هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی/ ادامه ناپایداری‌های جوی در ۲۰ استان

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۹:۵۰
    کد خبر :993446
هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی

سازمان هواشناسی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان، نسبت به طغیان رودخانه‌ها و عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها هشدار صادر کرد.

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز،‌مناطقی از مرکز، شرق، شمال شرق و سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

در دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شرقی کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و خیزش گردوخاک روی می‌دهد. فردا پنجشنبه ابرناکی و بارش در نیمه غربی کاهش یافته و فقط در ارتفاعات البرز شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش، وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

روز جمعه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران بارش پراکنده روی می‌دهد. شنبه هفته آینده علاوه بر این مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران ابرناکی، رگبار همراه با رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

یکشنبه آینده با ورود سامانه بارشی به نوار شمالی کشور در مناطقی از شمال غرب، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و دامنه‌های جنوبی البرز بارش پیش بینی شده است.

طی فردا و روز جمعه در نوار شمالی کشور به‌جز شمال شرق افزایش نسبی دما و طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

همچنین امروز سواحل شرقی دریای خزر و شرق خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: پنجشنبه 1402/02/21

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/02/20: کردستان، مرکزی، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، نیمه غربی اصفهان، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، تهران، قم، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و سمنان.

پنجشنبه 1402/02/21: نیمه شمالی خراسان رضوی و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید