نوکران مرموز ولیعهد سعودی

    کد خبر :445729

منابع نزدیک به حزب بعث عراق اعلام کردند که سران تبعیدی این حزب به خاطر پول خود را وقف دفاع از ولیعهد عربستان در برابر انتقادهای گسترده‌ جهانی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه قطری “العربی الجدید” در گزارشی نوشت: به منظور دفاع از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مقامات تبعیدی رژیم بعث منحل شده عراق در کشورهای عربی و غربی پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول بار دیگر به صحنه بازگشته‌اند.

در همین راستا، تعدادی از مقامات رژیم بعث عراق که از سال ۲۰۰۳ در انگلیس، امارات، اردن، چین و کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، مشغول فعالیت در شبکه‌های تلویزیونی مورد حمایت ریاض و ابوظبی و توئیتر هستند و در اظهارات خود اینگونه به نظر می‌رسند که گویی مامور دفاع از ولیعهد عربستان هستند و این موضوع را ترویج می‌دهند که “آنچه اتفاق می‌افتد یک طرح صهیونیستی و امپریالیستی برای هدف قرار دادن هویت عربی” است. این افراد سعی دارند تا قتل خاشقجی را به عنوان یک “خطای فردی” توجیه کنند و همچنین روابط میان عربستان و رژیم اشغالگر اسرائیل را صرفا “جنگ علیه ریاض” نشان دهند.

در همین راستا، چند منبع نزدیک به حزب منحل شده بعث عراق اظهار کردند: سفارتخانه‌های سعودی در خارج از کشور، به ویژه در انگلیس و اردن، بیشتر شبیه به دفاتر حسابرسی هستند و این سفارتخانه‌ها به افراد و شخصیت‌هایی که از نظام عربستان حتی در توئیتر دفاع کرده، پاداش‌های تقریبا ثابتی را می‌دهند که بیشتر این افراد مسؤولان رژیم بعث عراق هستند که در سال ۲۰۰۳ این کشور را ترک کرده‌اند.

این منابع افزودند: نظام سعودی در تلاش است تا حد الامکان و صرف نظر از وابستگی افراد و مواضع قبلی آن‌ها بیشترین میزان از حامیان را برای خود جمع کند و بدین ترتیب مقامات حزب بعث عراق به خاطر پول وارد گود شده و به طرح دفاع از بن سلمان پیوسته‌اند.

در همین راستا، یکی از رهبران حزب منحل شده بعث عراق درباره موضع رهبران تبعیدی این حزب گفت: برخی از مقامات حزب بعث به دفاع بعثی‌ها از بن سلمان واکنش نشان داده و آن را مفید خوانده‌اند، چراکه این مساله می‌تواند فضا را برای از سرگیری روابط با عربستان مهیا کند و عربستانی‌ها در آینده می‌توانند به اشکال مختلف روزنه‌ای برای حزب بعث عراق باشند.

این رهبر بعثی عراق که در حال حاضر در اردن ساکن است، تصریح کرد: این رفتار مورد قبول تمامی اعضای حزب بعث نیست، به ویژه اینکه صحبت‌ها درحال حاضر درباره این مساله است که عربستان نمی‌خواهد با نزدیک‌تر کردن این افراد به خود باعث ناخرسندی کویت از خودش شود و از این افراد برای مدت کوتاهی استفاده می‌کند و پس از مدت کوتاهی آنها را رها خواهد کرد و به همین سبب است که برخی از افراد مذکور که از بن سلمان دفاع می‌کنند برخلاف گذشته که به بعثی بودن خود افتخار می‌کردند از افشای بعثی بودن خود خودداری کرده و خودشان را به عنوان یک تحلیلگر عرب معرفی می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید