نصب دستگاه «اسکن عنبیه» در مراکز ماده ۱۶برای تشخیص هویت معتادان متجاهر

    کد خبر :280272

معاون مرکز پیشگیری و توسعه اعتیاد سازمان بهزیستی از نصب دستگاه اسکن عنبیه در مراکز غربالگری ماده ۱۶ تهران برای تشخیص هویت معتادان متجاهر خبر داد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان بهزیستی پیگیر انجام شدن اسکن عنبیه برای معتادان متجاهر است گفت: بر اساس آخرین پییگری‌ها در مراکز غربالگری ماده ۱۶ تهران، دستگاه اسکن عنبیه نصب شده است. در سفری که به شیراز داشتم نیز قرار شده است تا در این شهر نیز اسکن عنبیه از معتادان آغاز شود.

وی در ادامه اظهار کرد: قرار شده است تا همکاران ما در مرکز فناوری سازمان بهزیستی نیز برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر نصب نرم افزارهای لازم برای اسکن عنبیه، در سراسر کشور نیز همکاری‌های لازم را انجام دهند.

معاون مرکز پیشگیری و توسعه اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به هزینه‌های انجام اسکن نیز تصریح کرد: بخش‌هایی از هزینه انجام اسکن عنبیه معتادان متجاهر، از محل اعتبارات فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی تامین شده است.

به گفته براتی سده هزینه اصلی مربوط به خرید دستگاه تشخیصی اسکن عنبیه است و سازمان بهزیستی در حال صحبت با مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر است تا آنها نیز بخشی از این هزینه را در قالب کمک به موسسات و … تامین کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از وظایف مرکز فناوری اطلاعات بهزیستی همین است که نرم افزارهای لازم برای همه دفاتر سازمان را تامین کند. یکی از جاهایی که باید این نیاز برای آنها تامین شود نیز مراکز ماده ۱۶ هستند.

معاون مرکز پیشگیری و توسعه اعتیاد سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری اسکن عنبیه کار اصلی شناسایی هویت معتادان را انجام می دهد، اما مراحل بعدی نیز حائز اهمیت است، گفت: برای مثال اگر مشخص شد فردی برای دو بار به مرکز ماده ۱۶ آورده شده باید دید که می خواهیم با او چه کنیم؟ آیا باید او را تحویل قوه قضاییه بدهیم یا اینکه به مراکز ماده ۴۲ منتقل کنیم؟ این مسائل مواردی هستند که باید در مورد آنها تصمیم گیری کرد.

براتی سده با اشاره به اینکه انجام اسکن عنبیه می تواند به مساله بیمه معتادان تا حدی کمک کند، افزود: چرا که باید با ثبت احوال وارد تعامل شویم تا اگر امکان شناسایی هویت این افراد وجود ندارد، حداقل یک کد به آنها داده شود که این کد شناسایی، مبنای پرداخت هزینه‌های آنها قرار بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: معتادان متجاهر به دلیل نگرانی که در مورد شناسایی شدن دارند، هویت خود را ابراز نمی کنند. بیشتر آنها نسبت به اینکه چه سرنوشتی بعد از چند بار انتقال به مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی در انتظارشان است نگران هستند. همچنین به دلیل سوختگی سر انگشتان این افراد، امکان شناسایی آنها با اثر انگشت نیز وجود ندارد.

وی با اشاره به پیشنهاد انتقال بخشی از بودجه بیمه اعتیاد به سازمان بهزیستی برای تسهیل ارائه خدمات به معتادان نیز گفت: در اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر بخشی از این مبلغ به عنوان کمک به سازمان بهزیستی دیده شده است؛ اما به رایزنی بیشتری نیاز دارد. سازمان برنامه و بودجه و خود دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر هم با دادن بودجه درمان اعتیاد که در حال حاضر در بیمه سلامت هزینه نمی شود به سازمان بهزیستی موافقند و امیدواریم این کار هر چه سریع تر عملی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید