واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

    کد خبر :864984
واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

رییس بانک مرکزی ترکیه گفت: کشورش یکی از بهترین نظام‌های بانکداری را در جهان دارد!

رییس بانک مرکزی ترکیه که در جمع مدیران ارشد بانکی این کشور حضور یافته بود در پایان نشست خود به خبرنگاران گفت: بخش بانکداری این کشور بسیار قدرتمند است.

شهاب کاوچیوغلو با بیان اینکه نظام بانکی این کشور یکی از موفق ترین نظام های بانکی جهان است، افزود: در نشست خود با مدیران بانکی طیفی وسیعی از موضوعات از جمله نرخ تورم، سیاست های پولی و توسعه اقتصادی جهانی را بررسی کردیم.

رییس بانک مرکزی ترکیه پیش از این پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در خصوص وضعیت بازار ارز داشت. به دنبال تصمیم غافلگیرکننده بانک مرکزی در کاهش دو درصدی نرخ بهره، ارزش لیر دچار سقوط بی سابقه ای شده است.

بانک مرکزی ترکیه این هفته با صدور بیانیه ای از نرخ های غیرواقعی در بازار ارز انتقاد کرده و اعلام کرده بود این نرخ ها با واقعیت های بنیادین اقتصاد ترکیه هم خوانی ندارند.

وضعیت شاخص های کلان اقتصادی ترکیه بیش از پیش باعث نگرانی فعالان اقتصادی این کشور شده و شدت تمایل آن ها برای تبدیل لیر به دلار را بیشتر کرده است. همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری نیز بالا رفته و اصرار مقامات ارشد دولت اردوغان به کاهش بیشتر نرخ بهره، احتمال بیشتر شدن تورم را نیز افزایش داده است. تورم ترکیه تا پایان ماه اکتبر بالای ۱۹ درصد بوده است.

در حال حاضر هر دلار بالای ۱۲ لیر قیمت دارد. در نتیجه کاهش اخیر ارزش پول ملی ترکیه تظاهراتی در شهرهای مختلف این کشور در مخالفت با سیاست های دولت اردوغان برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، اردوغان که نرخ بهره بالا را عامل مشکلات اقتصادی کشورش می داند تاکنون بارها و بارها از تصمیم خود در کاهش نرخ بهره حمایت کرده است. رییس بانک مرکزی ترکیه نیز پیش از انتصاب به این سمت سابقه طولانی در حمایت از کاهش نرخ بهره داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید