نخستین نمایه استنادی عربی تاسیس می شود

    کد خبر :292108

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: کلاریویت انالیتکس با همکاری بانک اطلاعات مصر نخستین نمایه استنادی عربی را تاسیس می کنند.

جعفر مهراد گفت: این نمایه به عنوان بخشی از افق ۲۰۳۰ مصر در سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: هدف از تاسیس این نمایه انتقال مصر از وضعیت حاضر به عصر اقتصاد دانش بنیان است که در آن نگاشت انتشارات علمی عربی برای نخستین بار در این نمایه استنادی ثبت و نمایه سازی خواهد شد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: نمایه استنادی عربی توسط وب او ساینس(بزرگترین نمایه استنادی جهان) برای پژوهشگران مصری و ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب پشتیبانی خواهد شد.

مهراد عنوان کرد: این نمایه استنادی که بودجه آن توسط بانک اطلاعات مصر تامین می شود در راستای دستیابی به اطلاعات کتابشناختی و استنادهای صورت گرفته به مقالات علمی نشریات عربی و دیگر محتواهای موجود در وب آو ساینس، یک رابط عربی طراحی و پیاده سازی خواهد کرد.

وی گفت: تاسیس نمایه استنادی انتشارات علمی عربی، محتواهای علمی عربی را دسترس پذیرتر کرده و آن را به بیش از ۱.۴ میلیارد ارجاع پژوهشی مستند و با کیفیت بالا از سال ۱۹۰۰ به بعد متصل خواهد کرد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: هدف اصلی نمایه استنادی عربی ارزیابی کیفیت در برون داده های پژوهشی، پژوهشگران، عملکرد دانشگاه ها و سازمان های پژوهشی و نشریات علمی است.

به گزارش مهر ،مهراد اضافه کرد: نمایه استنادی عربی پنجمین نمایه استنادی منطقه ای است که توسط وب او ساینس تاسیس می شود.

وی تاکید کرد: سایر نمایه های استادی که از پشتیبانی وب آو ساینس برخوردارند شامل، پایگاه استنادی علوم چین، نمایه استنادی SciELO در برزیل که اکنون ۱۴ کشور در این پایگاه عضویت دارند، نمایه استنادی روسیه و پایگاه نشریات علمی کره جنوبی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید