نگرانی جهانی از همگرایی 3 ویروس مرگبار

    کد خبر :852762
نگرانی جهانی از همگرایی 3 ویروس مرگبار

استفاده گسترده از ماسک‌ به عنوان راهکاری در برابر شیوع ویروس کرونا در سال گذشته، شیوع ویروس‌های فصلی دیگر را کاهش داد اما ویروس شناسان به همگرایی احتمالی ویروس‌های تنفسی آنفلوانزا، کرونا و سنسیتیال تنفسی در زمستان سال جاری با نگرانی می‌نگرند.

استفاده از ماسک در سردترین ماه‌های سال گذشته میلادی منجر به ناپدید شدن ویروس آنفلوانزا شد اما هیچکس به طور قطعی نمی‌داند که امسال چه اتفاقی می‌افتد.

به هر حال، آغاز برنامه‌های واکسیناسیون علیه آنفلوانزا در گروه‌های آسیب‌پذیر، هشدار اصلی و رعایت حداکثری اقدامات بهداشتی فردی به منظور به حداقل رساندن سرایت بیماری، توصیه اصلی کارشناسان اسپانیایی‌است.

به نوشته ال پائیس، شرایط شیوع کرونا رو به کاهش است و ۷۷.۷ درصد از جمعیت اسپانیا در برابر ویروس واکسینه شده اند اما شدیدترین محدودیت‌های اجتماعی کاهش یافته است و استفاده از ماسک در داخل خانه و توصیه برای حفظ فاصله اجتماعی به سختی حفظ می‌شود.

این روزنامه اسپانیا با اشاره به تقدم و تاخر شیوع و گسترش ویروس‌های تنفسی تا پیش از ظهور ویروس کرونا نوشت: در یک زمستان معمولی، ویروس تنفسی سنسیتیال که عامل بروز اکثریت موارد التهاب برونشیولیت (نوعی عفونت ریه) در کودکان خردسال بود، تخت‌های بخش‌های مراقبت ویژه در ماه دسامبر (آذر و دی) را اشباع می‌کرد و سپس جای خود را به آنفلوانزا می‌داد. آنفلوآنزایی که بعد از کریسمس به اوج شیوع خود می‌رسید.

«خوان گارسیا کاستا» نایب رئیس انجمن ویروس‌شناسی اسپانیا با اشاره به اینکه ویروس کرونا، کل اکوسیستم ویروسی را دچار اختلال کرده است، گفت: هیچ شاخصی وجود ندارد که به ما بگوید چه اتفاقی قرار است رخ دهد. ویروس‌های تنفسی در طول همه گیری کرونا، رفتار نامنظمی داشته اند.

این ویروس‌شناس با ارائه آمارها از کاهش شمار موارد آنفلوانزا از دو هزار و ۵۷۹ تا اواخر سپتامبر ۲۰۱۹ به تنها ۱۵ مورد در ماه می ۲۰۲۱ در اسپانیا گفت: امسال در مورد آنچه اتفاق می‌افتد به نوعی در تاریکی به سر می‌بریم.

از طرفی به نوشته ال پائیس، وضعیت ناهمگون کشورها به لحاظ سطوح محدودیت‌های اجتماعی و شیوع نابرابر بیماری از دیگر عواملی است که ارائه هر گونه پیش‌بینی را دشوار می‌کند.

طبق مقاله ای که در مجله پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر شده است، کارشناسان پیرامون «هم‌افزایی» بین ویروس‌های تنفسی و خطر افزایش شیوع ویروس کرونا نیز هشدار داده اند. کارشناسان ضمن هشدار از این «ترکیب سه‌گانه کشنده» بر لزوم اتخاذ برنامه ای جامع در برابر این تلاقی ویروس‌های تنفسی با کرونا تاکید کرده اند.

به گزارش ایرنا، یکی از بزرگترین سوال‌های علمی، چگونگی تعامل ویروس کرونا با ویروس های دیگر در فصل سرماست. «پابلو مورسیا» از مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه گلاسکو پیشتر به بی‌بی‌سی گفت: یک عفونت ویروسی باعث فعال شدن سیستم ذاتی ایمنی و التهابی می‌شود و این بدن را در برابر ویروس‌های دیگر به مدت متغیر محافظت می‌کند. اما همین تحقیقات نشان داده‌اند که بعضی ویروس‌ها با یکدیگر سازگاری خوبی دارند و هم‌زمان به گردش می‌افتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید