مرزبانی ایران به رودخانه انداختن شهروندان افغانستانی را تکذیب کرد

    کد خبر :711527

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس ادعای برخی رسانه‌ها، ۵۷ نفر از شهروندان کارگر افغانستان که قصد سفر به ایران را داشتند، توسط مرزبانان ایرانی مورد اذیت و آزار قرار گرفته، سپس در دریا انداخته شده که در نتیجه آن ۲۳ نفر جان باخته‌اند.

این وزارت خاطرنشان کرده که هرچند بارها از طریق منابع مختلف در مورد پیامدهای ناگوار مهاجرت‌های غیرمنظم همراه با قاچاقبران اطلاع‌رسانی کرده، اما با توجه به وضعیت کنونی کشور و مجبوریت‌های زندگی، شهروندان ما در شماری از موارد با چنین پیامدهای تکان دهنده روبه‌رو می‌شوند که سبب تألم و اندوه ملت و دولت افغانستان می‌شود.

به گزارش ایلنا،وزارت امورمهاجرین ادامه داده که به محض اطلاع از این رویداد، جمهوری اسلامی افغانستان از دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار پی‌گیری موضوع شده و برای مشخص ساختن چگونگی وقوع این حادثه، از طریق هیئتی تحت ریاست معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در تلاش است تا موضوع را پی‌گیری و روشن کرده و پس از آن اقدام مناسب واقعیت رویداد صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که به دنبال شیوع ویروس کرونا در جمهوری اسلامی ایران و پس از آن، افغانستان، رفت و آمد افراد عادی بین دو کشور به صورت یک‌طرفه شده است؛ به گونه‌ای شهروندان افغانستان از ایران می‌توانند به کشور سفر کنند، اما در مقابل، سفر از افغانستان به ایران مسدود است.

جمهوری اسلامی ایران به تازگی سفر تاجران و رانندگان بین دو کشور را به شرط داشتن کارت سلامت بلامانع کرده است.

وزارت خارجه افغانستان از تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب به رهبری معاون سیاسی این وزارتخانه برای بررسی و پی‌گیری این رویداد خبر داده است. نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع چنین رویدادی را تکذیب کرده است.

در یک اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) آمده است: در پی انتشار کلیپی از سوی کانال و شبکه‌های معاند و ضد انقلاب در خصوص به رودخانه انداختن اتباع افغانی توسط مرزبانان ایرانی، خبر بلافاصله مورد بررسی قرار گرفته و در بررسی‌های صورت گرفت مشخص شد چنین موضوعی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان رخ نداده و صحت ندارد.

این نیروها تأکید کرده که کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مرزبانان نیروی انتظامی با رافت اسلامی ضمن حراست از مرزهای ایران اسلامی در مبادی ورودی و خروجی در تردد قانونی به برادران افغانستانی خدمت‌رسانی می‌کنند؛ لذا «این اتهام‌ها بیشتر تلاش مذبوحانه‌ای در راستای دور کردن دو ملت است، در حالی که دوستی و برادری دو کشور، تضمین‌های تاریخی دارد.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که موضوع دستگیری ۵۰ نفر از اتباع افغانستانی در منطقه «دهانه ذولفقار» از سوی منابع مختلف مورد پیگیری و تحقیق قرار گرفته و این منابع از جمله مسئولان هنگ مرزی تایباد موضوع را تکذیب کرده و اعلام کردند که هیچ گونه بازداشتی در منطقه مذکور از سوی آن‌ها صورت نگرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید