ناگهان وکیل‌الدوله حامی برجام غیرتی شد!

  • سیاسی
  • یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷
    کد خبر :726269

ابراهیم نکو که در روزهای تصویب برجام، نقش‌آفرین بود، به نامه‌نیوز گفت: اگر نظارت دقیقی بر بازار ارز به عنوان یک مجموعه مهم و اثرگذار در اقتصاد صورت نگیرد، بحران‌هایی ایجاد می‌شود. «افزایش چشم‌گیر نرخ دلار باعث شده که از چند جهت دچار نگرانی باشیم. امروز صادرکننده و واردکننده ما نگران این هستند که چه کنند تا فردا دچار ضرر و زیان نشوند.»

دومین نگرانی از این بابت است که به هر حال برخی سوار موج ایجاد شده،‌ می‌شوند به دلالی و سودجویی می‌پردازند. این‌ها با برهم زدن نظم بازار سود بیشتر می‌برند. این مسئله نگران‌کننده‌ای است زیرا وقتی نبض بازار در دست این گروه باشد زیان کلانی به بازار وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: «نکته دیگر هم جو روانی است. امروز مردم از خود و مسئولین می‌پرسند که وقتی ما مدعی هستیم کسی جرات بهم ریختن بازار را ندارد چرا شاهد این وضعیت باید باشیم؟ به نظر من مجموعه دولت بسیار ذلیل‌تر از آن چیزی است، که فکر می‌کنیم»

نکو در پاسخ به اینکه گمانه دست داشت دولت در این ادامه روند افزایش نرخ دلار چقدر جدی است؟ گفت: «دولت و تیم اقتصادی آن ذلیلانه در برابر مفسدان اقتصادی زانو زده و تسلیم شده‌اند. برای همین این وضعیت پیش آمده و مردم دغدغه دارند که یک ساعت دیگر با چه مقدار افزایش قیمت مواجه خواهند بود. در نتیجه این اوضاع به صورت خفت‌باری از ارزش پول ملی کاسته می‌شود و دولت هم در توانش نیست که مدیریت کند. شاهدیم که مدیران دولتی به راحتی رنگ عوض کرده و حرف دیروزشان را تغییر می‌دهند. به اضافه اینکه به نظر می‌رسد دولت از ادامه این وضعیت خیلی هم بدش نمی‌آید. بالاخره پیش‌بینی می‌شود که دولت بیش از 200 هزار میلیارد کسری بودجه در سال آینده داشته باشد لذا قطعا از این وضعیت ناراضی نیست و سعی می‌کند که این موج را به نفع خود مصادره کند. مثلا با پایین آوردن کمی از قیمت، نقدینگی را هدایت کند و به یک نوعی خودش هم در این وضعیت نقش دارد.»

وی تاکید کرد: «اما حقیقت این است که این وضعیت به نفع هیچ‌کسی نیست و حتما راه‌های بهتری برای حل مشکلات دولت است. مثلا دولت اگر خودش ناتوان است باید از کارشناسان اقتصادی و سایر نهادهای موفق استفاده کند. دولت امروز بسیار بسیار چاق‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. دولت باید تجمیع سازمان‌ها و ادارات را در دستور کار قرار دهد. برخی سازمان‌ها مفت نمی‌ارزند. سازمان‌هایی وجود دارند که بسیار هزینه داشته و با یک جمعیت اندک برای یک کشور تصمیم می‌گیرند در حالی که همان کار را یک دفتر چهار، پنج نفره می‌تواند در وزارتخانه مربوطه انجام دهد. بنابراین در گام نخست باید مجلس به موضوع کوچک‌سازی دولت ورود کند و این می‌تواند هزینه‌ها را کم کرده و بخشی از کسری بودجه را جبران کند. در گام دوم نیز دولت باید یک برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشد تا بتواند با توجه به نظرات کارشناسان خبره اقتصادی عمل کند.»

نکو در پایان تاکید کرد: هر قدر این وضعیت ادامه یابد و شاهد افزایش قیمت ارز باشیم از راه رسیدن یک ابرتورم هم محتمل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید