واکنش جهانپور به ۳ شایعه درباره واکسن‌های داخلی

    کد خبر :831831
واکنش جهانپور به ۳ شایعه درباره واکسن‌های داخلی

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در خصوص ۳ شایعه موجود در مورد واکسن‌های داخلی توضیح داد.

دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به صحبت‌های یکی نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع که طی بازدیدهای سرزده‌ای که از کارخانه‌های واکسن‌سازی داشته است، ظرفیت تولید این کارخانه‌ها اینگونه که اعلام می‌کنند، نیست، توضیح داد: ما کارخانه‌های واکسن‌سازی متعددی نداریم و تنها دارای ۲ کارخانه واکسن‌سازی هستیم که یکی در مسیر تولید انبوه قرار گرفته و تولید انبوه دیگری تازه آغاز شده است و آن واکسنی که در مسیر تولید انبوه قرار دارد، کووایران برکت است و پاستور هم به تازگی تولید انبوه را آغاز کرده است. من از این صحبت‌ها تعجب می‌کنم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین در واکنش به صحبت‌هایی که مطرح می‌کنند سخت‌گیری‌ها نسبت به تولید یک واکسن خاص کمتر از بقیه بوده است و اگر در مورد سایر واکسن‌ها هم اینگونه برخورد می‌شد، الان آن‌ها هم به تولید انبوه رسیده بودند، گفت: این بحث‌ها متاسفانه وجود دارد و هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید که ماست من ترش است.

وی افزود: اگر ما رویکرد حرفه‌ای نداشته باشیم یا به هر دلیلی نخواهیم اطلاعات درست را ارائه دهیم، طبیعتا ممکن است این سوءتفاهم‌ها ایجاد شود. با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانم در سازمان غذا و دارو در یک سال گذشته برای تایید واکسن، بی‌انصافی است که یکطرفه به قاضی برویم و قبل از اینکه مشکلات، فرایندها و الزامات را در نظر بگیریم، قضاوت کنیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر هر فردی به کار حرفه‌ای خودش اعتقاد داشته باشد و معتقد باشد که واکسنی که تولید کردیم حتما باید مجوز بگیرد، چنین چیزی وجود ندارد و قطعا با ارائه مستندات مجوز داده می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که برخی از شرکت‌های واکسن‌سازی قصد دارند در فاز سوم مطالعه به جای تزریق واکسن‌نما به گروه پلاسیبو، از دیگر واکسن‌های ثبت شده استفاده کنند، اظهار کرد: یک دغدغه و چالش اساسی که در حوزه اخلاق پزشکی وجود دارد، این است که هنگامی که در کشور واکسیناسیون عمومی داشته باشیم، استفاده از واکسن‌نما در مطالعات بالینی از لحاظ اخلاقی جای بحث دارد.

به گزارش میزان، وی ادامه داد: این موضوع در ستاد عالی وزارت بهداشت، کمیته اخلاق سازمان غذا و دارو مطرح و راهکارهایی برای آن ارائه شده است و طبیعتا یکی از راهکارهای مطرح‌شده همین است. البته یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، این است که تمام واکسن‌های موجود مجوز مصرف اضطراری دارند اما می‌توان با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در مطالعه بالینی این چالش اخلاقی را پشت سر گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید