نگاهی به تغییرات قدرت در عرصه سیاسی روسیه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸

    کد خبر :234131

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پوتین به احتمال زیاد بتواند به راحتی پیروز رقابت‌های ریاست جمهوری شود، اما این پرسش همچنان وجود دارد که طی شش آتی چه کسانی خود را مهیا می‌کنند تا پس از پوتین جایگزین وی شوند.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه با تمام ماجراهای حاشیه‌ای آن مارس 2018 برگزار خواهد شد. تغییرات قانون اساسی در روسیه به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد تا خود را برای یک دوره شش ساله دیگر وارد عرصه رقابت‌ها کند که در صورت پیروزی حکومت او از مرز دو دهه بر روسیه پس از فروپاشی خواهد گذشت.

تحلیل‌گران و صاحب‌نظران مسائل روسیه تحلیل‌های متنوعی در خصوص این کشور دارند اما همگی بر یک حقیقت اتفاق نظر دارند و آن این است که حلقه نزدیکان رئیس جمهوری روسیه طی سال‌های گذشته تغییرات چندانی نکرده است و آنها طی سال‌های گذشته روند یکسان و بدون نوسانی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش تسنیم،اما سؤالی که اکنون و در سال 2018 مطرح می‌شود در خصوص آینده سیاسی دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه است. مدودف طی سال‌های گذشته در محافل داخلی روسیه از محبوبیت اندکی برخوردار بوده و بارها هدف حملات رسانه‌ای قرار گرفته است و در میان یاران پوتین فردی است که از سابقه امنیتی برخوردار نیست و در دوران چهار ساله‌ ریاست جمهوری‌اش از سال 2008 تا 2012 روسیه‌ای را هدایت کرد که پوتین و حلقه نزدیکانش انتظارتی از او داشتند که شاید نتوانست آنطور که باید آنها را برآورده کند. کارنامه مدودف چندان موفق نیست اما نخست‌وزیر روسیه در شش ساله 2018 تا 2024 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود زیرا بر اساس قاعده روسیه را او در بندر 2030 به پهلو هدایت خواهد کرد.

بحث در خصوص کابینه روسیه اکنون شاید کمی زود باشد، اما پوتین بر اساس نظرسنجی‌ها بیش از 68 درصد آرا را در حال حاضر در اختیار دارد و به احتمال قوی وی بار دیگر بر مسند قدرت در روسیه می‌نشیند. سرنوشت مدودف آنطور که اشاره شد نامعلوم است. تغییرات زیادی در کابینه روسیه رخ خواهد داد و دولت به سمت دیجیتال‌شدن حرکت می‌کند و وزارت‌خانه‌های خاص روسیه مانند خارجه و دفاع و امنیت احتمالا کمترین تغییرات را به خود ببینید.

دو گزینه‌ای که پیش‌بینی می‌شود جایگزین مدودف شوند، الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی و ماکسیم اورشکین وزیر اقتصاد و توسعه روسیه هستند که البته باید تا 18 مارس روز انتخابات و پس از آن تا هفتم ماه می 2018 صبر کرد و دید پوتین چه تصمیمی می‌گیرد. تغییرات در کابینه روسیه کمی پیچیده‌تر خواهد شد و رئیس جمهوری روسیه را به جز نخست‌وزیران که احتمالا یکی از آنها سرگی ایوانوف است، 12 معاون نخست‌وزیر همراهی می کنند که در کابینه پیشین تعداد آنها 9 تن بود. جالب است که این تعداد در کابینه چین 4 تن است. روسیه در سیستم جدید خود نیاز به بازسازی اطلاعاتی دارد و تاکنون چندین بار در فواصل سال‌های مختلف این اقدامات را انجام داده است در دهه 90 و سالهای 2000 شاهد تغییرات سیستمی در روسیه بوده‌ایم تا روند تصمیم‌سازی و اجرا کمی سریع‌تر شود. البته روسیه امروز مانند دیگر کشورهای به جای مانده از دوران شوروی با چالشی‌هایی چون نظارت و ارزیابی کارآمدی هم مواجه است. آنچه باید در خصوص آن تاکید کرد آن است که حضور ایگور ایوانوف، وزن یاران امنیتی را کمی افزایش خواهد داد و این سوال جدی را مطرح می‌کند آیا ایوانوف، مردی که طی سال‌های گذشته در سایه فعالیت می‌کرد اکنون به صحنه اول قدرت روسیه به عنوان یکی از معاونان اول رئیس جمهوری باز می گردد تا خود را برای یک دوران ریاست جمهوری آینده روسیه تا افق‌های 2030 و 2036 آماده کند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید