ونزوئلا: یک توطئه «کودتا» را خنثی کردیم

    کد خبر :564268

دولت سوسیالیست ونزوئلا از خنثی شدن یک کودتا خبر داد و ایالات متحده، کلمبیا و شیلی را به دسیسه‌چینی برای ترور نیکولاس مادورو و انتصاب وزیر دفاع سابق ونزوئلا به جای او متهم کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا هشدار داد “در ضد حمله انقلابی علیه کودتای ناکام فاشیستی، بیرحم خواهد بود، بیرحم!”

مادورو در سخنانی که به صورت سراسری از رادیو و تلویزیون ونزوئلا پخش شد، “تلاش ناکام برای ترور” خود را محکوم کرد و از ایوان دوکو، رئیس‌جمهوری کلمبیا که “همدستی” او در این توطئه “مشهود” است به سختی انتقاد کرد.

خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات ونزوئلا پیشتر اعلام کرد این کودتای ادعایی با مشارکت افسران نظامی سابق و فعلی بوده و بین یکشنبه و دوشنبه همین هفته رخ داد. او گفت: ما در تمام نشست‌ها برای طراحی کودتا بوده‌ایم. ما در تمام این کنفرانس‌ها بوده‌ایم. خبرچین‌های ما آنجا حضور داشتند. دست‌کم شش تن از توطئه‌گران بازداشت شدند.

رودریگز در سخنرانی تلویزیونی خود همچنین خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به زمینه‌چینی برای ایجاد “حمام خون” متهم کرد. گوآیدو اما با رد ادعاهای مرتبط با کودتا تاکید کرد: اولین باری نیست که این ادعاها مطرح می‌شود. حساب از دست رسانه‌ها در رفته است که چند بار این ادعاها تکرار شده است.

بنابر اظهارات رودریگز، “کودتاچیان” تصمیم به قتل رئیس جمهور و همچنین شماری از مسئولان ارشد این کشور داشته‌اند.

وزیر اطلاعات ونزوئلا در گزارشی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده است مدعی شده که مهاجمان برنامه قتل مادورو، همسر او و همچنین دیوسدادو کابیو، رئیس مجلس قانونگذاری ونزوئلا را طراحی کرده بودند.

دیوسدادو کابیو، از نزدیکان مادورو به شمار می‌آید. او پس از انحلال پارلمان این کشور از سوی دولت مادورو، به ریاست مجلس قانونگذاری منصوب شده است. مجلسی که تاسیس آن به باور خوان گوایدو و اپوزیسیون این کشور مغایر قانون اساسی ونزوئلا است.

رودریگز همچنین اعلام کرده است که شرکت کنندگان در این “کودتای” نافرجام بر آن بودند تا ژنرال سابق ارتش، رائول ایساس بدوئل را از زندان آزاد کرده و به عنوان رئیس جمهور معرفی کنند.

وزیر اطلاعات ونزوئلا گفته است که شماری از سربازان جدا شده از ارتش این کشور به همراه عده‌ای از ماموران پلیس در این عملیات شرکت داشته‌اند.

دولت ونزوئلا اعلام کرده است که برنامه این کودتا با کمک کشورهای خارجی طراحی شده است. بنا بر اظهارات رودریگز، عاملان این طرح ضد دولتی از پشتیبانی مالی شیلی، کلمبیا و همچنین ایالات متحده آمریکا برخوردار بوده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید