وضعیت موجود در مناقشه قره باغ قابل قبول نیست

    کد خبر :413216

نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: وضعیت موجود در مناقشه قره باغ و رابطه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این زمینه قابل قبول نیست .

به گزارش پایگاه خبری ‘ رپورت ‘، «گرگوری ماکریس» طی سخنانی در اجلاس شورای دایمی سازمان امنیت و همکاری اروپا افزود: آمریکا بر ضرورت حل مناقشات موجود در گسترده این سازمان و از جمله مناقشه قره باغ تاکید دارد .
وی افزود: آمریکا به تازگی در ارتباط با حل مناقشه قره باغ ، مقامات بلند پایه ای مانند «جان بولتون» مشاور امنیتی رئیس جمهوری امریکا و «جورج کنت» معاون وزریر امور خارجه این کشور را به ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعزام کرد . ماکریس گفت: از نظر امریکا مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد، ولی وضعیت موجود در این مناقشه نیز قابل قبول نیست .
به گفت وی، امریکا در صدد ادامه فعالیت با طرفین مناقشه قر باغ در زمینه حل این مناقشه بر اساس قرارداد بین المللی هلسینکی، شامل حل مسالمت آمیز و درازمدت مناقشه، خودداری از اعمال زور ، برقراری تمامیت ارضی کشورها ، برابری حقوق ملت ها برای تعیین سرنوشت است .
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی تبدیل شد
به گزارش ایرنا ،در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد .
گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از سال 1992 میلادی میانجیگری برای حل مسالمت آمیز این مناقشه ربرا بر عهده دارد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید