ملاک اختصاص یارانه ملک شخصی نبود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰:۵۴
    کد خبر :909992

حجت الله عبدالملکی» شنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: فرض می گیریم که هیچ شخصی ملکی ندارد بر این اساس دهک بندی صورت گرفت و در معادله، ملک ملاک نبود.

وی افزود: گردش مالی و وضعیت خانوارها در مدت زمان چندساله مورد بررسی قرار می گرفت امکان داشت که فردی به صورت موقت تراکنش بانکی داشته باشد که نشانگر درآمد مالی بالا نبود از این رو طی چند سال ضرایب بررسی می شد.

وزیر رفاه، با بیان اینکه مبنای سیاست دولت سیزدهم عدالت محوری است، گفت: همه اعضای دولت متفق القول هستند که این هدف دولت را دنبال کنند تا عدالت به نفع همه مردم باشد.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی بی عدالتی شدید را در جامعه به همراه داشت، با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سالانه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت می شد.

عبدالملکی ادامه داد: دولت صادرات را در حوزه های مختلف انجام می داد که این دلار و ارز حاصل از صادرات را به دو مدل می فروشد که حاصل آن ۲۰ میلیارد دلار معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را در خزانه قرار می دهد یا به مردم یارانه نقدی و غیرنقدی می دهد.

با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت می شد

وی با بیان اینکه با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت می شد، گفت: تا از طریق دیگری با ارزانی کالاهای اساسی به مردم برگرداند. در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی پنج گروه از جمله دلالان، قاچاقچیان، خارجی ها، تولیدکنندگان خارجی و مردم سهیم بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: شبکه ناسالم دلالی در کشور داشتیم که نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می کرد ولی آن را به قیمت آزاد به دست تولیدکننده می فروخت همچنین بخش دیگری از ارز در جیب قاچاق می رفت.

وی گفت: قاچاقچیان کالاهای ایرانی را به کشورهای همسایه قاچاق می کردند که این کالاها بر سر سفره خارجی ها قرار می گرفت، همچنین با خرید نهاده ها و یا مواد اولیه با ارز ۴۲۰۰ تومانی، سود آن به نفع تولید کننده خارجی بود و این امر منجر به وابستگی به خارج کشور می شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که بخشی از این سود ارز ۴۲۰۰ تومانی به حساب مردم در قالب یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت می شد که بخاطر نوع اختصاص یارانه به کالاها نامتوازن بود. به عنوان مثال فرد ثروتمند با استفاده بیشتر از کالاها یارانه بیشتری دریافت می کرد و قشر ضعیف جامعه نیز به خاطر نوع مصرف کمتر یارانه کمتری در کالاها می گرفت.

وی با اشاره به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع مردم نبود، گفت: در این طرح مردمی سازی یارانه ها دولت سیزدهم، دلار و ارز به جای ۴۲۰۰ تومانی به نرخ آزاد به واردکننده اختصاص می یابد و صد درصد یارانه به مردم  در دهک های اول تا نهم تعلق می گیرد که ۳۰ درصد مردم هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد مردم ۳۰۰ هزار تومان و ۱۰ درصد مردم ثروتمند هیچ یارانه ای دریافت نمی کنند ضمن اینکه فاصله طبقاتی را نیز کاهش می دهد.

عبدالملکی ابراز داشت: با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، قاچاق از این محل حذف می شود، تولید کننده داخلی رقابت پذیرتر و تقاضا برای کالا افزایش پیدا می کند و در نهایت با افزایش تولید در بازار قیمت ها کنترل می شود.

ایرنا/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید