نماینده سابق دوما: کتمان ثمرات برجام برای ایران نادیده گرفتن حقیقت است

شامیل سلطانف نماینده سابق دوما و از کارشناسان مسلمان برجسته روسیه گفت: برجام به عنوان توافق بین المللی و بسیار مهم، دستاوردهای مثبت و انکارناپذیر بسیاری برای ایران داشته که کتمان آنها، نادیده گرفتن آگاهانه واقعیت ها است.سلطانف رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه تاکید کرد: ایران پس از برجام به موفقیت هایی دست یافته که پیش از آن حتی قابل تصور هم نبود و یکی از آنها فراهم شدن مسیر پیشرفت علمی، فناوری و اقتصادی برای جمهوری اسلامی مانند همه کشورهای دنیا است.
کارشناس روس گفت: مهم ترین موفقیت ایران، بهبودی شاخص های اقتصادی به ویژه آغاز رشد، کاهش نرخ تورم و تک عددی شدن آن، رفع محدودیت های بانکی و صادراتی است.
سلطانف افزود: وضعیت ایران نسبت به دوره قبل از برجام بهبود یافته و هیچ شکی ندارم با توجه به پشتکار دولت و مردم، می تواند مشکلات اقتصادی موجود را که بخش عمده آن مصنوعی و با برنامه ریزی برخی کشورها از جمله آمریکا تحمیل شده است، حل کند.
کارشناس مسلمان روس اظهار کرد: اگر این تلاش ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب نبود، ایران به مراتب بیشتر از وضعیت کنونی پیشرفت می کرد، اما طبیعی است که واشنگتن و متحدانش مخالف سرسخت موفقیت کشورهای اسلامی هستند.
رئیس گروه دیدگاههای راهبردی روسیه و جهان اسلام همچنین با بیان اینکه این رویکرد غرب مختص و ویژه ایران نیست، گفت: اردوگاه غرب به سرکردگی آمریکا مخالف پیشرفت کشورهای اسلامی است و ایران به عنوان قدرت بزرگ اسلامی خاورمیانه، مانع بزرگی برای عملی شدن منافع استعمارگران نوین بشمار می رود.
وی ادامه داد: امروز این رفتار ضداسلامی غرب را در کشتار مردم سوریه، افغانستان و وضعیت بسیار نابسامان لیبی شاهدیم، زیرا بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی با برنامه ریزی سازمان های اطلاعاتی غرب شکل گرفته و تشدید شده است.
سلطانف گفت: با نگاهی به وضعیت کشورهای منطقه به این واقعیت بسیار مهم پی می بریم که برجام فرصت و دریچه خوبی برای کاهش مشکلات و غلبه بر آنها شد و دولت ایران در حدود چهار سال گذشته با خردمندی اقدام و در مسیری که هموار کرده بود، پیشرفت های اقتصادی را آغاز کرد.
وی افزود: از سوی دیگر، توافق ایران و 1+5، توان تاثیرگذاری تهران را برای مشارکت در حل مسائل منطقه ای به گونه بی مانندی افزایش داده است.
نماینده سابق دوما تاکید کرد: نمونه بارز این حرکت دیپلماتیک ایران، مشارکت جدی در مذاکرات سوری آستانه است که پیش از برجام حتی قابل تصور هم نبود.
سلطانف گفت: در این وضعیت، روسیه شریک مهمی در خاورمیانه یافته است که فعالانه در حل مسائل کمک می کند و مانع تحقق اهداف شوم امپریالیستی آمریکا در منطقه می شود.
وی خاطرنشان کرد: تاثیر مثبت و هدفمند برجام در تعامل مسکو و تهران در مناطق خزر و قفقاز هم خوب به چشم می خورد و دو کشور با داشتن مسئولیت بزرگ تامین امنیت منطقه، مانع نفوذ بیگانگان و عوامل خارجی به ویژه تحرکات تروریست ها می شوند.
سلطانف در پایان با تاکید بر اهمیت تداوم اجرای برجام، زمزمه های بازبینی آن در آمریکا را نسنجیده خواند و گفت: این توافق افزون بر پایان دادن به مباحث پیرامون برنامه هسته ای ایران در چارچوب مقررات بین المللی و سازمان ملل، تنش ها در منطقه خاورمیانه را به شدت کاهش داده است و به همین دلایل باید کامل اجرا شود که آمریکا هم به عنوان یکی از طرف های اصلی توافق می داند ضرورت دارد به تعهدهای بین المللی خود پایبند بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید