هشدار ناامنی غذایی جهانی و افزایش قیمت ها

    کد خبر :1010144

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی هشدار داد که فسخ قرارداد غلات دریای سیاه به معنی تشدید ناامنی غذایی جهانی و افزایش قیمت‌ها به ویژه در کشورهای فقیر است.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز چهارشنبه در گزارشی هشدار داد که فسخ قرارداد غلات دریای سیاه به معنی تشدید ناامنی غذایی جهانی و افزایش قیمت‌ها به ویژه در کشورهای فقیر است.

توافق بین روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل که امنیت صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریای سیاه را فراهم می کرد، اوایل هفته جاری میلادی منقضی شد.

رویترز به نقل از سخنگوی این صندوق گفت: اتمام این طرح ابتکاری بر عرضه مواد غذایی به کشورهایی که به شدت به محموله‌های اوکراین وابسته هستند، به ویژه در شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا تأثیر می گذارد.

وی افزود: این امر چشم انداز امنیت غذایی را بدتر می‌کند و خطر افزایش قیمت جهانی مواد غذایی را به ویژه برای کشورهای کم درآمد به همراه دارد.

این سخنگو همچنین تأکید کرد که قرارداد روسیه و اوکراین عامل مهمی برای امنیت غذایی جهانی بوده است چرا که به تسهیل صادرات غلات و کود از اوکراین به بازار جهانی کمک کرده و در نتیجه فشار بر قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی را کاهش داده است.

وی افزود که صندوق بین‌المللی پول به نظارت بر وضعیت منطقه و تأثیر هر گونه تحول بر امنیت غذایی جهانی ادامه خواهد داد.

مسکو با اشاره به عدم پایبندی طرف‌های این قرارداد به تعهدات خود در خصوص صادرات محصولات کشاورزی روسیه، صبح روز دوشنبه تصمیم خود را برای فسخ آن اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، توافق اولیه با یک یادداشت روسیه و سازمان ملل همراه بود که هدف آن تسهیل صادرات روسیه از طریق کاهش تحریم‌ها بود.

این توافق همچنین خواستار اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت، فعال کردن تحویل قطعات یدکی برای ماشین آلات کشاورزی، و رفع محدودیت‌های بیمه و تدارکات شده بود.  که هیچ یک از این خواسته‌ها تاکنون برآورده نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید