پاسخ به ۶۸ پرسش مهم پیرامون سهام عدالت

    کد خبر :765987

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) به مهمترین پرسش های مطرح شده در خصوص سهام عدالت پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با انتشار مطلبی به ۶۸ پرسش مهم در رابطه با موضوعات پیرامون سهام عدالت به ویژه آزادسازی این سهام و روش‌های آن پاسخ داد.

۱- سهام عدالت چیست؟

سهام مربوط به ۴۹ شرکت سرمایه پذیر است که بر اساس مصوبات هیات وزیران به مشمولین سهام عدالت واگذار شده است. لیست و اطلاعات مربوط به شرکتهای مزبور در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج شده است.

۲- چه کسانی سهام عدالت دارند؟ چه گروه هایی مشمول سهام عدالت شدند؟ چرا؟ مرجع تشخیص مشمولین سهام عدالت کجاست؟

مشمولین سهام عدالت در مقاطع گذشته بر اساس مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در ۱۸ گروه تعیین و نهادهای متولی این گروهها نیز در ستاد مزبور مشخص شده اند که در نهایت بر اساس اطلاعات ماخوذه از نهادهای مذکور سهام عدالت به این گروهها تخصیص داده شده است. در حال حاضر بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت اند.

۳- آیا همه کسانی که برگه های سهام عدالت را دارند سهامدار محسوب می شوند؟

خیر، برگه های سهام عدالت ملاک نیست. اشخاصی که با در دست داشتن برگه های دعوتنامه سهام عدالت و سایر مدارک لازم تشریفات ثبت نام را در بازه زمانی تعیین شده (تا پایان اسفندماه ۱۳۹۴) انجام داده و مشخصات انها در سامانه سهام عدالت درج شده باشد مشمول سهام عدالت اند.

۴- آیا سهام عدالت شامل همه افراد خانوار می شود و یا فقط سرپرست خانوار؟

سهام عدالت شامل تمام افرادی است که در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات تکمیل و ارسال شده و دعوتنامه سهام عدالت نیز برایشان صادر شده و فرآیند ثبت نام آنها طی شده است.

۵- ارزش سهام عدالت چقدر است؟

ارزش سهام عدالت کلیه مشمولین مطابق میزان اعلامی در صورتحساب مندرج در سامانه سهام عدالت به نشانی WWW.SAMANESE.IR متفاوت بوده است.

۶- آیا برگه های سهام عدالت قابل خرید و فروش هستند؟

خیر-برگه های سهام عدالت فاقد هرگونه ارزشی هستند.

۷- چرا مبلغ سهام عدالت افراد متفاوت است؟

دلیل این تفاوت ناشی از تخفیفات اعطایی دولت به نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، میزان مبالغ واریزی مشمولین بابت تتمه مبلغ بدهی و تعداد اعضای خانوار و … است.

۸- آیا امکان انتقال سهام عدالت از پدر به فرزندان و یا برعکس وجود دارد؟

خیر، در حال حاضردر حالتی که هر دو در قید حیات باشند چنین امکانی وجود ندارد.

۹- سود سهام عدالت چگونه پرداخت می شود؟

به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود از شرکتها و مشخص شدن سود قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می شود.

۱۰- چرا ۱۰ سال اول هیچ سودی به سهام عدالت اختصاص نیافت؟

از بابت ثمن معامله سهام شرکتهای سرمایه پذیر که به مشمولین واگذار شده است هیچ مبلغی از مشمولین دریافت نشده بود مقرر بود بهای مورد واگذاری به مشمولین از محل سود سالیانه شرکتها تامین و تسویه شود؛ بنابراین تمام سود دریافتی از شرکتها در بازه ۱۰ ساله اول طرح، بابت تسویه اقساط کسر و اعمال شده است.

۱۱- چگونه متوجه بشویم که سهام عدالت داریم یا خیر؟

با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی WWW.SAMANESE.IR و وارد کردن کد ملی می توان اطلاعات لازم را دریافت کرد.

۱۲- شماره شبا برای سود را کجا باید ارائه بدهیم؟

مشمولان می بایستی با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی WWW.SAMANESE.IR و ثبت اطلاعات شناسنامه ای نسبت به ثبت شماره شبای بانکی اقدام کنند.

۱۳- آیا شماره شبا سرپرست خانوار برای همه افراد همان خانواده قابل قبول است؟

خیر، هریک از اعضای خانوار می بایستی نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت اقدام کند.

۱۴- شماره شبا باید مربوط چه بانکی باشد؟

مشمولان سهام عدالت می توانند نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود نزد کلیه بانکها و موسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند.

۱۵- تاکنون چه مقدار سود مربوط به سهام عدالت واریز شده است؟

پس از پایان دوره ده ساله؛ سود عملکرد سال ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ شرکتهای سرمایه پذیر بین مشمولین سهام عدالت تخصیص و پرداخت شده است.

۱۶- آیا مبلغ سود برای همه یکسان است؟

خیر، میزان سود به تناسب ارزش هر فرد در سامانه سهام عدالت برای هر مشمول تعیین می شود.

۱۷- کسانی که تا کنون سود دریافت نکرده اند چه کار کنند؟

کلیه مشمولین سهام عدالت برای دریافت سود سهام عدالت می بایستی نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه اینترنتی سهام عدالت اقدام کنند.

۱۸- از زمانی که شماره شبا در سامانه وارد شد تا زمان واریز سود چقدر طول می کشد؟

شماره شباهای بانکی اعلامی مشمولین سهام عدالت پس از استعلام از بانک مرکزی و اخذ تاییدیه در سامانه درج و در لیست واریزی سود سهام عدالت قرار می گیرد.

۱۹- سهام افراد پس از فوت چه می شود؟

وراث متوفیان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و ارائه مدارک شناسایی و گواهی حصر وراثت می توانند نسبت به تسهیم و انتقال سهام بین وراث اقدام کنند.

۲۰- ثبت نام جدید برای سهام عدالت کی آغاز می شود؟

اکنون همه سهام قابل تخصیص به گروههای هدف واگذار و نهایی شده است و سهمی برای واگذاری به افراد جدید از سبد سهام عدالت امکان پذیر نیست.

۲۱- چرا مددجویان بهزیستی سهام شان دو برابر بقیه است؟

براساس مفاد آئین نامه سهام عدالت مشمولان دو دهک پایین درآمدی (نهادهای تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام ره ) شامل احتساب ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری و به صورت اقساط ۱۰ ساله بوده اند.

۲۲- آیا کسانی که بسته معیشتی دریافت می کنند سهام عدالت هم می توانند بگیرند؟

بسته معیشتی ارتباطی به سهام عدالت ندارد.

۲۳- سود سهام عدالت شامل مالیات می شود؟

مالیات مربوط به سود سهام عدالت قبلا توسط شرکتهای سرمایه پذیر محاسبه، کسر و پرداخت شده است و مالیات جدیدی ندارد.

۲۴- چه تعداد از افراد از سهام عدالت شان خبر ندارند؟ بیشترچه کسانی هستند؟

از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت تاکنون حدود ۴۱ میلیون و پانصدهزار نفر با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت نسبت به ثبت شماره شبای بانکی مراجعه کرده اند .ضمنا حدود ۲،۵ میلیون نفر نیز از مشمولان در قید حیات نیستند.

۲۵- آیا شماره تلفن و شماره شبا باید حتما به نام فرد مشمول باشد؟

شماره شبای بانکی می بایستی حتما به نام خود مشمول باشد. همچنین در سامانه فعلا الزامی نسبت به ثبت شماره تلفن خود مشمول وجود ندارد ولی برای اقدامات و اطلاعیه های بعدی ثبت شماره تماس خود مشمول هم ضروری به نظر می رسد.

۲۶- برای اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کنیم؟

مشمولان سهام عدالت در اقصی نقاط ایران برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های لازم صرفا به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی WWW.SAMANESE.IR مراجعه و کسب اطلاع کنند. یا با شماره تلفن ۸۳۳۳۸-۰۲۱ تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.

۲۷- در شهرستان ها برای سهام عدالت به کجا باید مراجعه کرد؟

در حال حاضر نیازی به مراجعه حضوری نیست. مشمولان سهام عدالت در اقصی نقاط ایران برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های لازم صرفا به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی WWW.SAMANESE.IR مراجعه و کسب اطلاع کنند. یا با شماره تلفن ۸۳۳۳۸-۰۲۱ تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.

۲۸- سهام عدالت از چه زمانی قابلیت خرید و فروش پیدا می کند؟

لایحه ساماندهی سهام عدالت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قراردارد. بدیهی است که در صورت تصویب و ابلاغ لایحه مذکور سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا خواهد کرد.

۲۹- افرادی که ثبت نام آنها به صورت ناقص انجام شده است، آیا سهام عدالت به آنها تعلق خواهد گرفت؟

خیر

۳۰- آیا امکان افزایش سرمایه برای دارندگان سهام عدالت وجود دارد؟

خیر- امکان واریز برای افزایش میزان سهام عدالت مشمولین وجود ندارد.

۳۱- آیا سهام عدالت برای افرادی که تازه به دنیا آمده اند تعلق می گیرد؟

خیر- ثبت نام جدید امکان پذیر نیست.

۳۲- چرا به همه اقشار جامعه سهام عدالت تعلق نگرفته است؟

براساس آئین نامه توزیع سهام عدالت، مشمولین طرح شامل شش دهک بوده اند که گروه های آن توسط ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ تعیین شده است.

۳۳- سود سهام عدالت هر چند وقت یکبار واریز می گردد؟

سود سهام عدالت هر سال یکبار واریز می شود.

۳۴- سود سهام عدالت توسط شرکتها در چه زمانی واریز می شود؟

سود شرکتها ظرف مهلت قانونی مندرج در قانون تجارت ( به مدت ۸ ماه پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه ) دریافت و برای توزیع تخصیص می یابد.

۳۵- تعداد کل سهامداران عدالت چه تعداد است؟

تعداد کل سهامداران سهام عدالت در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۳۹۹ عبارت از ۴۹,۱۵۲,۷۴۱ نفراست

۳۶- ارزش روز سهام عدالت به تفکیک بورسی و غیر بورسی چقدر است؟

کل ارزش روز سهام عدالت در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ،رقم ۴,۹۱۱,۹۷۴ میلیارد ریال بوده است.جمع ارزش روز ۳۶ شرکت بورسی ۴,۸۷۶,۰۰۹ میلیارد ریال و برای شرکتهای غیربورسی مبلغ ۳۵،۹۶۵میلیارد ریال بوده است.

۳۷- آیا برنامه ای برای ورود شرکت های غیر بورسی به بورس دارید؟چه برنامه ای؟و تا چه زمانی انجام می شود؟

سازمان خصوصی سازی به صورت مستمر پیگیریهای لازم را در این ارتباط با شرکتهای غیربورسی حاضر درسبد سهام عدالت انجام داده است ورود شرکت ها طبق قوانین و مقررات بازار بورس و اوراق بهادار به بورس مستلزم احراز برخی شرایط از جمله سودآوری و … است در سال جاری ده درصد سهام شرکت پتروشیمی تندگویان در بازار سرمایه عرضه شد و تعدادی دیگر از شرکتهای غیربورسی سبد سهام عدالت در صدد عرضه سهام شان در سال جاری در بورس و فرابورس است

۳۸- تفاوت روش مستقیم و غیرمستقیم در چیست؟

• روش مستقیم درصورت انتخاب آزاد سازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال می یابد: به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکتهای غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد. در این حالت مسئولیت حفظ ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. مطابق قانون تجارت مشمولین سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و … بهره مند خواهید شد.خاطر نشان می سازد دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور مشمولین می توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) به نشانی SEJAM.IR از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکتهای سرمایه پذیرسهام عدالت مطلع شوند. شایان ذکر است بهره مندی از خدمات قابل ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص یافته درآینده منوط به مراجعه به سامانه سجام ،ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده است.

• روش غیرمستقیم: درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت مشمول سهام عدالت، بالحاظ مراتب ذیل از طریق شرکتهای سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر ودخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکتهای سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد. با این تفویض اختیار، سهام شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به مشمولین توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

۳۹- در کدام روش میزان سود دهی بیشتر است؟

در حال حاضر نمی توان در این ارتباط اظهارنظر کرد.

۴۰- تکلیف کسانی که طی فرصت مشخص نشده نتوانند وارد سامانه شوند چه می شود؟

سهام متعلق به کلیه افرادی که در فرصت اعلام شده به سایت اینترنتی سهام عدالت مراجعه نکنند و یا روش مستقیم را انتخاب نکنند در قالب روش غیرمستقیم و از طریق شرکتهای سرمایه گذاری استانی ساماندهی می شود.

۴۱- آیا در صورت انتخاب هر روش امکان اصلاح آن وجود دارد؟

در چند روز نخست اجرای فرآیند آزادسازی، انتخاب یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم، در نسخه اولیه سامانه سهام عدالت برای مشمولین مهیا گردیده بود اما پس از چند روز بعد صرفا با اعمال اصلاحات گزینه روشمدیریت غیرمستقیم برداشته شد چرا که پیش فرض سامانه انتخاب روش غیرمستقیم توسط مشمولین بوده است و برای افرادی که از ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت به دنبال تغییر رویه و انتخاب روش دیگر بودند اما اشتباها روش غیرمستقیم را انتخاب کردند یک بار امکان ویرایش گذاشته شده تا روش مدنظر را انتخاب کنند.

۴۲- چرا در سامانه گزینه ویرایش از روش آزادسازی مستقیم به غیرمستقیم پیش بینی نشده است؟

پیش فرض سامانه انتخاب روش غیرمستقیم در فرآیند آزاد سازی برای مشمولین سهام عدالت است مگرآن که مشمولین برای انتخاب روش مستقیم به سامانه وارد شده و روش مستقیم را انتخاب کرده باشد.

۴۳- اگر سامانه پس از انتخاب روش مستقیم کد رهگیری نداد چه باید کرد؟

در حالت کلی همچنین امکانی وجود ندارد لیکن با توجه به عدم نیاز به کد مزبور در جریان آزاد سازی، چنانچه در ایام آتی به کد موصوف نیاز باشد مرکز تماس و پاسخگویی سازمان به فوریت این کد را در اختیار مشمولین متقاضی قرار خواهد داد.

۴۴- در برگه های سهام برخی مبلغ یک میلیون تومان درج شده در حالیکه در سامانه مبلغ ۳۲۵ هزار تومان سهام اختصاص داده شده. چرا؟

در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر گردیده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار ۵ نفره یا بیشتر تا سقف ۵ میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و ثمن آن از سود شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک گردد اما میزان سود عایدی در طول ده سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است به طوری که ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از مشمولان متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سود ده سال شرکتهای سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین گردیده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل ۵,۳۲۰,… ریال داشته اند.برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث سهام عدالت به آنها رسیده است ارزش سهام آنها بیشتر هم هست و یا افرادی که قبل از سال ۱۳۹۵ سود سهام عدالت دریافت نموده اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آنها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی ره و سازمان بهزیستی کشور از ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند شده اند ارزش سهام آنها حداکثر معادل ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بوده است.

۴۵- ایا امکان افزایش سهام به یک میلیون تومان وجود دارد؟

در حال حاضر همچین امکانی وجود ندارد.

۴۶- چرا برخی افراد برگه های یک میلیونی سهام را دارند ولی در سامانه سهام عدالت نیستند؟چه باید بکنند؟

فرآیند ثبت نام برخی از افراد در سنوات گذشته نهایی نشده و یا اطلاعات آنها در موعد مقرر به سازمان خصوصی سازی ارائه نشده است لیکن در حال حاضر مشمول نهایی سهام عدالت نمی باشند . درحال حاضر برنامه ای برای اعطای سهام عدالت به افراد بازمانده وجود ندارد. برگههای عضویت کنونی که هم اکنون در اختیار برخی مشمولان سهام عدالت است فاقد هرگونه ارزش و اعتباری است و در زمان آزادسازی، هیچگونه کارکردی ندارد و مشمولان سهام عدالت صرفا میتوانند با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR ازوضعیت سهامداری خود مطلع شوند.

۴۷- تعداد افرادی که برگه های ثبت نام اولیه دارند ولی سهامدار نیستند چه تعداد است؟

تقریبا حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر

۴۸- آیا این بی عدالتی نیست که حداقل ۳۰ درصد جامعه از سهام عدالت بی بهره اند در حالیکه این سهام سرمایه ملی بوده و متعلق به همه جامعه بوده است؟

سهام عدالت در مقاطع گذشته بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و مطابق مصوبات هیات وزیران، شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت طی ۱۹ مرحله بین گروههای مشخص از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ره، سازمان بهزیستی، روستائیان و عشایر،کارگزارن فصلی و ساختمانی، کارکنان و بازنستشگان لشگری و کشوری و … تخصیص و توزیع شده است.

۴۹- آیا امکان اینکه این سهام بین کل جمعیت ایران تقسیم شود نیست؟

باتوجه به مقاطع ثبت نام مشمولین در سنوات گذشته، نهایی شدن لیست مشمولین، صدور صورتحساب دارایی تخصیص یافته به افراد، توزیع سود سالهای ۱۳۹۵ به بعد به افراد همچنین امکانی وجود ندارد.

۵۰- آیا درخواستی برای کسانی که سهام عدالت ندارند ارایه شده است؟

فعلا فرمان آزاد سازی سهام عدالت در دستور کار قرار دارد و موضوع اعطای سهام عدالت به افراد جدید مطرح نیست.

۵۱- برخی سهامداران اعلام کرده اند که نمی توانند وارد سامانه شوند.دلیلش چیست؟

طبق قانون، سهام عدالت تنها میان هموطنان مقیم کشور توزیع شده است. بنابراین سامانه سهام عدالت به نشانی WWW.SAMANESE.IR تنها از طریق شبکه اینترنت داخلی کشور قابل دسترسی است و این اقدام با هدف افزایش امنیت این سامانه انجام شده است. در حال حاضر کلیه مشمولین نهایی سهام عدالت مقیم داخل کشور می توانند بدون هیچ محدودیتی وارد سامانه شوند. امکان ورود به سامانه برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند به دلایل افزایش امنیت سامانه میسر نیست. ضمنا آن دسته از افرادی که از طریق موبایل شخصی به سامانه وارد می شوند می بایستی از قطع بودن اتصال گوشی همراه خود به فیلترشکن اطمینان حاصل نمایند.

۵۲- در کدام روش سهامدار امکان فروش سهام خود را دارد؟

در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولین در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است.

۵۳- تکلیف سهام شرکت های غیربورسی در روش مستقیم چه می شود؟

آن دسته از افرادی که روش مستقیم را انتخاب نموده اند سهام شرکتهای بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می گردد. این افراد از بابت سهام شرکتهای غیربورسی، سهامدار شرکتهای سرمایه گذاری استانی هم خواهند بود.

۵۴- چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند؟

این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی های تخصیص یافته بستگی دارد

۵۵- آیا در روش غیرمستقیم سهامدار امکان فروش یکجای سهام خود را دارد؟به چه صورت؟

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده اند سهامدار شرکتهای سرمایه گذاری استانی خواهند بود .مقررگردیده است شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش گردند و سهام این شرکتها مورد خرید و فروش واقع گردد پس این افراد می توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکتهای سرمایه گذاری استانی اقدام کنند.

۵۶- تکلیف سود سالیانه سهام در هر یک از روش ها چه می شود؟

افرادی که روش مستقیم را انتخاب نموده اند سود عایدی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص یافته وسود سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی از بابت ۱۳ شرکت غیربورسی را مستقیما دریافت خواهند نمود.افرادی که روش غیرمستقیم را دریافت نموده اند صرفا سود سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی را دریافت خواهند نمود.با توجه به ترتیبات صورت گرفته مقرر است با هماهنگی های صورت گرفته سود کلیه شرکتهای بورسی و فرابورسی توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه وجوه و اوراق بهادار جمع آوری و از طریق سامانه سجام در حساب های بانکی سهامداران تخصیص و پرداخت شود.

۵۷- با توجه به اینکه مصوبه شورای عالی بورس زمان بندی فروش سهام را مشخص می کند تاثیر زیادی برتصمیم سهامداران در انتخاب روش ها دارد چرا تاکنون شورای عالی بورس در مورد نحوه فروش سهام تعیین تکلیف نکرده است؟

بعد از ابلاغ فرمان رهبری در مورد آزاد سازی سهام عدالت، موضوع تعیین سازوکار اجرای فرمان معظم له ازجمله برنامه زمان بندی آزاد سازی و در دستور کار سازمان و شورای عالی بورس قرار گرفته است و علیرغم تشکیل جلسات شورای عالی، موضوع در دست بررسی کارشناسی جهت تصمیم گیری قطعی است که به محض اتخاذ تصمیم مراتب به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

۵۸- آیا برای همه سهامداران کد بورسی صادر می شود؟ چه زمانی؟

بله؛ بنا بر بنا بر دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مقرر گردیده است برای کلیه مشمولین سهام عدالت کد بورسی تخصیص داده شود و حداکثر ظرف مدت دو ماه گزارش اقدامات صورت گرفته در این ارتباط به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

۵۹- سهامداران برای گرفتن کد بورسی چه باید بکنند؟

در حال حاضر، نیازی برای اخذ کد بورسی برای کلیه مشمولین سهام عدالت وجود ندارد.

۶۰- افرادی که کد بورسی دارند چه کنند؟

حال حاضر اقدام خاصی برای این دسته از افراد لازم نیست . بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، مراتب به نحو مقتضی به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

۶۱- ایا نیاز به مراجعه حضوری برای کد بورسی هست؟

در حال حاضر نیازی به مراجعه احدی از مشمولین جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیرمحترم امور اقتصادی و دارایی مقرر گردیده است برای کلیه مشمولین سهام عدالت کد بورسی صادر و مراتب به نحو ممکن به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

۶۲- تکلیف سهام افراد متوفی چه می شود؟

بنا بر تصویب شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ) ۴۴ ( قانون اساسی، مقرر گردیده است وراث کلیه متوفیان مشمول سهام عدالت جهت تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند که این امر از مردادماه ۱۳۹۷ در اقصی نقاط کشور آغاز شده است لیکن در حال حاضر از ابتدای هفته جاری به دلیل اجرای فرآیند آزاد سازی سهام عدالت این موضوع متوقف گردیده است و در روزهای آتی مجددا از سرگرفته خواهد شد.

۶۳- سود سهام عدالت در سال ۹۹ چقدر است؟

میزان سود سالیانه عایدی از شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت مطابق تصویب مجامع عمومی سالیانه شرکتها تعیین و تخصیص می یابد و میزان دقیق این سود قابل پیش بینی نیست.البته با توجه به اینکه سهام شرکتهایمعتبر بورسی در سبد سهام عدالت موجود است سود عایدی به صورت سالیانه بیشتر از سنوات قبل بوده است.

۶۴- پیش بینی شما از استقبال سهامداران از هر یک از روشهای آزادسازی سهام عدالت به چه میزان است؟

رفتار و نوع انتخاب جمعیتی بالغ بر ۴۹ میلیون نفر در موضوع آزاد سازی سهام عدالت برای هیچ کس قابل پیش بینی و حدس نیست و در حال حاضر در این ارتباط نمی توان اظهار نظر کرد

۶۵- چه تعداد تاکنون روش مستقیم را انتخاب کرده اند؟

در حال حاضر امکان گزاش و طرح موضوع به دلیل احتمال تاثیر روی انتخاب مردم برای این سازمان وجودندارد.

۶۶- تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر معاملات بورس را چگونه می بینید؟

آزادسازی سهام عدالت با لحاظ مراتبی از جمله زمان و نحوه آزادسازی تاثیر مثبتی بر بازار بورس و فرابورس خواهد داشت و عمق بازار سرمایه را زیاد خواهد کرد

۶۷- آیا سرپرست خانوار می تواند برای اعضا روش مستقیم را انتخاب کند؟

هر یک از مشمولین می‌بایستی شخصا به صورت مجزا برای انخاب روش مدنظر به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR مراجعه نموده و شماره موبایل متعلق به شخص مشمول را ثبت نماید. در صورت فقدان شماره موبایل برای اعضاء خانوار، سرپرست خانوار می تواند برای تک تک اعضا به صورت مجزا وارد سامانه شده و روش مدنظر را انتخاب کند بدین معنی که صرفا انتخاب روش توسط سرپرست خانوار برای خود شامل سایر اعضای خانواده نیست.

۶۸- آیا امکان نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟

برابر اطلاعیه های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است.سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معاملاتی بازار سرمایه درماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید