در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی؛

نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران تدوین شد

    کد خبر :683980

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران با هدف شناسایی پتانسیل های بالقوه این مواد در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تدوین شد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر قدیر رجب زاده» با اعلام این خبر افزود: منابع غنی صمغ های بومی در ایران جایگزینی مناسب برای صمغ های تجاری مورد استفاده در دنیا محسوب می شود از این رو برنامه ریزی برای بهره گیری از این منابع می تواند به رونق تولید در صنعت غذای کشور و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده منتج شود.

وی ادامه داد: مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای تحقق رسالت خود در زمینه ایجاد ارزش افزوده در صنایع غذایی نسبت به شناسایی پتانسیل های بالقوه بومی کشور اقدام کرده که تدوین نقشه راه تجاری سازی صمغ های بومی ایران بر این اساس در این مؤسسه انجام شده است.

رجب زاده بیان کرد: خواص شیمیایی و عملکردی صمغ ها موجب کاربرد وسیع آنها در اغلب صنایع از جمله صنایع غذایی شده و از آنجا که حجم زیادی از نیاز سالانه کشور به این ترکیبات از طریق واردات تأمین می شود، توجه به توسعه این صنعت اهمیت زیادی دارد.
وی به عدم تناسب تولید و تقاضای صمغ های طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: اقلیم گسترده و تنوع گونه های گیاهی، ایران را به یکی از قطب های تولید انواع صمغ گیاهی تبدیل کرده که پتانسیل بالایی برای توسعه و تجاری سازی دارند.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هدف از تدوین سند تجاری سازی صمغ های بومی ایران را شناسایی این منابع و شناخت کاربردها و پتانسیل های بالقوه آنها دانست و تاکید کرد: تحقیقات و پژوهش های علمی متعددی در زمینه صمغ های بومی ایران انجام شده است، اما هیچ دستاورد مدون و جامعی پیرامون شناسایی منابع مختلف، چالش های پیش رو و برقراری ارتباط بین مطالعات علمی و پیاده سازی جنبه های تجاری صمغ های بومی وجود ندارد. از این رو هدف از تدوین این سند، ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات این مسیر به صورت مشخص و روشن بیان شده باشد.

رجب زاده در مورد اهمیت اقتصادی صمغ های بومی در صنایع غذایی اظهار داشت: صمغ ها از جمله افزودنی هایی هستند که در اغلب صنایع از جمله صنعت غذا کاربرد وسیعی دارند و می توان آنها را جزء لاینفک با کاربرد گسترده در صنعت غذا دانست که از جمله برای تولید محصولات کم کالری و کم چرب مورد استفاده قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: استفاده از منابع بالقوه صمغ های بومی در کشور و ایجاد برنامه ای منسجم در خصوص تولید و فرآوری آنها می تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور و خودکفایی در زمینه تولید صمغ ها ایفا کند.
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در خصوص چشم انداز اجرای این سند در کشور گفت: در این سند با تبیین زمینه های تولید، فرآوری و تجاری سازی صمغ های بومی راهکارهای توسعه ای این حوزه ارائه شده است.
به این منظور تمرکز مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه شناسایی و تعیین خواص عملکردی صمغ های بومی، تربیت نیروی متخصص در حوزه علوم مرتبط با صمغ ها و نیز تأسیس شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده از تولید صمغ های بومی مورد توجه قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید