علت ریخت و پاش های عجیب عربستان در حوزه ورزش چیست؟

    کد خبر :1013605
رونالدو در عربستان

دولت عربستان با ریخت و پاش های گسترده در حوزه ورزشی به نوعی سعی دارد تا جنس رقابت خود با رقبای مخصوصا منطقه‌ای اش را به فضایی جدیدی بکشانند، در واقع سعودی ها بر آن هستند تا بتوانند تا جای ممکن خود را به بازیگری مدرن و پیشرفته در منطقه تبدیل کنند و خصوصا فاصله خود با رقبای منطقه‌ای‌شان را در حوزه های اقتصادی و فناوری افزایش دهند.

بازتابدر روزها و ماه های اخیر، خبرهای عجیب و غریبی از تحرکات گسترده عربستانی ها در عرصه ورزشِ و خصوصا فوتبال این کشور منتشر شده است. انتقال بازیکنان برجسته جهان فوتبال نظیر کریستیانو رونالد، کریم بنزما، انگلو کانته، ریاض محرز، و سرخیو راموس به تیم های فوتبال عربستانی و در عین حال، تلاش های سعودی ها جهت میزبانی از رویدادهای بزرگ ورزشی نظیر جام جهانی فوتبال، تورنمنت های برجسته تنیس دنیا و حتی زمینه‌چینی برای میزبانی از مسابقات اسکی و گلف، همه و همه توجهات زیادی را به سمت عربستان سعودی در عرصه بین‌المللی جلب کرده اند.

تصمیمات عجیب و غریب عربستان بسیاری به طرح این سوال وا می دارد که علل اصلی و محوری کنشگری فعال عربستان در حوزه ورزش چیست؟ سعودی ها از ریخت و پاش های عجیب و غریب خود در عرصه ورزشی به دنبال چه هستند؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش می توان 3 مولفه عمده را مورد اشاره قرار داد.

 

متنوع کردن منابع درآمدی عربستان

عربستانی ها مدت ها است که تاکید دارند بر آن هستند تا منابع درآمدی کشورشان را متنوع کرده و از تکیه صِرف به صادرات نفت و گاز خودداری کنند. آن ها سعی دارند با میزبانی از رویدادهای مهم ورزشی و به راه انداختن لیگ های معتبر در حوزه ورزشی و آوردن بازیکنان مشهور جهان به لیگ های خود، نوعی جذابیت و انگیزه سرمایه گذاری در حوزه ورزشی در عربستان را در عرصه بین المللی ایجاد کنند.

کافی است توجه داشته باشیم که سعودی ها جدای از فروش حق پخش مثلا مسابقات لیگ فوتبال خود به کشورهای اقصی نقاط جهان(به دلیل جذابیت حضور بازیکنان مشهور در آن) می توانند زمینه های مساعدی را جهت جذب توریست های خارجی از اقصی نقاط جهان که تمایل زیادی به دیدنِ بازیکنان مشهور فوتبال دنیا از نزدیک دارند نیز فراهم کنند.

بگذریم که اگر آن ها بتوانند میزبانی رویداد مهم ورزشی در جهان نظیر مسابقات جام جهانی فوتبال را هم بگیرند، این مساله می تواند سیل قابل توجهی از درآمدها را به سمت عربستان سرازیر کند.

 

افزایش قدرت نرم جهانی عربستان

رهبران عربستان چه بخواهند و چه نخواهند، نوعی تصویر سنتی از آن ها در عرصه بین المللی وجود دارد که روایتگر سابقه چندان مثبتی در رابطه با نظام سیاسی عربستان و نخبگان سیاسی و جامعه آن نیست. در واقع، مروری کوتاه بر برداشت ها و ادراکات سنتی در مورد عربستان این نکته را نشان می دهد که بسیاری این کشور را به مثابه کشوری متحجر که شمار قابل ملاحظه ای از افراط گرایان نظیر اسامه بن لادن و یا عوامل حادثه تروریستی 11 سپتامبر عمدتا از آن بوده اند، در نظر می گیرند.

در این شرایط، رهبران جدید عربستان و به طور خاص محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، سعی دارند تا تصویر جدیدی را از کشورشان به مخاطبان بین المللی عرضه کنند. تصویری مدرن که می تواند محبوب دل های افراد مختلف در اقصی نقاط جهان باشد. هدفی که اگر محقق شود، می تواند زمینه را برای پیشبرد دستورکارهای مطلوب دولت عربستان در حوزه های مختلف به ویژه عرصه های سیاسی و اقصادی فراهم کند.

 

عربستان و نمایش شکل جدیدی از رقابت با رقبای منطقه ای

در نهایت باید گفت که دولت عربستان با ریخت و پاش های گسترده در حوزه ورزشی به نوعی سعی دارد تا جنس رقابت خود با رقبای مخصوصا منطقه ای‌اش را نیز به فضایی جدیدی بکشاند. در واقع سعودی ها بر آن هستند تا بتوانند تا جای ممکن خود را به بازیگری مدرن و پیشرفته در حوزه منطقه ای تبدیل کنند.

مساله ای که از دو منظر می تواند برای آن ها در رقابت با رقبایشان مهم ارزیابی شود. اول اینکه فاصله آن ها را با رقبایشان به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. موضوعی که خود نوعی هزینه سنگین برای رقبایشان محسوب می شود و دوم اینکه جذب حداکثری افکار عمومی بین المللی به سمت عربستان می تواند میزان حمایت های بین المللی از آن ها در  رقابت های منطقه ای و بین المللی شان ولو حتی اگر آن ها موضعی مشروع و محق نداشته باشند را نیز افزایش دهد. معادله ای که در کلیت خود موجب برجسته شدن و تقویت جایگاه عربستان و تضعیف رقبای آن می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید