وال استریت ژورنال: رشد 2 برابری صادرات نفت ایران

    کد خبر :769957

تخمین 3 شرکت عمده رصد محموله های نفتی حاکی است ایران در اواخر سال 2020 در مقایسه با اوایل سال جاری میلادی 2 برابر بیشتر نفت می فروشد.

روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” از افزایش چشمگیر صادرات و مشتریان نفت ایران طی ماه‌های اخیر خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی با استناد به گزارش شرکت‌های رصد کننده محموله‌های نفتی از افزایش دستکم 2 برابری صادرات نفت ایران در اواخر سال 2020 در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی خبر داده است.

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت:” ایران در ماه‌های اخیر موفق شده با دور زدن تحریم‌های ایالات متحده نفت بیشتری را به چین و سایر کشورها صادر کند.

اندازه‌گیری دقیق میزان فروش نفت ایران با توجه به ماهیت غالبا پنهان آن دشوار است. چندین شرکت که تجارت جهانی نفت را رصد می‌کنند می‌گویند میزان حمل و نقل محموله‌های نفتی از ایران نسبت به اوایل امسال (2020) تقریبا دو برابر شده است، هرچند تخمین‌ها بسیار متفاوت است.

“تانکرز ترکرز” مستقر در آمریكا كه از تصاویر ماهواره‌ای برای رصد حرکت محموله‌های نفتی استفاده می‌كند، تخمین زده است كه صادرات نفت خام ایران در پاییز امسال به 1.2 میلیون بشكه در روز رسیده است، در حالی كه در فوریه امسال حدود 481 هزار بشکه در روز بوده است.

“اس‌وی‌بی اینترنشنال ” مستقر در واشنگتن هم تخمین زده صادرات نفت ایران در ماه نوامبر 2020 به 585 هزار بشکه در روز رسیده در حالی که در اوایل سال 2020 حدود 230 هزار بشکه بوده؛ “پترو لجستیکس” هم تخمین زده صادرات نفت ایران از 222 هزار بشکه در ابتدای سال 2020 به 447 هزار بشکه در اواخر سال 2020 رشد داشته است.

تخمین افزایش چشمگیر (2 برابری) صادرات نفت ایران از سوی 3 شرکت ردیاب بازار نفت نشان می‌دهد که تهران در ماه‌های گذشته در دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت خود موفق‌تر عمل کرده است.

“مایک پمپئو” وزیر خارجه آمریکا گفته هدف آمریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران است زیرا پیش از این (در تحریم‌های پیشین) تلاش داشت صادرات نفت ایران را به زیر 1 میلیون بشکه در روز برساند، این در حالی است که ایران پیش از دور جدید تحریم‌های آمریکا که از سال 2018 اعمال شده به طور میانگین روزانه نزدیک به 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.

چین از بزرگ‌ترین مشتریان خرید نفت خام ایران است؛ طبق آمار رسمی تجارت پکن، در ماه اکتبر گذشته روزانه 62 هزار بشکه نفت خام از ایران خریده است در حالی که بر اساس آمار رسمی واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن 2020 به صفر رسیده بود. ناظران بازار نفت معتقدند واردات نفت چین از ایران بسیار بیش از آمار رسمی است چون در آمار رسمی نفت انتقال یافته از طریق سایر کشورهای آسیایی محاسبه نمی‌شود.

در طی این مدت دولت ونزوئلا نیز خرید منظم بنزین از ایران را در دستور کار قرار داده است. به گفته ردیاب‌های حمل و نقل دریایی و یک مقام نفتی ایران، سوریه نیز از ماه مارس سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را از سر گرفته است.

نفتکش‌های ایرانی برای فرار از تحریم‌ها از شگردهای خاصی استفاده می‌کنند از جمله فرستنده‌های (جی‌پی‌اس) را برای جلوگیری از ردیابی خاموش می‌کنند، نام کشتی را تغییر می‌دهند و یا در بارنامه دست می‌برند.

اخیراً نیز به گفته افراد آشنا در این زمینه، نفتکش‌های ایرانی انتقال نفت در مناطق بیش از حد خطرناک از جمله آبهای سواحل عراق و یا امارات متحده عربی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش عصرایران، پس از خروج دولت ترامپ از برجام در ماه می 2018، بیشتر خریداران نفت ایران واردات نفت از این کشور را متوقف کردند؛ اما برخی از خریداران احتمالی نفت ایران می‌گویند انتظار دارند که در دولت بایدن سختگیری‌های سابق آمریکا درباره تحریم نفتی ایران، کاهش یابد.

یک مقام مسئول در ایتالیا که پیشتر از مشتریان اصلی نفت خام ایران بود، در این باره به وال استریت ژورنال گفت: “ایرانیان نیاز به فروش نفت دارند و ما هم به خرید انرژی نیاز داریم.خریدهای نفت ایران با لغو تحریم‌ها بار دیگر به سرعت شروع می‌شوند.”

در همین حال تخفیف‌های زیادی را که ایران ارائه می‌دهد برای بسیاری از اقتصادهای در حال احیای آسیا جذاب است. مشاور یک شرکت بزرگ نفتی چینی در این باره گفت که ایران تخفیف بشکه‌ای 1 دلار به خریدار می‌دهد. فروشندگان ایرانی همچنین محصولات فرآوری شده نفتی را با قیمتی پایین‌تر می‌فروشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید