آیا شاخص‌ها در حالت تغییر وضعیت هستند؟

وضعیت سفید بازارهای جهانی

    کد خبر :888430

نخستین ساعات معاملاتی هفته جدید فوریه با اقبال معامله‌گران به بازارهای امن همراه بود. در این میان طلا توانست خود را به سطح ۱۸۸۰ دلار به ازای هر اونس برساند و باقی بازارهای امن نیز با موج خریداران روبه‌رو بودند.

اما حوالی ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه به وقت تهران، ایگور کوناسنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با پایان گرفتن بخشی از رزمایش‌های نظامی روسیه و بلاروس، یگان‌های جنوب و غرب محل رزمایش را ترک کرده و از طریق راه‌های زمینی و هوایی به پادگان‌های خود باز می‌گردند. با انتشار این خبر بازارهای مالی با واکنش شدید خریداران و فروشندگان مواجه شدند.

 واکنش بازارها چه بود؟

در بازار طلا، فشار فروش شدید موجب شد قیمت تا کانال ۱۸۵۰ دلار عقب‌نشینی کند. شرایط ‌بازار نفت نیز ‌مانند بازار طلا بود. نفت که مهم‌ترین عامل رشد آن طی ماه گذشته تنش‌های میان روسیه و اوکراین بود، با انتشار خبر عقب‌نشینی نیروهای روس، با افت تقریبا ۳ درصدی از ۹۳ دلار به حدود ۹۰ دلار رسید. ین ژاپن و فرانک سوئیس نیز افت ارزش بسیار کمی را تجربه کردند.

اما شرایط در بازارهای سهام بسیار متفاوت‌تر رقم خورد. با کاهش ریسک تنش میان روسیه و اوکراین، خریداران به سمت بازارهای سهام بازگشتند. شاخص Stoxx ۵۰ اروپا که از ابتدای هفته افت ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرده بود، با افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بازارهای ریسکی، حدود ۵/ ۳ درصد رشد کرد.

بازار سهام آمریکا چندان از این خبر اثر نپذیرفت و ظاهرا این بازار همچنان درگیر اخبار تورم و افزایش نرخ بهره است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه فوریه و ثابت ماندن تورم، شانس افزایش نرخ بهره در ماه مارس افزایش می‌یابد. به همین جهت انتظار می‌رود روند نزولی در بازار سهام آمریکا همچنان ادامه‌دار باشد. با باقی ماندن تورم، گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را از شاخص  S&P ۵۰۰ در پایان سال جاری به زیر ۵هزار واحد و عدد ۴۹۰۰ واحد رساند.

واکنش کشورها چه بود؟

کشورها نسبت به خبر عقب‌نشینی روس‌ها واکنش متفاوتی نشان ندادند که بیانگر این موضوع است که هنوز نسبت به روسیه بدبین هستند. پیش‌تر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بود که بر اساس اطلاعات منابع غربی، حمله علیه اوکراین روز چهارشنبه ۱۶ فوریه آغاز خواهد شد. وی این روز را «روز وحدت» نامید و از همه مردم خواست تا در این روز اعمال خاصی مانند پخش سرود ملی و برافراشتن پرچم‌های اوکراین را انجام دهند. این موضوع نشان می‌دهد اوکراین تقریبا یقین دارد که جنگ رخ خواهد داد.

در کنار این موضوع، اخبار واصله از لهستان حاکی از آن است که نقل و انتقال تجهیزات به مرزهای لهستان توسط ناتو همچنان در جریان است و به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. در این میان کانادا نیز امروز اعلام کرد که بسته حمایتی تسلیحاتی خود را روانه اوکراین خواهد کرد. علاوه بر این بسته حمایتی، این کشور یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری نیز برای حمایت از اقتصاد اوکراین به این کشور اعطا خواهد کرد. با توجه به این مسائل، ریسک حمله به اوکراین کاهش نداشته، چرا که حتی این عقب‌نشینی، صرفا جابه‌جایی نیروهای روس از مرز شمالی اوکراین به سمت مرز شرقی این کشور بوده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید