحتاً به رسانه ها گفت: هیچ نگرانی از بابت تامین واکسن آنفلوآنزا وجود ندارد. با توجه به شیوع کرونا و درخواست بیشتر مردم برای استفاده از واکسن آنفلوآنزا، امسال مقدار زیادی واکسن تدارک دیده شده است.

با اینکه کارشناسان مربوطه نیمه اول مهرماه را آخرین فرصت طلایی برای تزریق این واکسن اعلام می کنند و مسئولان سازمان غذا و دارو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر از یک برنامه منظم و دقیق برای توزیع این واکسن میان بیماران پرخطر و دیگر شهروندان خبر داده بودند، حالا خبرهایی از این فعل و انفعالات به گوش می رسد که ناراحت کننده است و با حواشی فراوانی در میان عموم مردم رو به رو شده است.

خبر ارسال 1500 واحد واکسن آنفلوآنزا برای نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی آن هم در حالی که هنوز توزیع این واکسن در میان بیماران پر خطر به صورت رسمی آغاز نشده است و نیز مردم عادی متقاضی دریافت واکسن هیچ راهی برای تهیه آن ندارند، اخیراً به شکل گیری موجی اعتراضی به ویژه در شبکه های مجازی رو به رو شده است.

مردم و شهروندان در معرض خطر که با انتشار خبر ارسال واکسن برای نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی به این باور دست یافته اند که اساساً مسئولان مربوطه سلامت عامه را در اولویت های چندم خود قرار داده و بیش از هرچیز نگران سلامت افراد خاص کشور هستند.

هر چند بر اساس قوانین و پروتکل های سازمانی می توان برخی مقامات و مسئولان و نیز کارکنان دولتی را به واسطه تعامل بیش از حد با مردم در معرض خطر و شایسته دریافت واکسن دانست، اما سئوال مهم آن است که چرا وقتی هنوز بیماران پر خطر نظیر افراد سالخورده، مادران باردار، بیماران خاص و… موفق به دریافت واکسن نشده اند، مسئولان اقدام به توزیع واکسن میان برخی گروه های خاص و مسئول کرده اند؟

این سئوال در کنار سئوال مهم دیگری قرار می گیرد که ناظر بر چرایی تأخیر 20 روزه در توزیع و تزریق واکسن است؛ رویه ای که عملاً موجب شده بخش قابل توجهی از زمان طلایی تزریق واکسن به پایان رسیده و در صورت تکرار شرایط حاضر در روزهای آتی، عملاً تزریق واکسن نیز پس از این روزها کارایی و اثر بالایی نخواهد داشت.

به نظر می رسد آشفتگی در مدیریت و تصمیم گیری و ناکارآمدی در اتخاذ تدابیر مناسب در کنار برخی سیاسی کاری ها و اولویت سازی های خارج از عرف، حالا متولیان امر را برابر مردمی قرار داده که به این واکسن نیاز مبرمی دارند؛ وضعیتی که از آن می توان به بازی با جان بیماران پرخطر یاد کرد و هشدار داد این ندانم کاری ها می تواند جان هزاران هموطن را به خطر بیاندازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید