هیوندا برنامه ای برای توقف تولید در روسیه ندارد

  • خودرو
  • شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۹:۱۹
    کد خبر :893079

گروه هیوندای موتور به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کره جنوبی شامل برندهای هیوندای، کیا و جنسیس است و شاید در توقف تولید در کشور روسیه به برندهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی نپیوندد. همچنین کیا صادرات خود به این کشور را متوقف نمی‌کند. البته این تصمیم برای مقطع فعلی گرفته شده است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_سخنگوی کیا در پاسخ به سؤالات رسانه‌ها گفته است:

“شرکت کیا عمیقاً نگران شرایط اوکراین است. کمپانی ما روی اطمینان از ایمنی کارکنان در مناطق درگیری تمرکز دارد. اگرچه اولویت ما حفظ جان مردم است اما همچنان به بررسی اختلالات احتمالی در زمینه کسب‌وکار خود ادامه خواهیم داد”

زمانی که از مدیران هیوندای و کیا درباره شفاف‌سازی بیشتر درباره برنامه این خودروسازان برای توقف تولید یا صادرات محصولاتشان به روسیه پرسیده شد آن‌ها از اظهارنظر خودداری کردند. البته با عنایت به اینکه کیا و هیوندای دارای کارخانه‌های تولید در سنت پترزبورگ و سسترورسک هستند، تصمیم این دو شرکت منطقی جلوه می‌کند.

والت استریت ژورنال گزارش داده است که هیوندای تولید خود در کارخانه سنت پترزبورگ را متوقف کرده است اما در ادامه خاطرنشان ساخته است کره‌ای‌ها این تصمیم را به خاطر کمبود قطعات اتخاذ کرده‌اند و توقف تولید در این کارخانه ربطی به تحریم روسیه ندارد. هیوندای همچنین گفته است این کارخانه کار تولید را از هفته دیگر شروع خواهد کرد. برخی خودروسازان مشهور پس از حمله روسیه به اوکراین عرضه خودرو در این کشور را متوقف کردند. مقامات اروپایی و آمریکایی با اعمال برخی تحریم‌های اقتصادی به این عمل پاسخ دادند. اگرچه اخبار ضدونقیضی دراین‌باره وجود دارد اما شاید محصولات متنوع کره‌ای از جمله خودرو، گوشی هوشمند و… مشمول تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نشوند.

این موضوع برای هیوندای و کیا اهمیت بالایی دارد زیرا روسیه ۵ و ۸ درصد فروش جهانی این دو برند را تشکیل می‌دهد. در واقع سال پیش بیش از ۳۷۳ هزار دستگاه خودرو توسط کره‌ای‌ها در این کشور به فروش رفته است که ۲۲.۵ درصد از کل بازار این کشور را شامل می‌شود. موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم این خودروسازان اخیراً یک کارخانه در روسیه برای تولید اسپورتیج، پالیسید و توسان تاسیس کرده‌اند. این کارخانه هم‌اکنون بیش از ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو را برای تأمین نیازهای کشور روسیه، اروپا و آمریکای شمالی تولید می‌کند.

از طرف دیگر صنعت خودروی کره جنوبی به برخی گازهای کمیابی همچون نئون، کریپتون، زنون و… تولیدی اوکراین متکی است. این گازها در سلول‌های باتری خودروهای الکتریکی و… بکار می‌روند. وضعیت خودروسازان کره‌ای احتمالاً شناور باقی خواهد ماند. دولت کره به دنبال گفت‌وگو با آمریکا درباره صادرات محصولات به روسیه است اما صرف‌نظر از قوانین مدنظر، با افت ارزش روبل روسیه انتظار می‌رود فروش خودرو در این کشور کاهش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید