نسل جدید ناو هواپیمابر چین به آب انداخته شد/ رقیب جدی ناوهای غربی

    کد خبر :918385

به گزارش رسانه‌های دولتی، ناو تایپ 003 که فوجیان نامیده می‌شود، صبحگاه روز جمعه در یک کارخانه کشتی سازی خارج از شانگهای به آب انداخته شد، کشتی که از اسکله این کارخانه وارد آب شده است.

بازتاب- براساس این گزارش، تلویزیون دولتی چین، دوربین مدار بسته نیروی دریایی را به نمایش گذاشت که در آن این ناو در حال به آب انداخته شدن بود و روی آن آبی به مناسبت آغاز به کار خود، پاشیده می‌شود. همچنین دودهای رنگی به آسمان رفته و به نوعی نیروی دریایی برای این مناسبت جشنی برپا کرده است.

به نقل از آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط Planet Labs PBC نشان داده که این ناو در کارخانه کشتی‌سازی جیانگ‌نان، نزدیک شانگهای به آب انداخته شد. Ridzwan Rahmat تحلیلگر سنگاپوری فعال در شرکت اطلاعات دفاعی Janes معتقد بوده که این ناو یک نقطه عطف برای صنعت دفاعی چین است. او اظهار داشت:

“این حرکت نشان می‌دهد که مهندسان چینی اکنون می‌توانند مجموعه کاملی از جنگنده‌های سطحی مرتبط با جنگ‌های دریایی مدرن، از جمله ناوها، ناوچه‌ها، ناوشکن‌ها، کشتی‌های تهاجمی آبی خاکی و اکنون یک ناو هواپیمابر را به صورت بومی تولید کنند.”

این توانایی برای ساخت یک ناو جنگی بسیار پیچیده نشان از پیشرفت بزرگ دولت چین در این عرصه است. اولین و دومین ناو ساخته شده چین، در حقیقت مدلی براساس یک ناو ساخت شوروی بودند و رونمایی از ناو نسل جدید که کاملا دستاورد چینی‌ها است، یک حرکت تحسین برانگیز محسوب می‌شود. ناگفته نماند ناو تایپ 003 از پرتاب منجنیق برخوردار است، دستگاهی که بوسیله یک سیستم الکترومغناطیسی کار کرده و پیش از این توسط ارتش ایالات متحده به کار گرفته شد.

پیش از این خبرگزاری Xinhua چین اعلام کرد که ناو جدید از سیستم الکترومغناطیسی برخوردار است. چنین سیستمی نسبت به سیستم‌های پرتاب منجنیق قدیمی‌تر آن هم از نوع بخار، مشکل کمتری برای هواپیما به دنبال داشته و استفاده از منجنیق به این معنی است که کشتی می‌تواند انواع گسترده‌تری از هواپیماها را به پرواز دربیاورد. چنین سیستمی برای چین لازم بوده تا بتواند نیروی دریایی پیشرفته‌تری داشته باشد.

وزارت دفاع چین اعلام کرد: «ناوهای هواپیمابر و ناوهای نسل بعدی برنامه‌ریزی‌شده چین، پس از عملیاتی شدن، پوشش دفاعی هوایی را فراتر از برد سامانه‌های موشکی ساحلی و کشتی‌ها گسترش خواهند داد و عملیات گروه ضربت را در بردهای طولانی‌تر امکان‌پذیر خواهند کرد».

در سال‌های اخیر، چین حضور خود را در اقیانوس هند، اقیانوس آرام غربی و فراتر از آن گسترش داده و اولین پایگاه خارجی خود را دهه گذشته در کشور شاخ آفریقا، جیبوتی، ایجاد کرده است، جایی که ایالات متحده، ژاپن و سایرین نیز در آن حضور نظامی دارند.

این کشور همچنین اخیراً یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرده که بسیاری از آن نگرانند و در این بین خواهد توانست پایگاهی را در اقیانوس آرام جنوبی ایجاد کرده و با کامبوج برای توسعه بندری همکاری کند.

Xinhua گزارش داد که فوجیان بیش از 80000 تن وزن دارد. با این حال، در گزارش ماه مارس که توسط سرویس تحقیقات کنگره ایالات متحده تهیه شد، تحلیلگران گفتند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، تایپ 003 حدود 100000 تن وزن دارد، مشابه ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده.

این طرح چین در حال حاضر حدود 355 کشتی از جمله زیردریایی‌ها را دربرگرفته و ایالات متحده تخمین می‌زند که این نیرو تا سال 2025 به 420 کشتی و تا سال 2030 به 460 کشتی افزایش یابد. با وجود داشتن بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان از نظر آمار، با این حال، چین چندان به نیروی دریایی ایالات متحده نزدیک نیست، بخصوص از نظر تعداد ناو.

نیروی دریایی ایالات متحده با 11 کشتی هسته‌ای، در ناوهای هواپیمابر جهان پیشرو است. همچنین دارای 9 کشتی تهاجمی آبی خاکی بوده که می‌توانند هلیکوپتر و جت‌های جنگنده با قابلیت عمود برخاست را حمل کنند.

متحدان آمریکا مانند بریتانیا و فرانسه نیز ناوهایی دارند و ژاپن نیز چهار «ناوشکن هلیکوپتری» دارد که از نظر فنی مشابه ناو هواپیمابر نیستند، اما حمل کننده هواپیما محسوب می‌شوند. به شکلی که می‌تواند از دو جنگنده عمود برخواست پشتیبانی کند. در هر صورت آینده بشریت با گسترده شدن تجیهزات جنگی کشورهای ابرقدرت جهان، مشخص نیست به کدام سو خواهد رفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید