نقدینگی را باید به فرصتی برای رونق تولید تبدیل کنیم

    کد خبر :524710
نقدینگی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که نقدینگی موجود در اقتصاد ایران باید به فرصتی برای رونق تولید داخلی تبدیل شود.

به گزارش مهر، فرهاد دژپسند دقایقی قبل در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: اوضاع متغیرهای اقتصادی در سال ٩٧ قابل قبول نبود و این موضوع، نگران کننده است؛ اما اگر در پایان نیمه اول سال قبل علیرغم اینکه شرایط مطلوب نبود ولی مدیریت مناسبی برای برگرداندن ثبات در اقتصاد انجام شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برخی نرخ رشد اقتصادی تا منفی ١٥ درصد نیز اعلام کرده بودند و هر دلسوز اقتصادی از این برآوردها احساس نگرانی می‌کرد و لازم بود که ثبات به اقتصاد باز می‌گشت.

وی تصریح کرد: این نگرانی‌ها باید این اهتمام را ایجاد می‌کرد که اول متغیرها را کنترل کنیم؛ که در نیمه دوم سال سعی شد این روند در پیش گرفته شود و تورم ماهانه از آبان ماه ٩٧ به تدریج رو به کاهش نهاد و بیکاری نیز کنترل شد.

به گفته دژپسند، در سال ٩٨ برخی متغیرهای اقتصادی منجر به جهش نرخ برخی کالاها شده است و پیش بینی‌ها برای سال ٩٨ وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد اما برآوردها و پیش بینی‌ها صرفاً یک علامت است و باید از این پیش بینی‌ها و برآوردها، برای اعمال مدیریت بهتر بهره گرفت و امور را اصلاح کرد.

وی اظهار داشت: سیل یک خوشحالی بود و البته برای مردم نیز رنج آفرین بود؛ برخی گفتند نمایشگاه امسال برگزار نشود و هزینه آن به جبران خسارات سیل اختصاص یابد ولی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که این کمک‌ها انجام شده و ادامه دارد.

دژپسند گفت: باید از نتایج مدل‌ها استفاده کرد تا با اعمال مدیریت صحیح مانع از بدتر شدن شرایط شویم. اگر براورد حاکی از این است که وضع اقتصادی خوب نباشد، ما باید دور هم جمع شده و تدبیر کنیم و محرک‌ها را از طریق ساز و کارها و تجارب سامان دهیم تا به سمت مطلوب برویم.

وی اظهار داشت: اگر شعار رونق تولید محقق شود و از سرمایه‌های راکد در کشور به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم زمینه به کارگیری نیروی انسانی را افزایش داده و صادرات را رونق ببخشیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر رونق تولید ایجاد کنیم برآوردهای منفی را بهبود خواهیم بخشید، گفت: فرصت در بخش تولید وجود دارد و برای اقتصاد کم عمق ایران حجم فعلی نقدینگی خیلی بالا است و اگر درست هدایت شود یک فرصت است.

وی افزود: غل و زنجیر باید از پای سرمایه گذار برداشته شود. بنگاهها رشد خود را به تأمین مالی گره می‌زنند که این یک راه غلط است. باید به سمت بهبود فناوری رفت. یکی از گرفتاری‌های صادرات، قیمت تمام شده بالا است و باید به این موضوع پرداخت.

دژپسند گفت: بانک، بورس و بیمه باید نقش خود را درست ایفا کنند؛ بورس پارسال دوره‌ای طلایی داشت و برای ورود شرکتهای جدید به بازار اولیه تسهیلاتی ارائه شد؛ ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

دژپسند ادامه داد: آئین نامه بانکداری دیجیتال برای بانک‌های دولتی ابلاغ شده ولی باید برای بیمه و بورس هم اجرایی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید