نامه کم سابقه مقتدا صدر خطاب به آمریکا، عربستان و ایران با ده پیشنهاد

    کد خبر :528036

واکنش ظریف به پیشنهاد مذاکره با آمریکا، اظهارات پوتین درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، عملیات ارتش سوریه علیه نیرو‌های وابسته به آمریکا و نشست رهبران گروه‌های فلسطینی برای بررسی طرح مقابله با معامله قرن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه کم سابقه مقتدا صدر خطاب به آمریکا، عربستان و ایران با ده پیشنهاد نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک؛ مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عصر روز شنبه در بیانیه ای که دفتر وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر کرد، نسبت به آن چه دخالت های روزافزون در امور داخلی عراق خواند، ابراز نگرانی کرده و برای حل و فصل مشکلات کشورش نیز ده پیشنهاد ارائه داد که تلاش برای بهبودی روابط ایران و عربستان، تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد و خروج نیروهای عراقی از سوریه بخشی از آنها هستند.

در بیانیه صدر آمده است: مهم ترین چیز برای من، عراق و امنیت آن و رفاه و ایمنی ملت آن است.

به همین دلیل نیز من در رابطه با مسأله درگیری ایران با اتحاد دو جانبه (میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی) نگران هستم؛ اتحادی که وظیفه به زانو درآوردن ملت ها و گرسنه ساختن آنها با شنیع ترین و پست ترین روش ها به بهانه تروریسم و موارد مشابه آن را بر عهده گرفته است.

من برای انتخاب میان پشتیبانی از ایران همسایه یا پشتیبانی از اتحاد دو جانبه این جا نیستم چرا که پشتیبانی دومی (ترامپ و نتانیاهو) در دین، عقیده و شرع ما ممنوع و حرام است و کمک گرفتن از آنها نیز جایز نیست، چه برسد به پشتیبانی و سودرسانی به آنها.

با این حال همان گونه که گفتم، مهم ترین چیز برای من این است که عراق به کوره این درگیری از یک سو عقایدی و از سوی دیگر سیاسی کشانده نشود.

نگرانی من نیز در حالی که می بینم دخالت در امور داخلی عراق از هر دو طرف ریشه می یابد و عمیق تر می شود، روز به روز بیشتر می شود و افرادی نیز هستند که در این زمینه کمک می کنند و کمک می گیرند.

من در حالی که خواهان منفعت کشور و ملت خود و مستقل و سرافراز ماندن آن به دور از دخالت همگان هستم، همزمان می خواهم روابط مناسب با ایران همسایه را حفظ کنم، به گونه ای که سرزمین من پایگاهی برای تعرض به آن نباشد و سیاست این کشور نیز عامل آسیب رساندن به کشور و ملت من نباشد.

آن چه به دلیل جنگ صدامی با آنها (ایران)، جنگ های پی در پی به ویژه اشغال همسایه عزیز کویت از سوی صدام، تسلط نیروهای اشغالگر (آمریکا بر عراق) و یورش تروریسم به آن تا به امروز نصیب عراق شده، از ملت، دولت احزاب، نیروهای امنیتی و حشد الشعبی عراق ایجاب می کند که کشور دور از این درگیری باشد، چون نه خاک عراق و نه ملت آن دیگر تحمل بیشتر از این را ندارند.

با این حال ناتوانی و اختلافات دولت و فساد بسیاری از افراد موجود در آن، منجر به تکیه بر هر دو طرف (ایران و آمریکا) شده، به گونه ای که نمی توانیم از آنها دست بکشیم و یا این که به طرفی به ضرر طرف دیگر متمایل شویم و این همان چیزی است که مسأله را پیچیده تر کرده؛ جایی که مسائل در هم آمیخته شده و عراق و ملت آن از دست رفتند.

میان گاز ایران و دارایی های عراق (در بانک های خارج) و ترس از تحریم های جدید، عراق به یک کشور سرسپرده و ذلیل میان دو طرف درگیر تبدیل شده و این چیزی است که مرا بسیار ناراحت کرده و باعث شده سکوت خود و عدم دخالت دوباره در امور سیاسی را بشکنم.

نامه کم سابقه مقتدی صدر خطاب به آمریکا، عربستان و ایران با 10 پیشنهاد/واکنش ظریف به پیشنهاد مذاکره با آمریکا/ اظهارات پوتین درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران/ عملیات ارتش سوریه علیه نیروهای وابسته به آمریکا

با وجود دشواری راه حل به دلیل حجم زیاد توده های منفی و وجود افرادی که از وطن تنفر دارند و منافع خارجی را بر داخلی ترجیح می دهند، من برخی پیشنهادها را در اختیار دوستداران وطن قرار می دهم؛ امید است به عنوان راه حل برای خروج از تنگنای این مشکل بزرگ مفید فایده باشد از جمله اینکه؛

نخست: اعزام یک هیأت رسمی و مردمی به سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل متحد برای شنیدن دیدگاه ها و راه حل هایی که ارائه می دهند.

دوم: اعزام یک هیأت به عربستان سعودی که در حال حاضر خواهان همگرایی با کشور و ملت عراق است، برای دستیابی به راه حل میان آن و همسایه عزیزمان ایران.

سوم: اعزام یک هیأت به اتحادیه اروپا برای اعمال فشار به اتحاد دوجانبه (ترامپ و نتانیاهو) جهت بیرون آوردن عراق از این پریشانی چرا که به عنوان بزرگ ترین زیان دیده از تروریسم و بزرگ ترین مدافع از همه جهان در رویارویی با بدترین و پلیدترین تروریست ها، عراق نیازمند پشتیبانی است.

چهارم: تشکیل هنگ های عراقی ملی گرا تنها از ارتش و پلیس و با نظارت مستقیم نخست وزیر برای حفاظت از مرزها به صورت دقیق در برابر هر گونه دخالت از هر طرف که باشد.

پنجم: بستن سفارت آمریکا در بغداد در صورت کشاندن عراق به این درگیری، با هدف مهار افسار استکبار و استعمار جهانی، وگر نه این سفارتخانه بار دیگر در تیررس نیروهای مقاومت خواهد بود.

ششم: توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه، کناره گیری بی درنگ حاکمان آنها و تلاش برای دخالت سازمان ملل با هدف تسریع در تثبیت امنیت در این کشورها و آماده سازی برای انتخابات پاک و به دور از دخالت همه کشورها و همچنین محافظت از آنها در برابر تروریسم داعش و … .

هفتم: عقب نشینی گروه های عراقی وابسته به حشد الشعبی و … و بازگشت فوری و بی درنگ آنها به عراق چرا که حضور آنها به معنای کشاندن عراق به کوره درگیری (در سوریه) است.

نامه کم سابقه مقتدی صدر خطاب به آمریکا، عربستان و ایران با 10 پیشنهاد/واکنش ظریف به پیشنهاد مذاکره با آمریکا/ اظهارات پوتین درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران/ عملیات ارتش سوریه علیه نیروهای وابسته به آمریکا

هشتم: در صورت ادامه آسیب رساندن اتحاد دو جانبه (ترامپ و نتانیاهو) به عراق و ملت و امنیت آن، دولت باید در حد توان مقابله به مثل و از خود در برابر اشغالگری آمریکایی صهیونیستی در خاک عراق و … در راستای محافظت از اعتبار کشور و ملت آن دفاع کند.

نهم: امضای توافقنامه دو جانبه میان عراق و ایران بر سر احترام حاکمیت دو طرف و یا یک توافقنامه سه جانبه میان آنها و عربستان جهت برقراری فضای صلح هر چند جزئی.

دهم: اعزام یک هیأت نزد مراجع دینی مهم در عراق و خارج از آن و در رأس آنها شیخ الازهر و پاپ واتیکان.

واکنش ظریف به پیشنهاد مذاکره با آمریکا

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی گفته که ایران به آمریکا پیشنهاد مذاکره نداده، بلکه پیشنهاد آنها را پاسخ داده است.

هنگامی که مجری برنامه «Face the Nation» شبکه خبری «سی‌بی‌اس‌نیوز» به ظریف گفت، او به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد مذاکره داده، ظریف سخنانش را قطع کرد و گفت: «ما پاسخ دادیم… ما در واقع به پیشنهادی که آنها برای تعامل داده بودند، پاسخ دادیم و منتظر جواب هستیم.»

وزیر خارجه ایران چهارشنبه هفته گذشته در نشست «انجمن آسیا» در نیویورک گفته بود، ایران آماده است با آمریکا مبادله زندانیان انجام دهد. او گفت که شش ماه پیش این پیشنهاد را به دولت آمریکا داده اما هنوز پاسخی از طرف آن دریافت نکرده است.

ظریف در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، در سخنانی که احتمالاً به مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا در سال ۱۳۹۴ اشاره داشت، یادآوری کرد که دو کشور پیشتر با یکدیگر مبادله زندانی اجام داده‌اند.

او گفت: «بسیار خوب؛ ما قبلاً این کار را انجام داده‌ایم. ما این امکان را داشتیم که برخی از ایرانی‌هایی که در زندان‌های آمریکا بودند یا در این کشور تحت تعقیب بودند را آزاد کنیم. آنها را از این وضعیت خارج کردیم و بعد برخی از اتباع ایرانی-آمریکایی که در ایران زندانی بودند، آزاد شدند. من فکر می‌کنم دوباره می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

ظریف تصریح کرد دولت ترامپ در ابتدا برای مبادله زندانیان ابراز علاقه کرد. او گفت: «دولت جدید در ابتدا علاقه نشان داد. ما ماه سپتامبر پیشنهادی مطرح کردیم که ما آماده هستیم و آماده‌ایم.»

اظهارات پوتین درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، نمی‌تواند تصور کند که بازار انرژی جهانی چه واکنشی به تصمیم آمریکا درباره تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران نشان خواهد داد. به ‌گفته وی، این واکنش کاملاً غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

پوتین در پایان سفرش به پکن در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «اگر اشتباه نکنم، تصمیمات ایالات متحده درباره اعمال تحریم‌های مختلف علیه ایران باید در اوایل ماه می مورد اجرا گذاشته شود. من واقعاً نمی‌توانم تصور کنم که بازار انرژی جهانی به این رویداد چه واکنشی نشان خواهد داد. ما دارای توافقاتی در چهارچوب سازمان اوپک هستیم و به اجرای آنها پایبند خواهیم بود».

پوتین افزود: در دیدار با «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین درباره مسائل مربوط به ایران، از جمله مسأله صادرات نفت این کشور، صحبتی نکرده است. وی در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: «خیر ما به ‌همراه رئیس جمهور “شی جین پینگ” به بررسی مسائل مربوط به همکاری‌های خود با ایران نپرداختیم و به‌ طور کلی مسائل مربوط به نفت را بررسی نکرده‌ایم».

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا کشورش حاضر است بعد از به ‌اجرا درآمدن تحریم‌های آمریکا، جایگزین ارسال نفت ایران به چین باشد، توضیح داد: «به‌ طور کلی مسکو آمادگی برطرف کردن نیازهای چین و دیگر شرکای خود در جهان را دارد. روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و میزان استخراج نفت این کشور ۱۱.۵ میلیون بشکه در شبانه‌روز است و می تواند حتی میزان تولید خود را از این هم بیشتر افزایش دهد».

پوتین در عین حال در تفسیر سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که گفته است توانسته عربستان سعودی را متقاعد سازد تا استخراج نفت خود را افزایش دهد، ابراز امیدواری کرد که چنین وضعیتی اصلاً پیش نیاید که لازم شود تا جایگزینی برای حجم صادرات نفتی ایران به بازار جهانی پیدا شود.

عملیات ارتش سوریه علیه نیروهای وابسته به آمریکا

ارتش سوریه عملیات گسترده ای را علیه نیروهای وابسته به آمریکا در جبهه الرقه آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش سوریه با حمایت جنگنده‌های سوری و روسی، سه کیلومتر به سمت مواضع نیروهای قسد وابسته به آمریکا در جبهه جنوب غربی الرقه در مناطق جعیدین، هوره الجریات و شعیب الذکر پیشروی و نیروهای قسد وابسته به آمریکا عقب نشینی کردند.

از سوی دیگر، شبکه المیادین از حملات ایذایی هوایی آمریکا در منطقه هور الجریات خبر داد.

همزمان سانا از تداوم تظاهرات علیه نیروهای قسد وابسته به آمریکا در دیرالزور سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش، تظاهرات کنندگان در روستاهای، الحصان، الشحیل، الصور و مویلح در حومه شمال شرقی دیرالزور علیه اقدامات نیروهای قسد وابسته به آمریکا به تظاهرات کردند.

منابع محلی سوری اعلام کردند: نیروهای قسد به تظاهرات کنندگان حمله ور شدند و در روستای الحصان در حومه شمال شرقی دیرالزور، اقدام به تیراندازی گسترده به سوی تظاهرات کنندگان کردند.

این در حالی است که علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه اعلام کرد: نیروهای مسلح سوریه آماده بازپس‌گیری مناطق خارج از کنترل دولت هستند.

نشست رهبران گروه‌های فلسطینی برای بررسی طرح مقابله با معامله قرن

روز شنبه، رهبران گروه‌های فلسطینی در نوار غزه نشستی را به منظور بحث و بررسی راه‌های مقابله با طرح به اصطلاح صلح آمریکا به نام معامله قرن برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، این نشست با نام «متحد و یکپارچه برای مقابله با معامله قرن» به دعوت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید