می‌توان با جشنواره کتابخوانی رضوی ذائقه‌سنجی کرد

    کد خبر :57372

احمد شاکری با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: نهاد کتابخانه‌ها به عنوان مجری این اتفاق، می‌تواند براساس این حرکت ذائقه‌سنجی کند و قدرت هضم مخاطب امروز را بسنجد.

احمد شاکری داستان نویس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور، گفت: در طول تاریخ ادبیات کشور، به خصوص ادبیات روایی و داستانی پس از انقلاب، همواره دغدغه رونق کتاب و کتابخوانی وجود داشته و در این زمینه اتفاقات مختلفی رخ داده که عموما گستره و بازخورد وسیعی نداشته‌اند و برخلاف انتظارات نتوانسته‌اند آن اهداف ترویجی مورد نظر را تحقق ببخشند.

وی افزود: طی سالیان گذشته شاهد راه‌اندازی جشنواره‌های متعددی در حوزه ادبیات بوده‌ایم، اعم از جشنواره‌های دولتی و خصوصی که عموما مبالغی نیز به عنوان جوایز به این جشنواره‌ها اختصاص پیدا می‌کرد تا در نهایت بتوانند کتاب مناسبی را معرفی کنند تا استقبال مخاطبان را در پی داشته باشد. همچنین بحث آیین رونمایی و جشن امضاء برای کتاب‌ها و دیگر برنامه‌های متنوع تبلیغی نیز نوعا نتواسته‌اند دایره کتابخوان‌ها را به حد انتظار برسانند.

این داستان نویس در ادامه به برگزاری جشنواره کتابخوان رضوی اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در جشنواره کتابخوانی رضوی در حال رخ دادن است از جهاتی متمایز با جریانات دیگر در حوزه ترویج کتابخوانی است؛ چراکه این جشنواره موضوع اقبال مخاطبان به کتاب را که حلقه مفقوده‌ زنجیره کتابخوانی در کشور است، به آن متصل می‌کند. گذشته از این، آثار و فواید این رخداد فرهنگی تنها به مقوله رونق کتاب و کتابخوانی و بحث ارتقاء فرهنگی خلاصه نمی‌شود و می تواند ابعاد گسترده تری داشته باشد.

شاکری گفت: ممکن است کتاب‌های متعددی از مجاری تبلیغی متنوعی به تیراژ بالا برسند و توسط مخاطبان خوانده شود، اما میزان مطالعه این آثار نوعا در این برنامه‌ها قابل رصد و قابل پایش نیست. یعنی در حقیقت این حرکت‌ها تبدیل به مسابقه کتابخوانی نمی‌شود و صرفا تبلیغ کتاب است و حتی بر خود نویسنده، ناشر و برگزار کنندگان آن برنامه مشخص نیست که این کتاب عملا چه بازخوردی در ذهن مخاطب داشته است.

نویسنده مجموعه داستان «نفس» ادامه داد: نهاد کتابخانه ها به عنوان مجری این اتفاق، می‌تواند بر اساس این حرکت که در زمینه‌های متنوعی برای مخاطبان تدارک دیده شده، ذائقه‌سنجی کند، قدرت هضم مخاطب امروزی کتاب را بسنجد و پس از تبدیل به نمونه‌های آماری، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آن انجام دهد. قطعا محصولات این کار برای افرادی که قصد دارند با استفاده از تحلیل‌های عمیق فرهنگی و جامعه‌شناسی برای آینده کتاب و کتابخوانی برنامه‌ریزی کنند، راهگشا خواهد بود.

این داستان نویس حوزه انقلاب و دفاع مقدس گفت: چنین رویه‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی برخی از گزاره‌های متداول در مورد کتاب و کتابخوانی را باطل می‌کند. گزاره‌هایی از قبیل اینکه مردم ما اساسا توجهی به کتاب ندارند و کتاب نمی‌خوانند؛ یا مردم به لحاظ اقتصادی نمی‌توانند کتاب بخرند و یا اینکه ادبیات انقلاب و هنر انقلاب و کتاب‌هایی که به معارف دینی و ارزش‌های انقلابی می‌پردازند، مشتری عام ندارند. جریان کتابخوانی رضوی می تواند تمام چنین گزاره‌هایی را که غالبا از سوی جریان شبه روشنفکری مطرح می‌شود باطل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید