نامزد‌های بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۱ را بیشتر بشناسید / تصاویر

    کد خبر :794272

نامزد‌های اسکار ۲۰۲۱ در حالی معرفی شدند که نماینده ایران از رقابت در بخش فیلم‌های بین‌المللی باز ماند.

روز دوشنبه ۱۵ مارس نامزد‌های نهایی اسکار نود و سوم اعلام شد و «خورشید» مجید مجیدی که به لیست ۱۵ تایی و اولیه نامزد‌های بخش بهترین فیلم بین المللی راه یافته بود، نتوانست موفقیت خود را تکرار کند و در بین پنج فیلم نهایی اسکار قرار بگیرد. فیلم‌های «یک دور دیگر» از دانمارک، «روز‌های بهتر» از هنگ کنگ، «کالکتیو» از رومانی، «مردی که پوستش را فروخت» از تونس و «کجا می روی آیدا؟» از بوسنی و هرزگوین آثاری هستند که در این بخش رقابت می‌کنند.

در این گزارش به بررسی پنج فیلم انتخاب شده و موفقیت آن‌ها در جشنواره‌های مهم دیگر می‌پردازیم. باید در نظر داشت به غیر از کشور دانمارک، ۴ کشور دیگر هیچ سابقه درخشانی در تاریخ اسکار ندارند.

یک دور دیگر

توماس وینتبرگ کارگردان فیلم است؛ «یک دور دیگر» در واقع محصول مشترک دانمارک، هلند و سودان است و مدس میکلسن در آن نقش آفرینی می‌کند. شاید تنها فیلمی که حضور آن را در شاخه بین المللی اسکار قطعی می‌دانستیم، همین فیلم باشد که قرار بود اولین نمایش جهانی اش را در جشنواره فیلم کن تجربه کند؛ اما به دلیل شیوع کرونا و لغو فستیوال کن، اولین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم تورنتو رقم خورد.

«یک دور دیگر» جوایز زیادی را دریافت کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو و جایزه سزار که به اسکار فرانسه معروف است، اشاره کرد. این فیلم در رویداد‌های مهمی مثل «بفتا» و «گلدن گلوب» هم توانست نامزد شود. در مجموع ۱۴ جایزه از رویداد‌های مهم سینمایی به این فیلم تعلق گرفته است.

اگر سابقه کشور دانمارک در اسکار را زیر ذره بین بگذاریم، متوجه تعداد زیاد فیلم‌های این کشور می‌شویم که در آکادمی نامزد شده اند. در تاریخ سینما این کشور توانسته سه جایزه اسکار را تصاحب کند.

روز‌های بهتر

این اثر سینمایی، یک فیلم کمدی جنایی به کارگردانی دریک تیسانگ است که داستانش از رمان محبوب چینی اقتباس شده است. داستان فیلم در مورد دختری در دبیرستان است که در مدرسه مورد زورگویی قرار می‌گیرد و پسر نوجوانی که خلافکار خیابانی است. فیلم به تأثیر این دو بر زندگی یکدیگر می‌پردازد.

این فیلم جایزه‌ای از رویداد‌های معتبر اروپایی نگرفته؛ اما از جمله جوایزش می‌توان به چند جشنواره آسیایی و هنگ کنگی و جشنواره چینی خروس زرین اشاره کرد. در وبسایت منتقدان روتن تومیتوز، امتیاز ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده، اما تنها موفقیتش تا کنون همان نامزدی اسکار است. سابقه هنگ کنگ نیز در اسکار درخشان نیست و با وجود نماینده‌های متعددی که به آکادمی ارسال کرده، با احتساب امسال فقط سه بار به جمع نامزد‌های نهایی راه پیدا کرده است. نمایندگان هنگ کنگ هر سه بار دست خالی از اسکار بازگشته اند.

کالکتیو

فیلم کالکتیو به عنوان نماینده رومانی هم در بخش مستند نامزد اسکار شده است و هم در بخش بهترین فیلم بین المللی. این فیلم مستند در مورد گروهی از خبرنگاران در یک روزنامه رومانیایی است که اقداماتی را برای آشکار ساختن کلاهبرداری و فساد انجام می‌دهد. این فیلم در جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار نمایش داده شد و علاوه بر اینکه مورد توجه منتقدان انگلیس و آمریکا قرار گرفت، موفق شد از رویداد‌های برجسته‌ای مثل جوایز فیلم اروپا و انجمن ملی منتقدان فیلم جایزه بگیرد. این فیلم نامزد بهترین مستند جوایز بفتا نیز شده است.

نکته جالب توجه اینجاست که نمایندگان کشور رومانی پیش از این تنها یک بار به لیست اولیه نامزد‌ها راه پیداکرده بودند و «کالکتیو» اولین فیلم از این کشور شد که توانست نامزد اسکار شود؛ آن هم در دو بخش.

مردی که پوستش را فروخت


«مردی که پوسش را فروخت» نماینده کشور تونس است که در تاریخ جوایز اسکار ۷ نماینده به آکادمی ارسال کرده و حتی یک بار هم نتوانسته در بین نامزد‌ها قرار بگیرد. این فیلم اولین نماینده تونس است که توانسته به این افتخار دست پیدا کند. کوثر بن هنیه کارگردانی این فیلم را بر عهده داشته که برای نخستین بار در بخش افق‌های ونیز به نمایش گذاشته شد؛ بخشی که فیلم سینمایی «دشت خاموش» به نمایندگی از ایران جایزه اصلی آن را دریافت کرد. در کارنامه این فیلم جایزه و نامزدی چند رویداد اروپایی مثل گلدن کمرا دیده می‌شود.

کجا می‌روی آیدا؟

یک فیلم جنگی درام به نویسندگی و کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ است. این فیلم که محصول همکاری کمپانی هایی از کشور‌های بوسنی و هرزگوین، فرانسه، هلند، نروژ، لهستان و رومانی است، برای اولین بار در بخش اصلی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و برای شیر طلایی بهترین فیلم رقابت کرد. دریافت جایزه جشنواره فیلم میامی، جشنواره فیلم بین المللی روتردام و جشنواره فیلم گوتنبرگ از افتخارات اصلی این فیلم است.

کشور بوسنی و هرزگوین، نمایندگان زیادی به آکادمی ارسال کرده، اما به غیر از امسال تنها یک بار توانسته نامزد جایزه بین المللی اسکار شود و آن یک بار هم دست پر از اسکار بیرون آمد. البته این جایزه به سال ۲۰۰۱ و فیلم «سرزمین هیچکس» باز می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید