واکنش بورس به جنگ روسیه و اوکراین/ آیا روند صعودی هفته گذشته ادامه می یابد؟

    کد خبر :890467
بازار سرمایه

«بازتاب»؛ تجربه نشان داده است که تحولات بین المللی همواره سیگنال‌های منفی و مثبت متعددی به بورس می‌دهند که در حال حاضر هم سیگنال‌های نزولی جدی‌تر و مهم تر هستند و در حال حاضر شاخص کل بورس امروز با ریزش 5 هزار و 514 واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و 282 هزار واحد رسید.

کاویان عبداللهی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه می گوید: جنگ اوکراین و روسیه در ابتدای امر می تواند موجبات ناامن کردن منطقه و جهان فراهم کند و این امر می تواند تاثیرات منفی بر بورس ایران داشته باشد.

او ادامه می دهد: درواقع این جنگ با توجه به ناامن شدن منطقه می تواند بر روی قیمت دلار و افزایش آن هم تاثیرگذار باشد که این امر هم می تواند به نوعی بر روی بورس تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: همچنین از سوی دیگر ما شاهد افزایش قیمت کامودیتی ها به خصوص نفت، مس و روی هستیم که متاثر از این جنگ رشد قیمتی بالایی داشتند.

عبداللهی اظهار کرد: قاعدتا تولیدکنندگان این کامودیتی ها و پالایشگاهی هایی که نفت را مصرف می کنند به دلیل تخفیف و کرک اسپردی که می گیرند می توانند رشدی داشته باشند.

اما نیما میرزایی، معتقد است که بورس کمتر از برخی حوزه‌های دیگر چون رمزارزها، از جنگ روسیه و اوکراین تاثیر می‌گیرد.

او اظهار می کند: احتمال رفتار هیجانی و فشار عرضه در روزهای شنبه و یکشنبه وجود دارد اما در ادامه می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس بیشتر از مذاکرات وین اثر می‌گیرد و اتفاقات خوبی از جمله مالیات بر سپرده حقوقی‌ها رخ داده است که باعث ورود پول به بازار سرمایه می‌شود.

روند بورس در هفته گذشته

اگرچه کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار می گیرد اما به نظر می رسد که این اثرپذیری کوتاه مدت خواهد بود و ممکن است در روزهای آتی هم شاهد کاهش شاخص کل بورس باشیم، این افت در شرایطی انجام می شود که هفته گذشته وضعیت بازار بهبودی نسبی را سپری کرد.

بازار سرمایه در دو روز ابتدایی هفته گذشته مسیری نزولی داشت اما در سه روز بعدی صعود کرد.

شاخص کل بورس با رشد 0.43 واحدی روی سطح یک میلیون و 288 هزار واحد ایستاد و شاخص کل هم‌وزن هم از عدد 326 هزار و 299 واحد به 330 هزار و 310 واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس هم از 17 هزار و 567 واحدی با رشد 0.4 درصدی به عدد17 هزار و 589 واحد رسید.

نخستین روز هفته گذشته شاخص کل 279 واحد نزول کرد، روز یکشنبه سقوط 7 هزار و 785 واحدی داشت در روز دوشنبه شاخص 7 هزار و 218 واحد افزایش یافت، در روز سه‌شنبه 3 هزار و 211 واحد و در آخرین روز کاری هفته هم 3 هزار و 461 واحد رشد کرد.

بررسی ها نشان می دهد که در هفته گذشته ، بازدهی بورس پس از دو هفته مثبت شد و در انتهای هفته به بالاترین رقم در 3 هفته اخیر رسید و ثبت رکورد سه روز مثبت متوالی به همراه رشد ارزش معاملات خرد از نشانه‌های امیدوارکننده ای بود که سرمایه گذاران   به رونق بازار در روزهای پایانی سال امیدوار شوند.

اگرچه با آغاز جنگ اوکراین و روسیه و واکنش امروز بورس به این سیگنال، پیش بینی می شود که این هفته شاخص بورس، روندی نزولی داشته باشد.


0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید