هشدار یونیسف درمورد سوء تغذیه کودکان افغان

    کد خبر :837320

روی کارآمدن طالبان در حالی شرایط افغانستان را پیچیده‌تر کرده است که بر اساس برآورد‌های صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در سال جاری میلادی، یک نفر از هر دو کودک افغان با معضل سوء تغذیه شدید مواجه خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، یونیسف به منظور آماده سازی فعالیت‌های خود برای کمک به کودکان و سایر گروه‌های آسیب پذیر از مردم افغانستان، تماس‌ها با نمایندگان طالبان در مناطق مختلف این کشور را آغاز کرده است.

«مصطفی بن مسعود» مدیر عملیات صندوق کودکان سازمان ملل در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگاران در ژنو اعلام کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون افغان (بیش از نیمی از جمیت این کشور) نیازمند کمک‌های اولیه زندگی هستند که نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

به نوشته افه، طالبان در حالی پس از ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا و ناتو، کنترل افغانستان را به دست گرفته است که بیم آن می‌رود قشر زنان در این کشور از حقوق اساسی خود محروم شوند. به گفته مصطفی بن مسعود، مواضع طالبان در مسائلی همچون دسترسی زنان و دختران به آموزش متفاوت است.

یونیسف سال گذشته اعلام کرد، افغانستان از منظر بحران غذایی در جایگاه سوم جهان قرار دارد. تعداد کودکان افغان که دچار ﺳﻮﺀ ﺗﻐﺬﻳﻪ هستند در سال ۲۰۱۹ با ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ به دو و نیم میلیون نفر رسیده است و از این تعداد ۷۰۰ هزار کودک از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و به درمان فوری نیاز دارند.

یونیسف به تازگی با تاکید بر لزوم پایان کامل خشونت‌ها برای حفاظت از کودکان در افغانستان اعلام کرد با افزایش درگیری‌ها، حق پیشرفت و رشد کودکان به خطر افتاده و آینده آنان با تهدید روبه‌رو می‌شود.

این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه ۹ اوت در گزارشی اعلام کرد که در ۷۲ ساعت گذشته ۲۷ کودک در جریان درگیری‌های شبه نظامیان طالبان و نیرو‌های دولتی افغانستان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش یونیسف، ۲۰ کودک در ولایت قندهار، دو کودک در ولایت خوست و ۵ کودک در ولایت پکتیا کشته شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید