مغز متفکر ماشین تبلیغاتی کره شمالی کیست؟

    کد خبر :1000970
مغز متفکر ماشین تبلیغاتی کره شمالی

نشریه “اسپکتیتور” در گزارشی به نقش مرموز “کیم یو جونگ” خواهر رهبر کره شمالی به عنوان یک چهره مهم در شکل دهی به معادلات سیاسی و تبلیغاتی این کشور اشاره و تاکید کرده که وی را می توان جانشین اصلی برادرش نیز دانست. فردی که برای مدتی در غرب تحصیل کرده اما از حیث فکری و ایدئولوژیک، کاملا به خانواده “کیم‌ها” تعلق دارد و مناسب ترین جانشین برای برادرش، رهبر کنونی کره شمالی یعنی کیم جونگ اون است.

بازتاب– کره شمالی در پیشرفت و توسعه صنعت هسته ای و موشکی خود یک قاعده را حاکم کرده است: “اگر مرتبه اول شکست خوردی، همچنان به تلاش ادامه بده.” کره شمالی و رهبر آن کیم جونگ اون جاه طلبی های اتمی و موشکی قابل توجهی را داشته است و در این زمینه وی در سال 2021، چشم اندازهایی را نیز ترسیم کرده است. از آن زمان تاکنون، جهان شاهد آزمایش موشک های بین قاره ای، پهپادهای رزمی و البته پرتاب ماهواره های شناسایی نظامی به فضا از سوی کره شمالی بوده است.

کره شمالی اخیرا در پرتاب یک راکت با نام Chollima-1 به فضا شکست خورد و راکت مذکور در دریای زرد ساقط شد. این راکت به دنبال ارسال یک ماهواره به فضا بود. البته که کره شمالی بسیاری از فناوری هایی را که در ساخت موشک های دوربرد خود مورد استفاده قرار می دهد را در راکت مذکور نیز اجرایی کرده است. با این همه شاید مهمتر از عدم موفقیت کره شمالی در پرتاب راکت مذکور به فضا، واکنش کره شمالی به این رویداد بود.

 راکت Chollima-1 کره شمالی

در حالی که نظام سیاسی کره شمالی همواره سعی داشته تا بر ضعف های فناوری خود سرپوش بگذارد، با این حال، این رژیم اکنون اذعان می کند که برخی تلاش های آن در حوزه مذکور می توانند با شکست همراه شوند. موضوعی که در مورد رژیم سیاسی کره شمالی یک نکته قابل تامل است. البته که این مساله عملا بر این نکته نیز تاکید دارد که کره شمالی برخورداری از سلاح های اتمی را برای خود به یک واقعیتِ عادی تبدیل کرده است.

در این میان، نکته مهم این است که این کیم جونگ اون نبود که به شکست موشکی اخیر کره شمالی واکنش نشان داد بلکه “کیم یو جونگ”، خواهر جوان تر و مرموز وی این موضوع را مدیریت کرد. فردی که موضع‌گیری‌های خاص و بعضا تهاجمی وی روز به روز ابعاد جدی تری را به خود می گیرد. او که برای مدتی در سوئیس تحصیل کرده (همچون برادرش کیم جونگ اون)، سطوح مختلف قدرت در کره شمالی را پشت سرگذاشته و اکنون به عنوان عضوی از کمیسیون امور دولتی، بالاترین نهاد رهبری در کره شمالی و معاون رئیس دپارتمان تبلیغات و اطلاعات این کشور خدمت می کند.

بسیاری خواهر کیم جونگ اون را مغز متفکر عملیات های روانی و تبلیغاتی نظام سیاسی کره شمالی توصیف می‌کنند. در طی سال گذشته، تشکیلات تبلیغاتی کره شمالی، خانه تکانی های قابل توجهی را تجربه کرده است. در پایان سال گذشته، پوسترها و آثار هنری که به آمریکا حمله می کردند بار دیگر در اقصی نقاط شهر پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی ظاهر شدند.

تلویزیون دولتی کره شمالی نیز تبلیغاتی را پخش می کند که حتی محو آمریکا از نقشه جغرافیایی جهان را مورد اشاره قرار می دهند. تقریبا هر چیزی که احیای روابط آمریکا و کره شمالی را نظیر آنچه پیشتر در قالب دیدارهای کیم جونگ اون و دونالد ترامپ شاهد بودیم مورد اشاره قرار می داد، نابود شده است.

بسیاری معتقدند که کیم یو جونگ در پسِ این قبیل اقدامات است. فردی که زبانش حتی از برادرش نیز تهاجمی تر و گزنده تر است. اون تاکنون بارها و بارها نشان داده که از تحقیر آمریکا و غرب لذت می برد. پس از آنکه آزمایش موشکی اخیر کره شمالی با شکست رو به رو شد، کیم یو جونگ به سرعت به این مساله واکنش نشان داد. او در بیانیه های مختلفی تاکید کرد که کره شمالی به هیچ عنوان نیازی به مذاکره با آمریکا و دیگر متحدانش که عروسک های خیمه شب بازی این کشور هستند ندارند. در عوض، کره شمالی رویکردهای تهاجمی تری را در قیاس با گذشته در برابر دشمنانش دنبال خواهد کرد.

کیم یو جونگ همچنین شدیدا نشست های اخیر شورای امنیت که با هدف محکوم کردن آزمایش های موشکی کره شمالی طراحی شده بودند را نیز محکوم کرد. وی سازمان ملل را در واقع بازیچه آمریکا توصیف کرد که به دنبال سلب حق کره شمالی جهت ارسال ماهواره به فضا است. البته که حمایت های چین و روسیه از کره‌شمالی در شورای امنیت، در سایه تشدید اختلاف جهان غرب با این دو کشور در بحبوحه جنگ اوکراین، عملا مانع از انجام اقدامات جدی تر علیه پیونگ یانگ شده و می شود.

خواهر رهبر کره شمالی

هم زمان با نزدیک شدن به پنجمین سالگرد دیدار تاریخی ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ویتنام (دیداری که کیم یو جونگ نیز در آن شرکت داشت)،کره شمالی حتی تمایلی را به مذاکره با دشمنانش هم نشان نمی دهد. ترامپ اخیرا به کره شمالی و حضور آن در شورای اجرایی سازمان بهداشت جهانی را تبریک گفته است با این حال، نکته مهم این است که چشم اندازهای اقتصادی کره شمالی به شدت تیره و تاریک هستند.

در این میان، طرح گمانه زنی های مختلف در مورد وضعیت سلامتی کیم جونگ اون و اینکه وی شاید جان خود را از دست بدهد، سبب شده تا مطالب مختلفی در مورد اینکه چه کسی رهبری یک کشور اتمی نظیر کره‌شمالی را به دست خواهد گرفت، مطرح شود. برخی معتقدند که “کیم جو آئه” دختر کیم جونگ اون که البته اکنون کم سن و سال است می تواند جانشین وی شود. با این حال، برخی نیز معتقدند که عمه این دختر یعنی کیم یو جونگ بهترین گزینه برای جانشینی برادرش است.

رهبری کیم یو جونگ حامل برخی مزایا برای نظام سیاسی کره شمالی است. وی فردی جوان است که به شدت به برادر خود نیز وفادار است. او در عمل، تداومِ سیاست های نظام سیاسی کره شمالی را نمایندگی می کند. او پیوندهای خوبی با ارتش و نهادهای نظامی و دولت دارد. مهمتر از همه اینکه وی یک عضو مهم از خانواده کیم‌ها است.

کیم یو جونگ نیز نظیر برادرش جاه طلبی های بزرگی را در سر دارد،  نباید تعجب کرد اگر به زودی کره شمالی یک آزمایش دوم را با هدف ارسال یک راکت به ماهواره در دستورکار قرار دهد. تردیدی نیست که او سعی دارد تا قدرت نظامی و اتمی کره شمالی را در آینده، بیشتر و بهتر به پیش برد و گسترش بخشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید