دبیر کل سازمان ملل: آتش بس در اوکراین امکان پذیر نیست

    کد خبر :901587

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که درحال حاضر آتش بس جهانی برای اوکراین امکان پذیر نیست.

به گزارش ایرنا؛ دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: درحال حاضر یک آتش بس جهانی برای اوکراین ممکن به نظر نمی رسد.

گوترش تاکید کرد در عوض، هدف باید مدیریت وضعیت در اوکراین برای تضمین دسترسی امن به منظور تخلیه غیرنظامیان و کمک های بشردوستانه باشد.

وی همچنین تصریح کرد که سازمان ملل آنچه را در اوکراین رخ می دهد، “نسل کشی” ندانسته است چرا که این امر به تصمیم گیری نهایی قانونی از سوی نهادهای قضایی بستگی دارد.

دبیر کل سازمان ملل توضیح داد نسل کشی به صورت دقیق در قوانین بین المللی تعریف شده است و محققان دادگاه بین المللی کیفری در اوکراین حضور داشته اند. ما این مساله که آیا نسل کشی در اوکراین اتفاق افتاده یا نه را به نهاد های قضایی می سپاریم.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تداوم حملات لفظی اش به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای نخستین بار او را به “نسل کشی” متهم کرد و گفت که حمله پوتین به اوکراین “نسل کشی” است.

رئیس جمهوری آمریکا که عصر سه شنبه به وقت محلی در ایالت آیووا سخن می گفت، با برشمردن اقدامات دولتش برای رسیدگی به هزینه های رو به افزایش در آمریکا را در میان جنگ در اوکراین گفت: بودجه خانواده های آمریکایی و توانایی آنها برای تامین سوخت خودروهایشان نباید به اعلام جنگ از سوی یک “دیکتاتور” که در آن سوی جهان “نسل کشی” می کند، وابسته باشد.

بایدن مدعی شد همه تلاش ها تحت اختیارات خود را از طریق فرمان های اجرایی انجام می دهم تا قیمت ها را کاهش دهم و به افزایش هزینه ناشی از اقدامات پوتین رسیدگی کنم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید