موضوع پیوستن به FATF باید از درگیری‌های سیاسی دور شود

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ۹:۲۵
    کد خبر :661696

استراتژیست اصولگرا معتقد است که موضوع پیوستن کنوانسیون FATF باید از فضای سیاسی دور شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مصلحت را در این مورد با دقت و به صورتی که قابل دفاع باشد تشخیص دهد.

 

امیر محبیان استراتژیست اصول‌گرا در گفت‌وگو با ایلنا درباره این دیدگاه که ایران مدت زمان کوتاهی برای پیوستن به کنوانسیون FATF دارد و در صورت نپذیرفتن آن عواقب و تبعاتی برای کشور در پی خواهد داشت و همچنین رفتار دوگانه برخی از اعضای مجمع در برخورد با این لوایح در دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی، گفت:‌ مباحثی که دارای زوایای کارشناسی و تخصصی است باید از حوزه درگیری‌های سیاسی و فضاسازی‌ها دور شود.

 

وی افزود: وقتی که سرنوشت کشور به برخی از این لوایح حقوقی متصل است و اهمیت بسیاری دارد، تبدیل آن به دعوای سیاسی امکان کار کارشناسی دقیق را می‌گیرد و افراد در درون فضایی آماده شده و با ذهنیت‌های پیشینی موضع‌گیری می‌کنند که ممکن است از دقت کارشناسی برخوردار نباشند.

 

این کنشگر سیاسی اظهار‌داشت: در مورد FATF دو دیدگاه رادیکال وجود دارد، یک دیدگاه که معتقد است پیوستن به FATF فروختن و شفاف‌سازی کشور برای دشمنان است و دیدگاه دیگر که معتقد است FATF یک فرآیندی است که همه دنیا به آن پیوسته‌اند و به شفافیت درون کشور کمک می‌کند و در ضمن اگر به آن نپیوندیم در روابطمان با دنیا دچار اختلال جدی می‌شویم و نوعی خودتحریمی را بر خودمان اعمال می‌کنیم؛ این دو دیدگاه دو شکل افراطی مواجهه با این کنوانسیون‌ها هستند.

 

وی تاکید کرد: نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام باید با استفاده از نیروی کارشناسی فارغ از مباحث جنجالی و جوسازی‌های سیاسی به صورت جدی مساله را بررسی کند زیرا یک اشتباه کوچک چه له و چه علیه این مساله باشد، ممکن است تبعات بسیار سنگینی به همراه داشته باشد. بنابراین باید از مباحث این چنینی سیاست زدایی شود و اول زیربنای کارشناسی آن کاملا شناسایی، مستحکم و بر مبنای آن تصمیم گیری شود.

 

محبیان با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از تصمیمات که می‌تواند بسیار مهم هم باشد در فضای جو زده سیاسی صورت می‌گیرد و طبیعتا متضرر اصلی این تصمیم‌گیری‌ها نظام و مردم هستند، یادآور شد: نمی‌خواهم خودم گرفتار ایرادی که به روند رسیدگی FATF می‌گیرم شوم چرا که این موضوع کاملا کارشناسی، حقوقی، اقتصادی و بانکی است، فلذا در این زمینه کسانی که تخصص ندارند نباید ورود پیدا کنند و باید اجازه بدهند کارشناسان نظرشان را بدهند.

 

وی تصریح کرد: معتقد هستم به جای افراط در موضع‌گیری باید تمام نقاط مثبت و منفی این طرح به صورت جدی و با سرعت ارزیابی شود و کارشناسان همه موارد را ببیند و نهایتا نهادهای ذی‌ربط تصمیم‌گیری خودشان را انجام دهند؛ تلاش برای اینکه همه کشور را وارد این بحث کنیم نهایتا به نفع کشور نخواهد بود.

 

محبیان تاکید کرد: نهاد مجمع تشخیص باید بر حسب مصلحت مردم گره‌هایی را بگشاید که شورای نگهبان و مجلس در رسیدن به توافق برای گره‌گشایی آن ناکام بوده‌اند؛ معمولا هم این تشخیص مصلحت بین بد و بدتر است ؛ نه میان خوب و بد.

 

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه مجلس و دولت هر دو این طرح را تصویب کرده و به مجمع رسانده بهتر نیست اگر عواقبی دارد آن را به عهده این دو نهاد مجری و ناظر بگذاریم، خاطرنشان کرد: روند انتقال مسائل به مجمع مسیر مشخصی دارد و در صورت اختلاف بین مجلس و دولت و شورای نگهبان موضوع به مجمع تشخیص ارجاع می‌شود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر توپ در زمین مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این نهاد باید مصلحت را با دقت و به صورتی که قابل دفاع باشد تشخیص دهد؛ اما اگر تابعی از فضای سیاسی شود فردا در توجیه اعمال خودش دچار مشکل می‌شود لذا حتما حوزه‌های کارشناسی آنها را بررسی می‌کنند و پاسخگوی مسئولیت خودشان خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید