هاچ بک Ioniq 5 N هیوندای با قدرت 600 اسب بخار معرفی شد

هیوندای آیونیک 5 N رسما معرفی شد و اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره سرعت گودوود امسال انجام داد. این اولین مدل برقی N با عملکرد بالا است، اما آخرین مدل آن نخواهد بود.

بازتاب-هیوندای می‌گوید که Ioniq 5 اولین گام N در استراتژی الکتریکی‌سازی بوده  و خودروهای برقی آینده از این برند فرعی دنبال خواهند شد. هیوندای آیونیک 5 N دارای دو موتور الکتریکی است. مجموع خروجی این مدل 600 اسب بخار (448 کیلووات) و گشتاور 740 نیوتن متر است که ممکن بوده قبل از شروع تولید کمی تغییر کند. با فعال کردن عملکرد N Grin Boost که 10 ثانیه دوام می‌آورد، این قدرت به 641 اسب بخار افزایش می‌یابد.

پیشرانه تمام چرخ متحرک می‌تواند N را در 3.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و با N Grin Boost به 3.4 هم کاهش خواهد یافت. حداکثر سرعت آن 260 کیلومتر برساعت است.   هیوندای مدلی را با بالاترین ظرفیت باتری 84 کیلووات ساعتی ارائه می‌دهد.  خودرو دارای فناوری 800 ولت برای شارژ فوق سریع بوده که باتری را در 18 دقیقه از 10 به 80 درصد می‌رساند.

فناوری روی پیست

 

هاچ بک Ioniq 5 N

 

رانندگان می‌توانند عملکرد باتری را با پیش شرطی سازی باتری N هیوندای بهینه کنند. این به راننده امکان می‌دهد بین حالت Drag یا Track یکی را انتخاب کند. Track one دمای باتری را بهینه می‌کند تا بیشترین دور را ارائه دهد. حالت Drag یک انفجار کوتاه از کل قدرت را ارائه می‌دهد و این تنها بخشی از نرم افزاری بوده که هیوندای برای بهبود تجربه رانندگی پشت فرمان در جاده‌های عمومی و پیست استفاده می‌کند.

ویژگی N Race خودرو با دو حالت دیگر کنترل بیشتری بر مصرف انرژی خودرو ارائه می‌دهد. حالت استقامت برد در مسیر را به حداکثر می‌رساند که با محدود کردن حداکثر توان خروجی خودرو به دست می‌آید. حالت Sprint برعکس عمل می‌کند و قدرت خروجی کامل را در اولویت قرار می‌دهد. N Launch Control که تنظیماتی را برای سه سطح کشش مختلف ارائه می‌کند، به خودرو کمک می‌کند استارت‌های سریعی داشته باشد.

هیوندای وزن محدود Ioniq 5 N را ارائه نکرد، اما نشان داد که وزن آن از مدل استاندارد بیشتر است. این خودروساز، Ioniq 5 SE Standard Range را با وزن 3968 پوند فهرست کرده، در حالی که زیباترین نسخه، چهار چرخ محرک Limited است.

خودرو الکتریکی اسپرت دارای چرخ‌های بزرگ‌تر، سیستم تعلیق کاملاً اصلاح‌شده، قطعات جدید هوا و سیستم ترمز احیاکننده به روز شده است که به وزن آن کمک می‌کند. با این حال، هیوندای برای مقابله با این سنگینی از طریق نرم افزار و سایر تکنیک‌ها تلاش کرده است.

سیستم ترمز N مدل Regen نیروی ترمز اولیه را فراهم می‌کند و ترمزهای مکانیکی آن را در صورت نیاز تکمیل می‌کنند، مانند هنگام رانندگی در پیست. سیستم ترمز احیا کننده می‌تواند تا 0.6 جی نیروی کاهش سرعت را در شرایط عادی و تا 0.2 جی در هنگام فعال شدن ABS ایجاد کند.

کالیپرهای چهار پیستونه مونوبلوک جلو روی روتورهای 15.75 اینچی محکم می‌شوند، در حالی که کالیپرهای تک پیستونی 14.17 اینچی عقب را می‌گیرند. هیوندای ترمزها را از مواد سبک وزن جدید با ساختار هیبریدی ساخته که منجر شده تا به قوی‌ترین ترمزهای این شرکت تبدیل شود.

 

هاچ بک Ioniq 5 N

 

سرگرمی رانندگی با نرم افزار پیشرفته

این خودروساز پدال N را به عنوان راه حل دیگری برای مدیریت وزن و اندازه Ioniq 5 N در پشت فرمان تعبیه کرد. این نرم افزار نیروی ترمز احیا کننده را افزایش می‌دهد تا یک انتقال وزن ایجاد کند که توانایی پیچیدن خودرو را بهبود می‌بخشد. این ویژگی طراحی شده است تا عملکرد سریع ترمز را ارائه دهد.

یکی دیگر از ترفندهای جالب N Drift Optimizer است که هدف خود را در نام نشان می‌دهد. این سیستم چندین سیستم خودرو را برای حفظ زاویه رانش مدیریت می‌کند. اگر راننده برای شروع دریفت به تلاش بیشتری نیاز دارد، هیوندای برای کمک به عملکرد Torque Kick Drift یکپارچه شده است. این عمل لگد زدن کلاچ مورد استفاده در خودروهای دیفرانسیل عقب را شبیه سازی می‌کند. Ioniq 5 N همچنین دارای توزیع گشتاور N با حداکثر 11 سطح تنظیم و دیفرانسیل الکترونیکی لغزش محدود است.

سیستم‌های N e-shift و N Active Sound + هیوندای که تجربه رانندگی را بیشتر بهبود می‌بخشد در این مدل یافت می‌شود. N e-shift حس گیربکس هشت سرعته دوکلاچه این شرکت را به Ioniq 5 N می‌دهد. با کنترل گشتاور خروجی موتور، تکان بین تعویض‌دنده‌ها را شبیه‌سازی می‌کند.

 N e-shift و N Active Sound +را با ارائه سه تم صدای مجزا همراه می‌کند. در واقع صدای پیشرانه 2.0 لیتری توربوشارژ هیوندای N را شبیه سازی می‌کند. در حقیقت این مورد از RN22e الهام گرفته شده، در سوی دیگر تم صدای مافوق صوت دارای حجم متغیر در هنگام پیچیدن بوده که از یک جت جنگنده دو موتوره به عنوان منبع الگو گرفت. صداهای شبیه‌سازی‌شده و شیفت‌ها به اطلاع راننده کمک می‌کنند که آیا خودرو عمل می‌کند یا خاموش است.

 

هاچ بک Ioniq 5 N

 

طراحی اسپرت جدید

Ioniq 5 N بزرگ‌تر از مدل استاندارد است و اندازه آن 1.6 اینچ (40 میلی متر) عریض‌تر در پایین و 3.2 اینچ (80 میلی متر) بلندتر است. همچنین 0.79 اینچ (20 میلی متر) به زمین نزدیک‌تر می‌شود. این خودرو دارای اسپویلر لبه سپر پایینی، دریچه‌های هوای فعال و پرده هوا مشبک کاربردی است. هیوندای تریم مشکی متضاد را با رنگ نارنجی درخشان منحصر به فرد N در سپر، رکاب‌های جانبی و دیفیوزر عقب برجسته می‌کند. این خودرو از رینگ‌های آلومینیومی فورج کاری شده 21 اینچی استفاده کرده که روی لاستیک‌های پیرلی P-Zero  مسابقه‌ای برای خودروهای برقی تعیه شد.

این خودروساز همچنین راحتی راننده را هنگام حضور در پیست افزایش می‌دهد. این شرکت یک پد زانو و ساق پا را روی کنسول مرکزی تقویت شده نصب کرد و یک تکیه گاه کشویی نیز افزود. هیوندای همچنین جایگاه صندلی‌های تقویت شده را حدود 0.79 اینچ کاهش داد که با طرح پیکسل در ترکیب پارچه و چرم یا آلکانتارا و چرم سازگار با محیط زیست ارائه می‌شوند.

Ioniq 5 N در 10 رنگ عرضه خواهد شد. دو رنگ N Performance Blue Matte و N Performance Blue  که منحصر به فرد این مدل هستند. رنگ‌های دیگر عبارتند از: مروارید مشکی آبیس، متالیک خاکستری سایبر، مات خاکستری اکوترونیک، خاکستری اکوترونیک، سفید اطلس، مات سفید اطلس، مات طلایی گرانشی و مروارید نارنجی Soultronic. فضای داخلی تنها در رنگ مشکی با حاشیه آبی پرفورمنس موجود است.

 

هاچ بک Ioniq 5 N

 

قیمت و  تاریخ عرضه

هیوندای قیمت Ioniq 5 N را اعلام نکرده است. تریم برتر لیمیتد از 53935 دلار شروع می‌شود و N باید قیمت بیشتری داشته باشد. این شرکت نگفته که چه زمانی به فروش می‌رسد اما ممکن است در سال آینده به نمایندگی‌ها راه پیدا کند. برای کسب جزئیات بیشتر باید منتظر ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید