ورزش بنا به ۶ دلیل، سلامت مغز را تضمین می کند!

    کد خبر :187888

بررسی های مختلفی این نکته را ثابت کرده اند که ورزش و فعالیت بدنی، علاوه بر بهبود سلامتی جسمانی، می تواند به سلامت مغز نیز کمک شایانی کند.

به گزارش بازتاب به نقل از readersdigestورزش و تحرک کافی در واقع دارویی برای ذهن است و در اینجا ثابت شده که چطور حرکات بدنی منجر به پرورش عضلات ذهن می شود:

بهبود سرعت رشد مغز: همچنان که سن مان بالا می رود، سرعت رشد و تولید سلول های جدید مغز کند می شود. اما ورزش کردن این وضعیت را برعکس می کند. نتایج تحقیقات نشان داده آن دسته از افرادی که طی شش ماه مشغول انجام حرکات ایروبیک بوده اند، با افزایش چشمگیر حجم بافت های مغز مواجه شده اند. محققان به این نتیجه رسیدند که حرکات ایروبیک به سبب تاثیر گذاری مثبت بر روی قلب و عروق و بهبود کارکرد آنها، منجر به خون رسانی بهتر به مغز در این دسته از افراد شده است.

تولید بیشتر هورمون های سازنده مغز: ورزش سبب می شود تا بدن شما میزان بیشتری BDNFتولید کند که در نتیجه آن سرعت رشد سلول های مغزی افزایش می یابد. این موضوع بیشتر هیپوکامپ مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. همان واحدی که مسئولیت حافظه را بر عهده دارد و در مقابل تغییرات سنی آسیب پذیر است.

مبارزه با افسردگی: برای موارد شدید افسردگی، پزشک شما برایتان داروی ضد افسردگی تجویز خواهد کرد و برای افسردگی های عادی ورزش و تمرینات بدنی می تواند راه حل خوبی باشد. ورزش می تواند منجر به تولید سروتونین و دوپامین در بدن شما شود و پس از آن ماده شادی آور اندروفین در خون شما جاری خواهد شد.

کاهش اثرات استرس: هورمونی با نام کورتیزول که با استرس مرتبط است، موجب می شود تا شما فراموشکار شوید و به کندی قادر به فکر کردن باشید. تمرینات بدنی مناسب، باعث کاهش سطح این هورمون در خون می شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که کاهش سطح این هورمون موجب تولید سلول های جدید عصبی در مغز می گردد.

بهبود فعالیت اجرایی مغز: قابلیت اجرایی مغز به معنی توانایی های شناختی است. توانایی که شما به کمک آن می توانید اعمال پیچیده را انجام دهید و برای آنها برنامه ریزی کنید. به خاطر سپردن شماره تلفن در حین گرفتن شماره را می توان جزو این دسته از توانایی های مغز برشمرد. نتیجه تحقیقات نشان داده افراد بزرگسالی که روزانه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش می کنند، تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد در انجام فعالیت اجرایی مغز موفق بوده اند.

افزایش حساسیت به انسولین: متاسفانه سلول های موجود در بدن بعضی از افراد به انسولین مقاوم می شوند و بدن به صورت مداوم شروع به تولید انسولین به منظور جذب قند می کند و این موضوع سبب افزایش سطح قند خون و همچنین دیابت نوع دوم می شود. حتی اگر شما به دیابت مبتلا نشوید، مقاومت بدن در برابر انسولین سبب می شود تا سلول های مغز، از گلوکز اشباع شوند که این مساله منجر به کاهش شدید راندمان حافظه خواهد شد. تمرینات ورزشی موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین می گردند و یک جلسه تمرین، قند خون شما را برای ۱۶ ساعت تنظیم می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید