نکته های مهم در زیرسازی اصولی سقف کناف

    کد خبر :930291

زیرسازی کناف یکی از اولیه‌ترین مراحل نصب کناف است که به آن شاسی‌کشی نیز گفته می‌شود. واضح است که در هر کاری از جمله عملیات ساختمانی زیرسازی یکی از مهمترین اصولی است که باید به درستی انجام شود. زیرسازی کناف هم یکی از این زیرسازی‌های مهم است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد این زیرسازی و اصول و استانداردهای مربوط به آن با شما صحبت کنیم. در ادامه اصول زیرسازی در مورد کناف را به دور از اصطلاحات تخصصی و با زبانی عامیانه و ساده برای شما بیان می‌کنیم.

ساختار سقف‌های کاذب کناف شامل چه قسمت‌های مهمی است؟

اول از همه به این موضوع توجه کنید که نوع و مدل و متریال سقف کاذب سرویس بهداشتی با سقف کاذب پذیرایی متفاوت است. اما در ادامه همه اجزا استفاده شده در همه‌ی سقف‌های کناف را با هم بررسی می‌کنیم.

پانل سقف که به آن تایل سقف کاذب نیز می‌گویند نمای ظاهری و بصری سقف کاذب است. اجزایی که سقف کاذب را به سقف اصلی متصل می‌کند و وظیفه باربری سقف کاذب را نیز برعهده دارد سازه سقف کاذب نام دارد. اتصال سقف کاذب با سقف اصلی از طریق آویزها نیز انجام می‌شود. برای اینکه بین صفحات سقف کاذب را بتوان به هم متصل کند و درزهای بین آن را پوشش داد از بتونه درزگیر استفاده می‌کنند. این بتونه معمولا از گچ مخصوص به این کار آب و دیگر مواد افزودنی تشکیل می‌شود. پودر ماستیک یکی دیگر از اجزای استفاده شده در سقف کاذب کناف است که آن را قبل از رنگ‌آمیزی کناف و بعد از درزگیری بین صفحات استفاده می‌کنند تا یک سطح یکدست و یک رنگ را برای نقاشی داشته باشیم. در محل متصل شدن کناف به گچ دیوار از نوار ترن فیکس برای جلوگیری از ایجاد ترک و شکاف استفاده می‌کنند. پیچ هم یکی دیگر از اجزایی است که در سقف کناف از آن برای اتصال پانل به سازه یا اتصال سازه به سازه استفاده می‌کنند.

اهمیت زیرسازی اصولی و انواع آن

استفاده از کناف مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به عایق صدا و گرما بودن زیبایی بصری اجرای آسان و راحت و … اشاره کرد. هر چقدر زیرسازی اصولی‌تر و بهتر انجام شود نتیجه کار بهتر خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که برای خدمات نصب کناف و زیرسازی اصولی کناف حتما از افراد یا مجموعه‌های دارای سابقه و حاذق استفاده کنید. زیرا در صورتی که این کار به درستی انجام نشود تغییر آن کار بسیار سخت و هزینه‌برداری خواهد بود.

در سال‌های اخیر در خدمات بازسازی خانه از دیوار پوش کناف و سقف کناف استفاده می‌کنند. برای کناف‌ها از متریال جدید و متنوعی استفاده می‌شود. مثلا این روزها از فوم پلی استایرن که به آن بلوک‌های یونولیتی می‌گویند به جای رابیتس استفاده می‌کنند. یکی از دلایلی که از این بلوک‌های یونولیتی استفاده می‌شود ارزان بودن و سبک بودن آن است. این نوع از بلوک‌ها از دو نوع قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال تشکیل می‌شوند.

نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف

برای اجرای سقف کناف از دو روش برای زیرسازی کناف استفاده می‌کنند این روش عبارتنداز اجرای دو طرفه یا زیرسازی کناف تیپ A و اجرای یک طرفه یا زیرسازی کناف تیپ B. این موضوع مهم و حیاتی را به یاد داشته باشید که قبل از اینکه بخواهید زیرسازی یا همان شاسی‌کشی را انجام دهید باید از استقامت و محکم بودن سقف برای تحمل سقف کاذب کناف مطمئن باشید.

نحوه زیرسازی کناف تیپ  A

در این نوع از زیرسازی باید چندین مرحله را سپری کرد که در ادامه آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم. اولین مرحله ترازبندی است. ترازبندی یکی از اصول مهم زیرسازی کناف است که با استفاده از لیزر یا نخ‌های رنگی انجام می‌شود. مرحله دوم مربوط به نصب نبشی L25 است. در این مرحله از 4 طرف، نبشی‌های L25 را با استفاده از پیچ به دیوار وصل می‌کنند. مرحله سوم مربوط به تعیین محل آویزها است. آویزها سقف کاذب را به سقف اصلی متصل می‌کنند که این فاصله نباید بیشتر از حد مجاز باشد. مراحا آن به شرح زیر است:

♦ انتخاب نوع آویز

♦ نصب آویز به سقف اصلی از طریق فشنگ اتصال

♦ نصب F47 باربر

♦ نصب F47 پانل خور

♦ نصب پانل کناف

♦ دکوراتیو کردن سقف کاذب (در صورت تمایل)

♦ ایجاد فضا برای نورپردازی

♦ درزگیری بین کناف

♦ رنگ‌آمیزی کناف

♦ نصب لامپ‌های مورد نیاز در کناف

شاسی کشی کناف تیپ  B

این نوع از شاسی‌کشی یا زیرسازی کناف یک شاسی‌کشی یک طرفه است. این نوع از شاسی‌کشی نسبت به شاسی‌کشی تیپ A سرعت بالاتر و هزینه کمتری دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در زمانی که محدودیت زمانی وجود دارد از این نوع زیرسازی استفاده کنید. معمولا از این نوع شاسی‌کشی برای فضا و مساحت‌های کم استفاده می‌شود. این زیرسازی برای محیط‌های بزرگ دارای ریسک و خطر است. در این نوع زیرسازی در ابتدا UH36 را به سازه F47 از یک سمت متصل می‌شود و از سمت دیگر به سقف متصل می‌شود. برای تعیین فاصله بین کناف از سقف اصلی باید فاکتورهای دیگری را مورد بررسی قرار داد.

انواع پانل کناف

پانل کناف برای سقف‌های کاذب را به دو دسته پانل گچی و پانل سیمانی تقسیم می‌کنند. این روزها پانل‌های گچی بیشتر استفاده می‌شوند که انواع آن به شرح زیر است.

♦ پانل معمولی یا RG

♦ پانل مقاوم در برابر رطوبت یا MR

♦ پانل مقاوم در برابر حریق یا FR

♦ پانل مقاوم در برابر حریق و رطوبت یا FM

پانل‌های RG معمولا کرمی رنگ هستند در حالی که پانل‌های MR سبز و پانل‌های FR صورتی هستند. از پانل‌های معمولی در دفاتر و منازل مسکونی استفاده می‌کنند. اما از پانل‌های MR که  در مقابل رطوبت مقاوم هستند را برای محیط‌های دارای رطوبت مثل سقف کاذب آشپزخانه، سقف کاذب سرویس بهداشتی و استخرها استفاده می‌کنند.

نکات فنی طریقه شاسی کشی کناف

شاسی‌کشی کناف یا همان زیرسازی کناف یک موضوع بسیار مهم و اساسی است و در صورتی که به درستی و با استانداردهای لازم انجام نشود خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل باید یک سری نکات مهم را در مورد اجرای آن رعایت کرد که در ادامه این نکات را به شما یادآوری می‌کنیم.

♦ یکی از این نکات مهم که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم بررسی استحکام و مقاومت بالای سقف برای تحمل این سازه و متعلقات مربوط به آن است.

♦ برای اتصالات انواع قطعات و سازه در سقف کناف از پیچ‌های محکم و مخصوص به آن استفاده کنید.

♦ در زمانی که در مرحله نصب زیرسازی سقف هستید به هیچ عنوان آویزهای آن را به سقف کاذب وصل نکنید و در صورت لزوم آن را به سقف اصلی متصل کنید.

♦ در زیرسازی دیوارهایی که قرار است در آن شاسی‌کشی انجام شود اگر نازک‌کاری دارد روی آن زیرسازی انجام ندهید.

♦ در حین زیرسازی سقف خط تراز سقف را روی دیوارهای کناری فضای مورد نظر به صورت واضح مشخص کنید.

برای نصب سقف کناف به صورت اصولی و همچنین خدماتی همچون نصب سقف کاذب، استعلام قیمت سقف کاذب سرویس بهداشتی، نصب دیوار کناف، بازسازی ساختمان و … می توانید از شرکت خدمات نصب کناف مانند شرکت کیان دکور مشاره رایگان دریافت کنید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید