هدف از تنظیم سند پوشش بازیگران ارتقای جایگاه پوشاک ایرانی است

    کد خبر :31916

قبادی، ارتقای جایگاه پوشاک ایرانی را هدف تنظیم سند نحوه پوشش بازیگران دانست و افزود: ما در پی استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی و استقلال طراحی لباس از صحنه هستیم. پوشش بازیگران

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این عصمت سپهری مشاور دفتر امور بانوان و خانواده سازمان صداوسیما از بررسی پیش‌نویش دستورالعمل نحوه پوشش بازیگران در رسانه ملی و سینما خبر داده بود.

سپهری ضمن اشاره به مراحل تدوین پیش‌نویس این دستورالعمل از همراهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این زمینه خبر داده بود.

نسخه نهایی این پیش‌نویس باید به تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برسد و از این رو به گفتگو با حمید قبادی پرداختیم. قبادی در پاسخ به چگونگی تدوین دستورالعمل نحوه پوشش بازیگران گفت: همه فعالیت‌های کارگروه مد و لباس، مبتنی‌بر ضوابط و آیین‌نامه‌هایی است که قانون‌گذار یا مراجع ذی‌صلاحی که قانون تعیین و دبیرخانه پیش‌بینی کرده انجام می‌گیرد. ما در آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مدولباس که مصوب هیئت دولت است، ماده‌ای داریم که وظایف دستگاه‌های عضو کارگروه مثل وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و سازمان هایی چون صدا و سیما را مشخص کرده است.

قبادی، تنظیم و تدوین دستورالعمل نحوه پوشش بازیگران را جزو وظایف سازمان صداوسیما دانست و افزود: بند ۷ این ماده قانونی در بخش وظایف صداوسیما به تدوین دستورالعمل برای نحوه حضور بازیگران در تلویزیون و سینما با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره می‌کند. بنابراین سازمان صداوسیما، از مدت‌ها پیش تاکنون جلساتی برگزار کرده و نظر کارشناسان و متخصصان را هم جویا شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به این که تدوین این آیین نامه تا چه اندازه بازیگران و دست اندرکاران صداوسیما را محدود می‌کند گفت: ما پیش از هر چیز و بیش از هر موضوع دیگر، می‌خواهیم توجه بیشتری به لباس مناسب وجود داشته باشد. همه خواسته ما این است که جایگاه لباس ارتقا پیدا کند و در ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها به لباس به عنوان یک ابزار فرهنگی که می‌تواند فرهنگ ایرانی را تضعیف یا تقویت کند، نگاه شود از این رو به زودی اولین پیش‌نویس سند تهیه و منتشر می‌شود.

قبادی به اهداف دیگری که در تدوین سند نحوه پوشش بازیگران مورد توجه قرار گرفته اشاره و بیان کرد: هدف دیگر ما این است که چه در سینما و چه در تلویزیون، طراحی لباس از صحنه جدا شود چرا که این دو، تخصص‌های جداگانه هستند گرچه افراد شاخصی را می‌توان نام برد که طراحی صحنه و لباس را با هم انجام می‌دهند اما بهتر است که به این دو رشته، نگاه مستقلی وجود داشته باشد.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور استفاده درست از لباس در موضوعات مختلف فیلم یا سریال را از نکاتی دانست که باید در این دستورالعمل لحاظ شود و گفت: بحث شئونات کاربردی، مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. به عبارتی، لباس اجتماع، لباس اجتماع است و لباس منزل جایگاه خود را دارد و این هنر طراحان لباس است که به این کارکردها توجه کنند.

قبادی در ادامه بیان کرد: نکته مهم دیگری که در این آیین نامه مورد توجه قرار می‌گیرد، اتکا به محصول داخلی و تقویت ظرفیت پوشاک ایرانی است و اصلا دلیلی ندارد بحث را به ممیزی و ایجاد محدودیت برای بازیگران بکشانیم. ما می‌خواهیم چارچوب برنامه‌سازها و تهیه‌کننده‌ها مشخص شود. برای مثال شما یک برنامه تلویزیونی می‌بینید که مجری آن، با شور و هیجان درباره اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کند؛ در حالی که خود، مبلغ یک برند غیرایرانی است و این موضوع، نقض غرض است حالا این آیین‌نامه کمک می‌کند یک تهیه‌کننده، جایگاه ویژه‌ای برای لباس در نظر بگیرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پاسخ به این که حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌های خارجی تا چه اندازه شما را به فکر تدوین آیین نامه نحوه پوشش بازیگران انداخته گفت: این آیین نامه مصوب ۱۳۸۷ است اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که هنرمندان ما در این چند سال اخیر، توجه مضاعفی به استفاده از لباس مناسب داشته‌اند و نگاه جوان‌های ما هم به این گروه‌های مرجع است و انصافا هر زمان در میان بازیگران ما لباس اجتماعی مورد توجه قرار گرفته که نه خیلی هنری بوده و نه جنبه کاملا تجاری داشته با اقبال عمومی هم روبه رو شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید