نمی‌توان به ضوابط پخش صداوسیما، سانسور گفت/ «زیرخاکی» تاکنون سانسور نشده

    کد خبر :711218

شبکه یک سیما در سالجاری با پخش سریال‌های کمدی درصدد جذب مخاطبان است. به نوعی دو سریال «پایتخت۶» و «نون.خ ۲» که امسال از این شبکه روی آنتن رفتند، هر دو لقب پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیون در زمان پخش را از آن خود کرده و حال توقعات از شبکه یک بیشتر شده است. مجموعه «زیر خاکی» به کارگردانی جلیل سامان که این روزها از این شبکه درحال پخش است، روایت زندگی مردی بی‌دست‌وپا، ترسو، پرگو و پرادعاست. او سودای یک‌شبه پولدار شدن از طریق یافتن گنج و زیرخاکی را داشته و به ‌همین خاطر با دردسرهای زیادی روبرو می‌شود و البته به نتیجه هم نمی‌رسد. با این حال بر اثر اتفاقاتی، یک نقشه گنج به دست می‌آورد. از سوی دیگر او به واسطه برادرش فرهاد که افسر نیروی هوایی است، درگیر ماجرایی می‌شود که رنگ و بوی سیاسی و انقلابی دارد… . پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر و گوهر خیراندیش بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

به گزارش ایلنا،اعتراض عوامل سریال‌های «پایتخت۶» و «نون.خ ۲» به فضای ممیزی ازجمله رخدادهایی است که در این مدت، رسانه ملی را با چالش‌هایی مواجه کرده است. رضا نصیری‌نیا (تهیه‌کننده سریال زیر خاکی) درباره اینکه آیا سریال «زیرخاکی» نیز با سانسور مواجه شده، گفت: به هر حال سازمان ضوابط پخش خودش را دارد که نمی‌توان به آن سانسور گفت. قاعدتا ضوابط پخش باید لحاظ شود. چون درگیر ماجرای سریال‌هایی که گفتید نبودم، نمی‌دانم برای آنها چه اتفاقی رخ داده است. ولی در رابطه با «زیرخاکی» باید بگویم که ما خودمان در هنگام تصویربرداری خیلی شرایط سازمان را لحاظ می‌کردیم و تمام تلاش خود را در جهت درست پیش رفتن کارها به کار می‌گرفتیم تا کمتر دچار چنین مشکلاتی بشویم.

وی افزود: بر همین اساس شکرخدا تاکنون از این ماجرا اذیت نشدیم و قاعدتا پخش شبکه هم خیلی ما را همراهی کرده و تاکنون چیزی که بخواهد محتوای ما را دچار تغییراتی کند، نداشته‌ایم. امیدوارم که تا انتها نیز نداشته باشیم و در ادامه نیز به همین شکل خوب و با تعامل بالا کار را جلو ببریم. درنهایت باید بگویم که کیفیت کار دچار لطمه‌ای نشده است.

نصیری‌نیا در ادامه درباره استفاده از لوکیشن‌هایی که برای اولین بار برای ایجاد فضای قبل از انقلاب در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته، توضیح داد: قاعدتا انتخاب لوکیشن برای کارهای تاریخی با سختی‌هایی همراه است، به خصوص اینکه بخواهید از مکان‌های جدید استفاده کنید و بازنمایی تازه‌ای را به مخاطب ارائه دهید. چراکه معمولا تعداد لوکیشن‌هایی که برای آثار سینمایی و تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، محدود است.

وی ادامه داد: اما بخش اساسی این موضوع به خود آقای سامان مربوط می‌شود چراکه در این قضیه خیلی حساس بودند و با دقت و ظرافت خاصی این قضیه را دنبال می‌کردند. به نوعی ایشان علاقمند بودند که لوکیشن‌ها نیز باورپذیر و کمتر تکراری باشد و بر همین اساس ما در این مجموعه حتی زمانی که مجبور می‌شدیم در لوکیشن‌های قدیمی کار کنیم، سعی می‌کردیم به شکلی در آن تفاوت‌هایی ایجاد کنیم. خود آقای سامان هم در نوع دکوپاژ خود به گونه‌ای جلو می‌رفت که زوایایی از آن لوکیشن و خانه نشان داده شود که کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده باشد.

این تهیه‌کننده ضمن بیان اینکه تقریبا بیشتر لوکیشن‌های استفاده شده در مجموعه «زیرخاکی» برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته، اظهار داشت: این موضوع هم از لحاظ هزینه‌ای ما را با مبلغ قابل توجهی مواجه کرد و هم از لحاظ انرژی که باید بچه‌ها برای پیدا کردن این مکان‌ها می‌گذاشتند.

با توجه به این توضیحات نصیری‌نیا در رابطه با اینکه آیا از لحاظ بودجه برای تولید سریال با مشکل مواجه نشدند، گفت: خیلی سعی کردیم که همه این موارد را با هم به گونه‌ای جلو ببریم که با حفظ کیفیت کمترین هزینه را صرف کنیم. سعی می‌کردیم که بیشتر بگردیم و جاهایی را پیدا کنیم که به شرایطمان بخورد و اتفاقی را ایجاد کنیم که از لحاظ مالی خیلی از برآورد تعیین شده، بیشتر نشود. بنابراین بیشتر به بچه‌های گروه سخت گرفتیم و انرژی بیشتری برای پیدا کردن مکان با شرایط مورد نیاز صرف شد. بچه‌ها به خصوص تیم تدارکات ما در این قضیه خیلی زحمت کشیدند. خود طراح صحنه نیز برای این کار و به وجود آوردن لوکیشن‌های مختلف واقعا وقت گذاشت.

وی همچنین درباره تولید مجموعه‌های چند فصله در تلویزیون و اینکه آیا زیرخاکی نیز می‌تواند فصل‌های بعدی داشته باشد، بیان کرد: ما یک قرارداد با سیما فیلم داریم برای تولید ۲۵ قسمت. اگر درخواستی در رابطه با ادامه‌دار بودن مجموعه باشد،‌ قاعدتا سیما فیلم باید این درخواست را ارائه دهد. علاوه بر این در وهله اول، ادامه هر سریالی به کشش داستان آن نیز مربوط می‌شود.

تهیه‌کننده مجموعه «زیرخاکی» در ادامه اظهار داشت: داستان پتانسیل فصل‌های بعدی را دارد اما اکنون ما درحال آماده‌سازی بقیه مجموعه هستیم و درگیر فصل دوم آن نشده‌ایم، درخواستی هم برای آن نداشتیم. زمانی می‌توانیم بگوییم آمادگی تولید فصل‌های آینده برای این سریال را داریم که این درخواست داده شود و ما به دنبال فراهم کردن شرایط برویم.

نصیری‌نیا در پایان گفت: به هر حال بازیگران مجموعه کارهایی دارند و هماهنگ کردن همه آنها برای آمدن به پروژه کار سختی است چراکه به هر ترتیب قول و قرارهای طولانی با پروژه‌های مختلف دارند. به همین دلیل وقتی این قضیه جدی شود، قاعدتا جلسه همفکری باید برگزار شود تا ببینیم که می‌شود این اتفاق رخ دهد یا نه. آماده کردن یک مجموعه تلویزیونی کار شخص نبوده و کار تیم است بنابراین باید همه آماده آن باشند. به محض مطرح شدن این درخواست که احیانا ممکن است رخ دهد، من برای فراهم کردن شرایط تلاش می‌کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید