نقد به اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس قابل بررسی است

    کد خبر :650037
نقد به اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس قابل بررسی است

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: اگر برآورد این بود که شاخص آلودگی هوا به ۱۵۰ می رسد از ۴۸ ساعت قبل تعطیلی مدارس را اعلام می کردیم ولی نقد به اعلام دیرهنگام وارد است.

 

اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدهای کودک و پیش دبستانی های تهران در شامگاه روز گذشته، هم باعث گلایه خانواده های بسیاری شد و هم اینکه باعث دردسر برنامه ریزی برای بچه ها خصوصا برای والدینی که کارمند هستند، شد. والدین گلایه دارند که ساعت ۱۰ نیمه شب زمان مناسبی برای اعلام تعطیلی مدارس نیست در حالیکه مسئولان درباره آلودگی هوا به قدر کافی اطلاعات داشته اند. آنها که کارمند هستند به هنگام تعطیلی مدارس با چالش بیشتری رو به رو هستند چرا که یا باید یکی از والدین مرخصی گرفته و در خانه بماند، یا باید یکی از والدین فرزند یا فرزندان خود را به سرکار ببرد و یا به کمک بستگان برای نگهداری فرزندشان متوسل شوند که در همه این موارد برنامه ریزی در دقیقه ۹۰ سخت می شود. حتی غیبت گسترده در چنین مواقعی در ادارات و محل کار افراد می تواند کار را برای آن اداره و شرکت نیز سخت کند و…. حتی ممکن است این اعلام دیرهنگام باعث شود بسیاری از والدین از موضوع خبردار نشوند؛ کمااینکه امروز هم برای بسیاری از والدین این اتفاق رخ داد. اینها همه در حالی است که همزمان با تعطیلی مدارس تهران، استانداری تمهیدی برای تاخیر در شروع به کار ادارات نیز در نظر نمی گیرد در حالیکه در بسیاری از شهرهای دیگر به هنگام تعطیلی مدارس این اتفاق روی می دهد. از سوی دیگر این تعطیلی ها هیچ وقت مورد پذیرش آموزش و پرورش نبوده است که دلایل این مخالفت را می توانید اینجا بخوانید.

 

اما شاید نکته مهمتر در این ماجرا این باشد که با توجه به اعلام تعطیلی زنگ ورزش مدارس از ابتدای هفته تا انتهای هفته و اطلاعیه های فراوان هواشناسی و مرکز پایش آلودگی هوا در خصوص تداوم آلاینده ها، این تعطیلی می توانست قابل پیش بینی باشد.

 

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص انتقاد به نحوه اطلاع رسانی دیرهنگام مدارس تهران و این موضوع که با توجه به اینکه از قبل می دانستیم با تداوم آلودگی هوا رو به رو هستیم، می شد این تعطیلی را نیز پیش بینی کرد، به خبرنگار مهر گفت: بله می شود پیش بینی هایی در این خصوص کرد. اما ما برای تعطیلی مدارس تابع دستورالعمل هستیم و باید شاخص آلودگی هوا به عدد ۱۵۰ در متوسط ایستگاه ها برسد که بتوانیم مدارس را تعطیل کنیم و در این چند روز ما به این عدد نزدیک نشدیم.

 

 

وی در پاسخ به این پرسش که امروز هم شاخص به ۱۵۰ نرسیده است، پس چرا امروز تعطیل اعلام شد، گفت: روز گذشته این تصمیم تعطیلی گرفته شد چون در مجموع وزارت بهداشت تاکید داشت که دوره آلودگی هوا طولانی شده است و در این شرایط بهتر است که مدارس ابتدایی را تعطیل کنیم. چرا که کودکان در این شرایط آسیب می بینند. اگر برآورد ما از قبل این بود که عدد ما به ۱۵۰ می رسد مطمئن باشید از ۴۸ ساعت قبل اعلام می کردیم. ولی ما الان تداوم پایداری را داشتیم ولی این نقد وارد است و می شود در جلسه آتی بررسی کنیم که زمان زودتری در این موارد تصمیم گیری شود. برای خود من هم شخصا بارها همین معضل پیش آمده که فرزند خودم را در این شرایط چه کار کنم.

 

وی در خصوص گلایه ها در این مورد که چرا فقط در این موارد دبستانی ها تعطیل می شوند، آیا بچه های متوسطه اول در معرض این الودگی نیستند، اظهار کرد: بچه ها هر چه کوچکتر باشند سیستم ایمنی و تنفسی آنها ضعیف تر است. دلیل ثانویه هم این است که از نظر ترافیکی اثر تعطیلی مدارس ابتدایی بیشتر از تعطیلی دبیرستانی هاست چرا که بخش اعظمی از دبیرستانی ها خودشان مدرسه می روند اما در مقطع ابتدایی عموما والدین بچه ها را می رسانند و این رفت و آمد به ترافیک بیشتر می انجامد. البته دلیل اصلی و مهم همان آسیب پذیرتر بودن کودکان است که قابل مقایسه نیست.

 

به گزارش مهر،رستگاری در پاسخ به این پرسش که آیا در ارتفاع یک متری میزان آلودگی بیشتر از ارتفاع یک متر و نیم است و این می تواند دلیلی برای خطرناک تر بودن آلودگی برای بچه ها باشد، بیان کرد: نه این میزان تفاوت را نمی توان منظور کرد. وقتی بچه ها در خیابان تردد داشته باشند و نزدیک اگزوز خودروها باشند، می شود این مبحث را مطرح کرد اما این آلودگی به ارتفاع ربطی ندارد.

 

وی درباره شاخصی که این روزها اعلام می شود بیش از همه عدد بالاتری است PM۲.۵ نیز بیان کرد: این عدد درباره ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون صحبت می کند که می تواند به راحتی وارد سیستم تحتانی تنفسی شود. ذرات معلق با قطر ۱۰ میکرون این خاصیت را ندارد و بیشتر در گردو غبار بالا می رود. ذرات معلق هر چه کوچکتر باشند آثار سوء آن بر بدن بیشتر است. ما برای PM۲.۵ ، عدد ۳۵ میکروگرم بر متر کعب می گوییم آلوده ولی برای PM۱۰ عدد بالاتری را می گوییم.

 

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در پایان با توصیه به والدین در روزهای آلودگی گفت: خوشبختانه شهروندان با موارد آلودگی آشنایی دارند اما گاهی شاهد هستیم در روزهای آلوده والدین فرزندان خود را به پارک یا مراکز خرید و ورزشگاه می برند. تعطیلی مدارس به این معنا نیست که والدین دست فرزندانشان را بگیرند و دنبال کارهای عقب مانده خود بروند. توصیه اکید این است که اگر کار ضروری ندارند فرزند خود را بیرون نیاورند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید