وزیر خارجه ای که ناپدید شد!

    کد خبر :1010645
ناپدید شدن وزیر خارجه چین

اگر از ادعاهای دولت چین در مورد وضعیت “کین گانگ”، وزیر خارجه مفقود شده این کشور که گفته شده مشکلات حاد سلامتی دارد بگذریم، به نظر می رسد که گزینه بازداشت او بیش از دیگر گزینه ها صادق باشد. در این رابطه، منابع خبری، تئوری های مختلفی را نیز در مورد موارد اتهامی کین گانگ برشمرده اند که از مهم ترین آن ها می توان به فساد اخلاقی و یا فساد مالی وی اشاره کرد.

بازتابقریب به چهار هفته است که غیبت وزیر خارجه چین، کین گانگ از انظار عمومی، حرف و حدیث ها و گمانه زنی های مختلفی را در مورد سرنوشت احتمالی وی برانگیخته است. در این راستا، برخی از تسویه حساب‌های سیاسی در درون حزب کمونیست چین نقل می کنند و البته که مقام های وزارت خارجه و دولت چین نیز از وضعیت نامساعد سلامتی وی سخن می گویند و آن را عامل اصلی غیبت وزیر خارجه چین معرفی می کنند.

کین گانگ در هفته های گذشته در مجموعه ای از دیدارهای مهمِ مرتبط با دستگاه دیپلماسی چین نظیر دیدار با “ژانت یلین” وزیر خزانه داری آمریکا غائب بوده و البته که دیدار تنظیم شده وی با “جوزپ بورل” مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و “جیمز کلورلی” وزیر خارجه بریتانیا نیز از سوی وزارت خارجه چین لغو شده است. در این شرایطیک نکته مهم مطرح می شود و آن این است که چه شده که به یکباره وزیر خارجه چین به عنوان دومین قدرت برتر اقتصادی جهان، ناپدید شده است؟

کین گانگ از جمله چهره های معتمد و نزدیک به شی جین پینگ رئیس جمهور کنونی چین است. او در سِمت های مختلف و مهم دیپلماتیک نظیر حضور در سفارت چین در بریتانیا و یا عهده دار بودن سفارت چین در آمریکا، فعال بوده است. با این همه همانطور که پیشتر نیز گفته شد، عمده شهرت و ارتقای موقعیت قابل توجه وی در حزب کمونیست چین به واسطه نزدیک بودنش به شی جین پینگ رقم خورده است.

از او به مثابه مهره اصلی شی جین پینگ جهت پیشبرد سیاست خارجی تهاجمی چین در عرصه بین المللی نیز یاد شده است. با این همه، اگر از ادعاهای دولت چین در مورد وضعیت کین گانگ که گفته شده او مشکلات حاد سلامتی دارد بگذریم، به نظر می رسد که گزینه بازداشت وی بیش از دیگر گزینه ها صادق باشد. در این رابطه، منابع خبری تئوری های مختلفی را نیز در موردِ موارد اتهامی کین‌گانگ برشمرده اند که از جمله آن ها می توان به فساد اخلاقی و یا فساد مالی وی اشاره کرد.

با این همه، نکته مهم این است که مشاهده روندهای مشابه تاریخی نشان می دهد که افراد مشابه با کین گانگ که پیشتر آن ها نیز ناپدید شده اند، عمدتا مورد غضب سازوکارهای حزبی و سیاسی در چین قرار گرفته اند. جالب است که حتی در دوره ای خودِ شی جین پینگ نیز در سال 2012 برای دوره ای دو هفته ای مفقود شد. در آن زمان، قدرت در چین درحال انتقال بود و مفقود شدن شی جین پینگ نیز این گمانه زنی را ایجاد کرد که احتمالا وی هدفِ تسویه حساب های درون حزبی قرار گرفته است.

با این حال، افرادی نظیر “جک ما” مدیر عامل شرکت شناخته شده “علی بابا” که اصطکاکاتی را با دولت چین داشت و یا یک تنیسور زن چینی نیز که به ابراز مخالفت با مقام های چینی پرداخته بود و البته رئیس سابق اینترپل که فردی چینی بود نیز(در سال 2018)، همگی به دلیل نظر منفی مقام های ارشد حزب کمونیست، دستگیر و برای دوره ای مفقود شده بودند. از این منظر، اصلی ترین گزینه ای که جهت توضیح علت غیب شدن وزیر خارجه چین می توان به آن اشاره کرد، بازداشت احتمالی وی است.

موضوعی که تا حد زیادی همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، یک الگوی تکراری را از شیوه حکمرانی در چین تداعی می کند و البته که در روسیه نیز معادله مشابه این وضعیت با اندکی خشونت بیشتر در رابطه با قتل سریالی الیگارش های روسی، مخصوصا پس از آغاز جنگ اوکراین و ابراز مخالفت های این طیف ها علیه پوتین، نمودهای عینی خود را به نمایش گذاشته است.

با این همه، امروز کین گانگ که به مدت حدودا یک ماه از چشم افکار عمومی غائب شده بود، بر اساس اعلام رسمی دولت چین از سمت خود برکنار شده و وانگ یی، وزیر خارجه اسبق چین بار دیگر به کرسی سابق خود بازگشته است. عزل و نصبی که آن هم می تواند مهر تایید دیگری بر زاویه گرفتن حزب کمونیست چین از کین گانگ و بازداشت او باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید