یک متخصص آلودگی هوا:

وسایل حمل و نقل عمومی گازسوز شود

    کد خبر :662453
وسایل حمل و نقل عمومی گازسوز شود

یک متخصص آلودگی هوا با بیان اینکه سرمای هوا به‌شدت میزان آلودگی موجود در اتمسفر را تشدید می‌کند،گفت: در این شرایط بهتر است مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده و مسوولان نسبت به گازسوز کردن این وسایل اقدام کنند.

 

رامین عزتی  ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: سرمای هوا به‌شدت میزان آلودگی موجود در اتمسفر را تشدید می‌کند بنابراین باید از حمل و نقل عمومی استفاده شود. در این شرایط بهتر است وسایل حمل و نقل عمومی گازسوز باشند.

 

وی در ادامه با ذکر یک مثال گفت:‌ ۱۰ سال پیش در کشور ترکیه اگر صبح از منزل بیرون می‌رفتید، به دلیل شدت آلودگی‌ ناشی از سوخت گازوییل و ذغالسنگ شب که به خانه بر می‌گشتید باید لباستان را عوض می‌کردید. به همین دلیل انقلاب عظیمی انجام دادند و تمام وسایل حمل و نقل عمومی را گازسوز کردند.

 

این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی همچنین اظهار کرد: ترکیه گاز CNG مورد نیاز خود را از ایران و روسیه تهیه می کند. گرچه این گاز گران‌قیمت است اما حداقل آلودگی اتمسفر را کاملا از بین می‌برد.

 

وی درباره نقش کیفیت سوخت در وضعیت آلودگی هوا گفت: بیشتر از کیفیت سوخت، کیفیت وسایل نقلیه اهمیت دارد یعنی اگر بهترین سوخت را استفاده کنید اما سیستم احتراق یا موتور خودرو از کیفیت خوبی برخوردار نباشد موجب خام‌سوزی سوخت می‌شود و سم تولید می‌کند.

 

عزتی در پایان تصریح کرد: زمانی که گازوییل و بنزین وارد موتور خودرو می‌شود برای احتراق مناسب نیازمند درصدی از اکتان و مواد مجاز دیگر است. وجود آلودگی در هوا نشاندهنده آن است که موتور حد مجاز اکتان و مواد مجاز دیگر را دریافت نکرده است بنابراین سوخت بد می‌سوزد مانند انسان که اگر بیش از حد کربوهیدرات و پروتئین مصرف کند، بیمار می‌شود بنابراین هم کیفیت سوخت، هم کیفیت موتور وسایل نقلیه بسیار حائز اهمیت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید